‘Betere’ diesel is een marketingproduct


Volgens specialisten wegen de voordelen van ‘betere’ benzine en diesel niet op tegen hun hogere prijs.

V-Powerdiesel van Shell of Total Excellium, het maakt allemaal niet uit volgens specialisten. Er is geen voordeel en als er al een voordeel is, dan weegt het niet op tegen de hogere prijs ervan. Ook de federale politie verzoekt haar manschappen daarom voortaan goedkopere diesel te danken en niet langer de ‘verbeterde’ versies. Het prijsverschil kan immers oplopen tot 15 cent per liter, waarmee bij een gemiddelde tankbeurt al snel 7,50 euro kan worden bespaard.

De nieuwe brandstoffen kwamen enkele jaren geleden op de markt. Door toevoeging van additieven zouden ze de motor efficiënter doen werken: hij zou minder verbruiken, betere prestaties leveren en langer meegaan. De VAB testte deze stelling echter en vond uit dat enkel Total Excellium een iets lager verbruik opleverde, maar de hogere prijs woog niet op tegen het grotere rijbereik. Regelmatig onderhoud van de motor is volgens de organisatie economisch meer rendabel dan duurdere brandstof tanken.

Volgens velen zijn de dure brandstoffen uitsluitend een marketingproduct, maar dat wil niet zeggen dat ze niet efficiënt zijn. Meestal bieden ze werkelijk een reinigende werking voor de motor. De olieproducenten daarentegen blijven volhouden dat de additieven ook de prestaties verbeteren. Ze zorgen volgens hen immers voor een betere smering. Total wijst zo op lab-tests waaruit bleek dat je met Excellium tot 3 à 4 procent langer kunt rijden. Maar dat zijn natuurlijk lab-tests onder gecontroleerde omstandigheden, en de meerprijs zou al werkelijk niet meer dan 3% mogen bedragen. (Via: hetNieuwsblad)


Deel dit bericht:

1 reactie op "‘Betere’ diesel is een marketingproduct"

  1. fre23 27-04-2012 om 16:02

    Vergelijk de ‘gewone’ benzine en de V-power benzine van Shell maar eens, ze kunnen zeggen wat ze willen maar in prestaties zit er toch wel een voelbaar verschil! 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...