Test BMW Z4 sDrive20i
Roadsters snakken naar klinkende benzinemotoren. Verliest de Z4 zijn stem wanneer een atmosferische zescilinder plaats moet ruimen voor een geblazen viercilinder? Wij zochten het uit.

Dat de queeste naar minder CO2-uitstoot de autobouwers tot een nieuwe aanpak dwingt komt de laatste jaren steeds meer tot uiting. Atmosferische blokken kunnen amper nog in productie worden genomen, tegenwoordig is het gebruik van één of zelfs meerdere turbo’s gewoon de maatstaf. Zo ook bij de BMW Z4, die zijn atmosferische zes-in-lijn geschrapt ziet ten voordele van een viercilinder met turbo. Het gaat concreet om een 2-liter Twinscroll benzinemotor die in twee livreien aangeboden wordt: een sDrive20i en een sDrive28i. Wij reden met de sDrive20i de absolute instapper, 184 pk en 270 Nm koppel brengen de Z4 van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, terwijl de topsnelheid op 235 km/u strand. De sDrive28i op zijn beurt perst 245 pk uit zijn 2-liter longinhoud en is geruggesteund door 350 Nm koppel nog wat sneller: een sprint van 0 naar 100 km/u duurt dan maar 5,7 seconden. Puur op het vlak van prestaties is er dus geen reden om de atmosferische zescilinder te missen.

Test BMW Z4 sDrive20i

Test BMW Z4 sDrive20iTest BMW Z4 sDrive20i

Maar een Roadster gaat om meer dan prestaties, alle zintuigen worden graag bij de rijbelevenis betrokken. Auditief heeft de viercilinder dan ook een groot deficiet ten opzichte van een zescilinder. Het orkest dat de door ons eerder geteste sDrive35is samen kon brengen moet je dus sowieso missen. Meer dan een roffel als je schakelt bij 2.000 toeren hoef je met de sDrive20i niet te verwachten. Daarnaast klinkt het blok in hoge toeren niet meteen opwindend. Maar in de basis zit het met de prestaties wel snor, het blok haalt zijn maximaal koppel van 270 Nm namelijk reeds bij 1.250 toeren per minuut. Daardoor is de sDrive20i best vlot in het verkeer, maar hij heeft het wel moeilijk om die indruk helemaal over te brengen op de bestuurder. Is de – in België trouwens tot 163 pk terug te brengen – sDrive20i net iets te slap voor de Z4? Ja en neen, het blijft een kwestie van persoonlijke smaak. Vooral wie eerder met een krachtigere versie op pad was zal het moeilijk hebben. Het vermogen is namelijk minder nadrukkelijk aanwezig, waardoor je in stadsverkeer amper sneller vooruitkomt dan een doorsnee diesel. Het is vooral buiten de stad en op slingerwegen dat deze Z4 zich echt in zijn sas voelt, daar kan je de toeren hoog houden en reageert het blok levendiger op de gasinput. Met het dak open worden de zintuigen dan wel sneller geprikkeld. Ons gemiddeld testverbruik van 9,5 liter/100 km valt best mee, zeker als we in rekening nemen dat rustiger rijden snel een verbruik van 8 liter/100 km op het bord zet. Al blijft dat wel een kleine liter meer dan wat BMW opgeeft.

Test BMW Z4 sDrive20i

Test BMW Z4 sDrive20iTest BMW Z4 sDrive20i Francis

Met de rij-eigenschappen van de Z4 zit het natuurlijk helemaal snor, daar steekt een viercilinder in het vooronder geen stokje voor. De lage zitpositie en het daarbij horende zicht op de lange motorkap zetten de zintuigen meteen op scherp. Schakelen gaat daarnaast standaard via een manuele zesbak die zich met zeer korte en precieze slagen laat bedienen. Het optionele M-sportpakket brengt daarnaast ook enkele sportieve details, waaronder een sportstuur dat goed in de hand ligt en relatief zwaar aanvoelt bij het insturen. We misten enkel wat scherpte in het stuur, daarnaast is het wel even wennen om met de verre positie van de voorwielen om te kunnen. De 50:50 aslastverdeling ging door de viercilinder niet verloren, wat het makkelijker maakt om de Z4 volledig onder controle te houden. De Z4 is verder relatief hard geveerd, maar oncomfortabel wordt het nooit. De sportstoelen bieden daarnaast een zeer goede steun. Via Driving Experience Control kan de Z4 in verschillende rijmodi worden geschakeld, gaande van comfortabel tot sportief. Waarbij we vooral kleine verschillen in gasrespons en sturing opmerken.

Test BMW Z4 sDrive20i

Test BMW Z4 sDrive20i FrancisTest BMW Z4 sDrive20i Francis

Welke motor je dus ook kiest, aan de rij-eigenschappen van de Z4 verandert niets. Daarnaast verandert uiteraard ook niets aan de intrinsieke kwaliteiten van het model. Zijn looks zijn niet te versmaden en ook het interieur verdient een dikke pluim. De opvallend gele kleur die ons testmodel sierde past volgens ons ook helemaal bij de Z4, het mag opvallen. Het Atacamagelb is wel enkel verkrijgbaar via de speciale Design Pure Impulse editie, waarbij ook het interieur in dezelfde passende kleuren wordt gestoken. De gele accenten komen terug in de binnenafwerking van de deuren en als contrasterende stiksels op het dashboard, maar ook met zwart pianolak werd kwistig omgesprongen. Het resultaat: een bespoke interieur met aandacht voor details en dan zwijgen we nog over de vormgeving van de middenconsole. Daar vinden we een naar boven rijzend navigatiesysteem en vier afzonderlijke klokken voor de aircobediening, een ware streling voor het oog.

Test BMW Z4 sDrive20i

Test BMW Z4 sDrive20iTest BMW Z4 sDrive20i Francis

BMW plakt wel een aanzienlijk prijskaartje op de Z4 sDrive20i, pas vanaf 36.650 euro rol je ermee naar huis. De sDrive28i doet daar met een startprijs van 43.300 euro nog een flinke schep bovenop. Maar goed, de afwerking en de algemene bouwkwaliteit van de Z4 maken ons op dat vlak nogal vergevingsgezind. Voor een uniek kleurtje vraagt BMW tussen de 410 en 720 euro, het design Pure Impulse pakket kost dan weer 1.830 euro extra, exclusief de verplichte combinatie met het M sportpakket van 4.090 euro. Gelukkig kan het ook goedkoper, aangezien niet alle kleuren aan een designpakket worden gekoppeld. Een Tiefsee blauwe Z4 met leder kost bijvoorbeeld maar 2.085 euro extra. Verdere interessante optieprijzen lijken ons de sportzetels (640 euro), het navigatiesysteem Professional (2.650 euro) en de toch wel nuttige parkeersensoren (805 euro). Kortom voor een voorzichtig uitgeruste sDrive20i tel je iets meer dan 40.000 euro neer. Niet goedkoop maar wel binnen proportie.

Test BMW Z4 sDrive20i Francis

Test BMW Z4 sDrive20iTest BMW Z4 sDrive20i

Conclusie

Op de vraag of de Z4 zijn charme verliest wanneer een geblazen viercilinder het overneemt van een atmosferische zescilinder kunnen we kort antwoorden. De viercilinder zal het auditief uiteraard nooit halen van de zescilinder en ook qua algemene rijbeleving boet je daardoor wat in. Maar de Z4 blijft ook met viercilinder aan boord een erg genietbare Roadster. De prestaties zijn bevredigend, en zeker op slingerwegen kan je nog eens alle registers opentrekken. Het geheel kruipt uiteraard wat minder in de kleren dan de sDrive35is, maar qua rij-eigenschappen verdient ook deze Z4 een pluim. Tel daarbij de haast perfecte interieurafwerking en een hoog algemeen comfort en je weet dat je met zo’n 40.000 euro wel een goede koop hebt gedaan. Had de meerprijs voor de sDrive28i niet zo substantieel geweest, dan hadden we misschien wel de extra pk’s overwogen.

Test BMW Z4 sDrive20i

Overzicht

+ Bevredigende prestaties sDrive20i
+ Interieurafwerking
+ Rij-eigenschappen

– Afstandelijker
– Auditief minder aantrekkelijk

Test BMW Z4 sDrive20i Francis

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Francis Vanquickelberghe