Mercedes G63 AMG 2012
Na de onthulling van de nieuwe G-Klasse in Peking, geeft Mercedes ook de foto’s van de G63 AMG vrij.

De G63 AMG moet de G55 AMG vervangen, en krijgt geheel in lijn met de nieuwe G-Klasse nieuwe visuele kenmerken. Zo zien we een nieuwe voorbumper met grotere ventilatiemonden, nieuwe koplampen en LED’s. Daarnaast zijn de uitlaatpijpen langs de zijkant gepositioneerd en staat de G63 op typische vijfspaaks AMG velgen. Onder de motorkap is er plaats voor een twin-turbo 5.5-liter V8, goed voor 536 pk en 760 Nm koppel. Dat is 43 pk en 60 Nm meer dan de uitgaande 5.4-liter Supercharged V8 uit de G55 AMG. Het blok wordt gekoppeld aan een zeventraps automaat, die het vermogen doorstuurt naar de vier wielen via drie verschillende differentiëlen die manueel door de bestuurder kunnen geblokkeerd worden. De G63 AMG krijgt trouwens ook een Start/Stop-systeem mee, het milieu indachtig.

Op officiële prestatiecijfers is het nog even wachten, maar de verbruikscijfers zijn wel al bekend. Het verbruik van de G63 AMG is ten opzichte van de G55 AMG flink gedaald. Voortaan verstook je maar 13,8 liter benzine per 100 kilometer in plaats van 15,8 liter/100 km. Dat resulteert meteen ook in een afgenomen CO2-uitstoot van 56 gram/km tot 322 gram/km, voor wie het zou interesseren. Naast de G63 AMG komt ook een G65 AMG, speciaal voor landen als China, Rusland en het Midden-Oosten. De G65 AMG gebruikt een twin-turbo 6-liter V12 en zorgt voor 603 pk en 1.000 Nm koppel.