Test Renault Laguna Coupe 4Control
Op gebied van verkoopcijfers zal de Renault Laguna Coupé nooit een topper worden. Maar op gebied van comfortabel cruisen daarentegen…

Als je de Renault Laguna Coupé van ver bekijkt, zou je met gemak kunnen menen dat het om één of andere GT van een luxemerk gaat. Als je iets dichter komt krijg je weliswaar een Renault-badge te zien die voor kopers van coupés allicht hetzelfde effect heeft als een vogelverschikker op vogels. Maar dat zijn looks bij het grote publiek in de smaak vallen, staat buiten kijf! We kregen de kans een week op pad te gaan met de Monaco GP Edition van de Laguna Coupé, een wagen die voor veel bekijks zorgt. Zijn witte buitenkleur staat in schril contrast met zijn zwarte velgen waardoor deze Coupé direct opvalt in het straatbeeld. In vergelijking met zijn voorganger is er maar weinig veranderd. De koplampen kregen er een stel LED’s bij, hoe kan het ook anders. De schitterende achterkant bleef volledig behouden en da’s maar goed ook! Daar waren we in onze vorige test met de Laguna Coupé – zo’n drie jaar geleden instussen – al helemaal wild van.

Test Renault Laguna Coupe

Test Renault Laguna Coupe 4ControlTest Renault Laguna Coupe 4Control

Aan de binnenkant zijn de wijzigingen ook ongemerkt binnengeslopen. Het interieur is net zoals vroeger degelijk afgewerkt en bestaat uit deftige materialen. Enkel de witte plastic inlegplaten zijn de naam ‘Monaco GP’ niet waardig. Ze voelen nogal goedkoop aan, maar zien er wel goed uit. Terwijl in Monaco vaak het omgekeerde geldt… Ook de TomTom GPS hoort niet direct thuis in het Monegaskse thema, maar doet zijn werk meer dan uitstekend. Op de achterbank geraken is behoorlijk moeilijk, maar eenmaal je er zit, is het aangenaam vertoeven. Op voorwaarde dat je niet bovengemiddeld groot bent natuurlijk, anders zal de hoofdruimte niet volstaan. De achterbank biedt plaats aan 2 personen, maar voor een lange reis laat je die achterbank beter leeg. De koffer is namelijk niet in staat bagage voor meer mensen te slikken, al valt de inhoud van 423 liter op papier best mee, de ruimte is niet bepaald gemakkelijk toegankelijk en behoorlijk laag. De zetels van onze Monaco GP Edition werden met zwart leder omhuld en voorzien van het opschrift ‘Monaco GP’. Kwestie van met de wereld te delen dat je met een speciaal model rijdt. Al maakten de vele badges aan de buitenkant dat ook al duidelijk.

Test Renault Laguna Coupe 4Control

Test Renault Laguna Coupe 4ControlTest Renault Laguna Coupe 4Control

De 2.0 liter grote dieselmotor die ons testmodel aandrijft, voelt zeer soepel aan. Hij beschikt over 180 pk en 400 Nm. De sprint van nul naar honderd hoeft amper 8,5 seconden in beslag te nemen, in de realiteit voelt de Laguna Coupé dus meer dan voldoende vlot aan. Zijn topsnelheid van 220 km/u is best een volwassen cijfer. De oliestoker combineert die deftige prestatiecijfers met een aangenaam verbruik. Daar waar Renault zelf 5,5 liter per 100 km opgeeft, kwamen wij op 7,5 liter per 100 km uit, niet overdreven veel voor het vermogen dat de Laguna Coupé levert. Zeker niet als je weet dat we gedurende onze testweek maar eventjes ons best hebben gedaan om echt zuinig te rijden. De diesel wordt aan een manuele zesbak gekoppeld die zich correct laat bedienen. Wie benzine wil rijden, kan jammer genoeg niet bij de Laguna Coupé terecht. Renault voorziet geen benzinemotor in haar aanbod. Verwar de Laguna Coupé dus niet met een rasechte sportcoupé. Hij voelt voldoende sportief aan om voor een coupé, maar is vooral een comfortabele cruiser. De instapmotor is een 2.0 liter grote dieselmotor die 150 pk levert. Wie een automaat wenst moet het met 175 pk stellen uit hetzelfde motorblok of kan terecht bij de absolute topper van het gamma. Die beschikt over een V6-dieselmotor met 240 pk beschikt en de sprint van nul naar honderd voltooit in 7,3 seconden. Hij wordt steeds aan een automaat gekoppeld en verbruikt 7,1 liter per 100 km in theorie.

Test Renault Laguna Coupe 4Control

Test Renault Laguna Coupe 4ControlTest Renault Laguna Coupe 4Control

Renault voorzag ons testmodel van de Laguna Coupé van 4Control, een vierwielsturingsysteem. Dat betekent dat niet alleen de voorste wielen draaien, ook de achterste wielen draaien mee. Hierdoor reageert de Laguna Coupé zeer alert en is hij goed manoeuvreerbaar. De minste input die je aan het stuur geeft, wordt direct zeer accuraat doorgegeven aan de wielen. Het stuur is aan de lichte kant, maar voelt uiterst direct aan. Directe sturen kunnen soms eens nerveus aanvoelen op de autosnelweg, gelukkig heeft ons spierwitte testmodel daar geen last van. Hierdoor is hij niet alleen leuk in korte bochten, maar past hij evenzeer op de autosnelweg. Renault veerde haar GT relatief comfortabel af, geen slechte keuze vinden we. Want met een wagen als deze moeten er kilometers gemaakt worden!

Test Renault Laguna Coupe 4Control

Renault Laguna Coupé 4ControlRenault Laguna Coupé 4Control

Voor €32.500 is de Laguna Coupé de jouwe. Hij krijgt dan 150 pk uit een dieselmotor, doet de sprint naar 100 km/u vanuit stilstand in 9,5 seconden en koppelt dat aan een mild verbruik van 4,8 liter per 100 km. Bovendien is de standaarduitrusting ook alles behalve karig: airco, bi-xenon koplampen, cruise control, een licht- en regensensor en 17″ velgen zijn allemaal inbegrepen in die prijs. Wie wat meer uitrusting wenst, kiest voor het Monaco GP-pakket. Voor minstens €36.150 staat een dergelijk model op je oprit. Naast de eerder vernoemde uitrusting, krijgt dit model ook lederen zetels, Monaco GP-accenten, 4Control, 18″ donkere velgen en een navigatiesysteem. De meest exclusieve uitrusting krijgt de naam Initiale mee. Voor €36.750 kan je die kopen, je krijgt dan onder meer elektrische zetels vooraan en speciale lederen zetels voor een schappelijke meerprijs. Jammer genoeg krijgt deze versie geen 4Control mee, indien je dat toch wenst moet je €1.500 extra neertellen. De Renault Laguna Coupé ziet er alleszins een stuk duurder uit dan hij kost.

Test Renault Laguna Coupe 4Control

Renault Laguna Coupé 4ControlRenault Laguna Coupé 4Control

Conclusie

Na een weekje testrijden kunnen we alleen maar concluderen dat de Laguna Coupé een ondergewaardeerde GT is die jammer genoeg te weinig in het straatbeeld opduikt. Voor ongeveer €32.500 kan je er één op je oprit parkeren en we vragen ons oprecht af waarom dat niet meer gebeurt. Wellicht omdat de kopers van dergelijke lifestyle-wagens afgeschrikt worden door de Renault-badge. Jammer, want ze weten niet wat ze missen! Een comfortabele cruiser die er schitterend uitziet en in combinatie met het 4Control-systeem ook nog eens heerlijk stuurt!

Test Renault Laguna Coupe 4Control

Overzicht
+ Motor
+ Looks
+ Prijs
+ Stuurgevoel

– Instap achterbank
– Plastic inlegplaten

Test Renault Laguna Coupé 4Control

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir