Test Renault Twizy Ibiza
Elektrisch rijden, het hoeft niet steeds volgens de heersende gewoontes opgevat te worden. Renault brengt met de Twizy iets waar zijn concurrenten enkel nog maar over durven dromen.

Dat we mobiliteit met z’n allen anders zullen moeten gaan bekijken heeft Renault helemaal begrepen. Met het Renault Z.E. programma heeft het namelijk een ruim assortiment wagens zonder uitstoot in het gamma. Naast de Fluence en Kangoo Z.E., modellen die niet specifiek met elektrische aandrijving in het achterhoofd werden ontworpen, komt het merk ook met de Twizy en Zoe op de markt. En dat zijn modellen die wel vanaf de start als elektrische wagens werden ontwikkeld. Van het Z.E. gamma is de Twizy ongetwijfeld het buitenbeentje, want hij gooit een hele reeks principes overboord. De Twizy is strikt gezien namelijk helemaal geen auto, maar eerder een elektrische scooter op vier wielen. En dat gaf Renault de mogelijkheid om allerlei energie verslindende onderdelen te schrappen. De Twizy krijgt dus geen airco, geen radio en kan niet helemaal worden gesloten. Is dit de mobiliteit van de toekomst?

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

Voor de stad lijkt de Twizy ons in ieder geval een prima alternatief voor een scooter, een Piaggo MP3 of microauto’s zoals de Toyota IQ of Smart. De Twizy biedt maar plaats voor twee personen, maar werd wel volledig rond zijn twee passagiers ontworpen. De passagiers nemen achter elkaar plaats en worden omhuld door een frame, rond dat frame gingen de designers aan de slag om van de Twizy een uiterst futuristisch ogend voertuig te maken. De Twizy is daarbij vooral functioneel, op de uithoeken vinden we 13” wielen, vooraan zien we grappige koplampen en achteraan zien we een soort schil die zeker dankzij het centraal geplaatste achterlicht erg futuristisch oogt. Optioneel kies je trouwens voor vleugeldeuren, een must, want wat is nu leuker dan op je bestemming aankomen en in heuse supercar-stijl je deuren openzwieren? Maar de vleugeldeuren zijn er niet alleen voor de show, ze moeten helpen wanneer je wil uitstappen in smalle ruimtes en zorgen ook voor een groter cocoon gevoel. Helemaal gesloten kan je de Twizy echter niet bestellen, officieel wegens problemen voor de luchtcirculatie en het feit dat de passagiers zich dan in een visbokaal opgesloten voelen. Optionele beenverwarmers moeten helpen bij kouder weer, terwijl het dak bij normale neerslag voldoende moet beschermen. Enkel bij regen met fikse zijwind zou het kunnen druppelen in het interieur.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

Het interieur van de Twizy is uiterst simplistisch opgevat. Centraal staat uiteraard het stuurwiel, geflankeerd door een knop voor de transmissie. Die transmissie valt uiterst eenvoudig te bedienen, kiezen kan enkel tussen D(rive), N(eutral) en R(everse). De handrem zit ten slotte onder het dashboard verstopt. De snelheid en actieradius lezen we af op een digitaal scherm achter het stuurwiel, terwijl in het dashboard verder nog een klein opbergvakje zit verstopt. Bij de eerste instap vergt de Twizy wel wat lenigheid om de bestuurders- of passagiersstoel te bereiken. Maar goed, wat gymnastiek kan helemaal geen kwaad. De bestuurdersstoel kan enkel in de lengte worden verschoven, terwijl de zithoek niet kan worden aangepast. Daarnaast zit de stoel relatief hard, echt comfortabel kunnen we de Twizy dus niet noemen, al zit de ophanging hier ook wel voor iets tussen. Achterin zit je redelijk gesloten, maar is er in principe genoeg beenruimte aangezien je je benen naast de bestuurdersstoel kwijt kan. Opbergruimte is er ook, telkens afsluitbaar en in totaal voor 39,5 liter, optioneel koop je daarenboven een afsluitbare tas die op de passagiersstoel kan geplaatst worden. Ondanks het feit dat de Twizy niet als een auto wordt ingeschreven, heeft Renault ook aan de veiligheid van de passagiers gedacht. Zo krijg je als bestuurder een vierpuntsgordel om niet uit de auto geslingerd te worden en is er een airbag in het stuur voorzien. Het frame dat de passagiers omhult werd daarnaast specifiek ontworpen om bij een impact van 50 km/u niet te vervormen. Geheel in Euro NCAP stijl, een test waaraan de Twizy in principe niet verplicht is te voldoen.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

Voor de aandrijving van de Twizy is gekozen voor een 13 kW (17 pk) sterke elektromotor met 57 Nm koppel die zich achter de passagiers verbergt, althans als je voor de krachtigste versie kiest. Naast deze versie met een topsnelheid van 80 km/u is er ook nog een versie van de Twizy beschikbaar met een topsnelheid van 45 km/u. Die laatste beschikt maar over 5 pk en kan zonder rijbewijs gereden worden. Ideaal dus voor jongeren of voor wie de Twizy louter als stadsvervoer wil gebruiken. De elektromotor drijft steeds de achterwielen aan, de batterijen zitten dan weer over de lengte in de bodem van de Twizy verstopt, en dat zorgt uiteraard mee voor een laag zwaartepunt. De theoretische actieradius van de krachtigste versie bedraagt 100 km. Wie echter vaak de topsnelheid van 80 km/u aantikt zal tevreden moeten zijn met 70 km rijplezier. De Twizy45 kan theoretisch 120 km bollen. Een lege Twizy opladen kan aan het reguliere stopcontact in 3 uur en 30 minuten, je kan dus relatief snel terug op pad met de Twizy.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

In het verkeer is de Twizy best vlot, een sprint van 0 naar 45 km/u neemt 6,1 seconden in beslag, in principe even snel als een scooter van 125 cc. De Twizy is daarnaast erg genietbaar in het stadsverkeer, hij glipt door de kleinste openingen, is dankzij zijn korte draaicirkel erg manoeuvreerbaar en je kan in principe met twee Twizy’s naast elkaar op de baan rijden. Maar de Twizy is ook buiten de stad erg genietbaar, en om dat te bewijzen koos Renault het zonnige Ibiza als uitverkoren plek om de Twizy te presenteren. Naast het stedelijke deel is er genoeg natuur, heerst er een zwoel klimaat en heeft het een jeugdig imago. De open structuur van de Twizy vereist op het eerste zicht wel warme oorden, zelfs wanneer je voor de optionele maar volgens ons obligate vleugeldeuren kiest kan het erg koud worden binnenin. De vleugeldeuren helpen wel om wat warmte binnen te houden, maar zodra het kwik zakt duffel je je maar beter goed in.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

Ook op B-wegen is de Twizy erg genietbaar, de achterwielaandrijving helpt er om een speels weggedrag te bekomen. Renault Sport stond daarnaast in voor het onderstel, en dat resulteert in een zeer stabiel maar hard afgeveerd geheel. Het stuur en de remmen zijn niet bekrachtigd, terwijl ook elektronische hulpsystemen zoals ESP en ABS ontbreken. De Twizy blijft echter erg voorspelbaar rijden, mede omdat je zijn fysische limieten moeilijk kan opzoeken door de maximumsnelheid van 80 km/u. Plezier brengt het rijden in ieder geval wel, want zonder elektronische bemoeienissen heb je al snel het gevoel dat je hard aan het werk bent als je “snoeihard” de bocht om gaat. Dat werk blijft echter beperkt tot met de grote glimlach het gas lossen en stuurcorrecties uitvoeren. Een te vlot aangesneden bocht garandeert een dosis onderstuur, zeker als het wegdek er stoffig of nat bijligt. Maar plezier brengt het tegelijk ook, telkens weer ga je op zoek naar wat gripverlies van de 13-inchers (125/80 voor, 145/80 achter), om dan speels te corrigeren waar nodig. De limieten van een wagen opzoeken was nog nooit zo gemakkelijk en leuk. Daarnaast verdienen ook de remmen van de Twizy lof, hoewel het doseren van de rem bij de start wat gewenning vraagt, presteren ze erg goed. Renault koos namelijk zowel voor- als achteraan voor schijfremmen, een keuze die ons wel kon bekoren.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

De Renault Twizy is er al vanaf 6.990 euro, dan krijg je de Twizy45 mee in de Urban uitvoering. De krachtigere Twizy80 start bij 7.690 euro in dezelfde uitvoering. Wil je meer flair dan kan je voor de Color of Technic versie kiezen. Bij de eerste kan het interieur in allerlei kleuren worden uitgevoerd en worden ook het dak en de vleugeldeuren van een kleur naar wens voorzien. De Technic uitvoering op zijn beurt garandeert een sportievere aanblik met sportievere velgen, witte stoelen en koolstofvezel details voor het interieur en het dak. De Technic 80 is er zo vanaf 8.490 euro. Veel opties kan je verder niet bestellen, zo kosten de vleugeldeuren 590 euro en betaal je voor Metallic lak 250 euro. Klein addertje onder het gras is wel dat je de batterijen moet leasen. Hoewel een herlaadbeurt maar 70 eurocent aan elektriciteit kost, betaal je minstens 50 euro per maand om de batterijen te huren. Dat tarief kan nog hoger uitvallen afhankelijk van je contractduur en het aantal gereden kilometer per jaar. Maar dat lijkt ons al bij al een kleine last aangezien de Twizy kan uitpakken met een lage inschrijvingstaks, verzekeringskost en onderhoudskost.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

Conclusie

We hadden nooit verwacht het te zeggen, maar elektrisch rijden kan leuk zijn. Hoewel merken als Tesla en Fisker ongetwijfeld ook veel elektrisch rijplezier bieden, is Renault er met de Twizy in geslaagd om voor een fractie van het budget een glimlach op het gezicht van de bestuurder te toveren. De Twizy mag dan wel niet gecatalogeerd staan als een auto, toch biedt hij mobiliteit voor twee personen en kan hij dankzij zijn actieradius ook buiten de stad ingezet worden. Het rijden zelf is dankzij de achterwielaandrijving, de door Renault Sport afgestelde demping en de fijne sturing een waar plezier. Zo hoef je met de Twizy niet steeds braaf de bocht om te gaan, maar kan je makkelijk de grenzen opzoeken. De Twizy valt namelijk steeds te corrigeren en dat maakt het voor de bestuurder erg leuk. Nadelen zijn er natuurlijk ook, al zijn die vooral gerelateerd aan ons Belgisch klimaat. Zo kan de Twizy niet volledig afgesloten worden en is rijden bij hard regenweer of vrieskou niet meteen aangewezen. Daarnaast zit de stoel van de Twizy relatief hard, geen probleem voor een jonge rug, maar ouderen zullen hierdoor al wat sneller twijfelen. In Ibiza kregen we in ieder geval veel respons van voorbijgangers op de Twizy, iedereen wou er meer over weten. In Zuiderse landen wordt de Twizy dan ook ongetwijfeld een succes, want zijn prijs is niet buitenissig. In België zal het wat moeilijker worden, maar kan hij zeker in de steden ook zijn nut bewijzen. Als tweede of derde auto lijkt het ons zeker geen slechte keuze.

Test Renault Twizy Ibiza

Test Renault Twizy IbizaTest Renault Twizy Ibiza

Overzicht

+ Origineel concept
+ Milieuvriendelijk
+ Rijplezier
+ Compact

– Niet ideaal bij slecht weer
– Relatief harde stoelen

Test Renault Twizy Ibiza

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir