Test Opel Antara 2012
Een SUV en tegelijk upsizing, de Opel Antara 2.2-liter CDTI zwemt tegen de groene stroom in.

Eind 2010 gaf Opel haar enige SUV in het gamma een aangepaste look, nieuwe motoren en een hoogwaardiger interieur mee. We moesten er even op wachten, maar een dik jaar later hebben we eindelijk een onderonsje met de gefacelifte Antara. We kunnen natuurlijk niet overal als de kippen bij zijn en gezien de nieuwe Antara pas gepland staat voor 2015, komt de test eigenlijk nog ruim op tijd. De wagen die dan zijn opwachting maakt, zal volledig ontwikkeld worden in het Duitse Rüsselsheim. Tot dan echter blijft de Antara een rebadge van de in Zuid-Korea gebouwde Chevrolet Captiva, waarvan hij niet alleen het platform maar ook de carrosserie leent. Externe concurrentie komt van deze en ook intern komt er binnenkort concurrentie aanzetten van de Opel Mokka, die weliswaar een stuk compacter is maar tegelijk ook jeugdiger, zuiniger en goedkoper. De Antara moet dus meer dan ooit overtuigen en hoe goed hij daarin slaagt, blijkt al snel uit een weekje testrijden met de 2.2 CDTI 4×4.

Test Opel Antara 2012

Alles begint met wat het oog waarneemt. Met het design moet het dus allereerst snor zitten en is dat wel het geval bij de Opel Antara? Echt lelijk kunnen we de SUV niet noemen, maar de invloeden van Chevrolet zijn duidelijk zichtbaar. De Antara oogt eerder robuust dan elegant, volwassen dan jeugdig en statisch dan dynamisch. Bij een SUV mag dat al eens, maar de trend weegt vandaag de dag zwaarder door naar de andere zijde van het spectrum. De Antara is designmatig een buitenbeentje in het gamma en noch het gewijzigde radiatorrooster, noch de nieuwe mistlampen en achterlichten kunnen daar iets aan veranderen. Een knap stel optionele 19-inch velgen en een fris metaalkleurtje zouden al wat leven in de brouwerij brengen, maar ons testmodel moest het helaas doen met een set wintervelgen en een saai gebroken wit als koetswerkkleur. Slecht scoort de stoere Antara hier zeker niet, maar echt overtuigen is veel gezegd.

Test Opel Antara 2012

De opvallendste veranderingen sinds de facelift schuilen echter onder de motorkap. De 2.0-liter diesel met 127 pk werd met pensioen gestuurd en maakt plaats voor een 2.2-liter CDTI met 163 pk. Upsizing dus, de omgekeerde wereld! Onze testwagen kreeg bovendien een extra vermogensboost tot 184 pk en is enkel beschikbaar met vierwielaandrijving, terwijl de andere motorisaties de klant nog de keuze laten. Minstens even belangrijk is het immense koppel van 400 Nm, wat 40 Nm meer is dan de trekkracht waarover de Land Rover Defender beschikt. Dat zegt genoeg, denken we? Een sprint van 0-100 km/u werkt de Antara af in 9,6 seconden met manuele zesbak, de automaat op zijn beurt heeft een halve seconde meer nodig.  De topsnelheid scheelt zelfs 9 km/u: 200 km/u bij de handbak ten opzichte van 191 km/u bij de automaat. En ook al waren we zeer te spreken over de werking van de automaat, daar eindigen de verschillen niet. Het opgegeven gemiddelde verbruik bij deze motorisatie ligt bij de zestraps automaat 1,2 liter hoger en tikt af op 7,8 liter/100 km. Zonder veel moeite te doen bereik je in realiteit zelfs een gemiddelde van 9,1 liter/100 km, ook bij een rustige tot zeer rustige rijstijl. De automaat schakelt soepel, zonder schokken en is uiterst alert, maar maakt een laag verbruik helaas onmogelijk. Bij zelf schakelen is het bovendien onmogelijk pakweg bij 80 km/u over te schakelen naar zesde terwijl dat volgens ons in theorie perfect zou kunnen en zuiniger zou zijn, zeker met dat omvangrijke koppel. Gezien de brandstoftank van 65 liter ligt de autonomie dus niet veel hoger dan 700 kilometer. Tot slot is ook het start/stop-systeem enkel combineerbaar met de manuele zesbak, waarmee de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 175 gram per kilometer. In combinatie met de automaat stoot onze testwagen met 2.2-liter CDTI 205 g/km uit.

Test Opel Antara 2012

Test Opel Antara 2012Test Opel Antara 2012

Wat verder opvalt is het enorm stille karakter van de zelfontbrander. In het interieur blijft het voortdurend muisstil, wat meteen ook iets zegt over de kwaliteit van de geluidsafdichting. Ten opzichte van zijn voorganger daalde het geluidsniveau in het interieur met 3dB, wat op het eerste zicht misschien niet veel lijkt, maar in termen van geluiddemping een wereld van verschil is. Naast een betere isolatie bereiken ook minder trillingen het interieur dankzij een nieuw afgestelde ophanging die rolbewegingen beter tegengaat. Binnenin onderscheidt de Antara zich ook duidelijk van de Captiva. Er werden meer hoogwaardige materialen gebruikt en alles voelt dan ook zeer kwaliteitsvol aan. Een goede zitpositie is snel gevonden voor zowel bestuurder, passagier als de personen op de achterbank en niemand heeft te klagen over een gebrek aan ruimte. De koffer biedt plaats aan slechts 420 liter en is daarmee iets minder ruim bemeten. Iets minder vinden we verder de drie ventilatiemonden op de middenconsole en de interface van het multimedia/navigatiesysteem. De kaarten zijn hopeloos gedateerd.

Test Opel Antara 2012

Wie zijn ogen echter op de weg houdt, het stuur in handen neemt en de weg opgaat, zal meteen merken hoe comfortabel de Opel Antara is. Naast de serene stilte die we eerder beschreven, rijdt de SUV echt boterzacht. Ondanks het verbruik is de Antara dus een ideale cruiser. Ook in de bochten gedraagt de Antara zich uiterst volwassen. De stuurbekrachtiging is zoals het hoort en elke bocht kan vol vertrouwen aangesneden worden. Een gering overhellen zal echter nooit onvermijdbaar zijn, het blijft een SUV. Over de veiligheid hoeft men zich bovendien geen zorgen te maken. In normale omstandigheden is de Antara (indien de 4×4-versie uiteraard) een volledige voorwieltrekker, maar in moeilijke rijomstandigheden of op een gladde ondergrond wordt automatisch overgeschakeld naar vierwielaandrijving. Het koppel wordt dan elektronisch verdeeld over de voor- en achterwielen (50/50) voor een optimale tractie. Standaard is de Antara verder uitgerust met een geavanceerd systeem voor een gecontroleerde afdaling van gladde of steile hellingen (DCS), ESP, tractiecontrole, Cornering Brake Control (CBC) en een hydraulische remassistent (HBA). Airbags vooraan, zijdelings en gordijnairbags spreken verder voor zich.

Test Opel Antara 2012

Test Opel Antara 2012Test Opel Antara 2012

Een Opel Antara is er al vanaf 22.480 euro. Daarvoor krijg je de 2.4-liter benzinemotor met voorwielaandrijving en 167 pk. Dieselen kan pas vanaf 25.180 euro met de 2.2-liter CDTI en 163 pk. Deze motor drijft enkel de voorwielen aan en krijgt standaard een start/stop-systeem mee. Er zijn bovendien drie uitrustingsniveau’s beschikbaar: Essentia, Energy en Cosmo. Toch is de basisuitvoering reeds uiterst volledig: lichtmetalen 17-inch velgen, elektrische ruiten vooraan en achteraan, mistlampen vooraan, manuele airco, radio/CD-speler met MP3 en veel meer. De Energy kost 1.800 euro meer en voegt voornamelijk een cruise control, Park Pilot, verwarmde voorzetels, automatische airco en automatische koplampen toe. Onze testwagen was de Antara Cosmo 2.2-liter CDTI 4×4 met 184 pk en automatische zesbak, die pas voor 32.430 euro de showroom uitrijdt. Toch blijft die prijs uiterst respectabel en bovendien is deze topversie goedkoper dan de gelijkaardige topversie van de Chevrolet Captiva! De meeruitrusting van de Cosmo zit hem in de lederen zetelbekleding, chroom accenten en zilverkleurige bodembeschermers voor en achter. Interessante opties zijn verder het Premium Pack (€850) met Xenons, 19-inchers en elektrisch inklapbare buitenspiegels, een metaalkleur (€610) en een elektrisch bediend schuifdak (€800).

Test Opel Antara 2012

Conclusie

Van zijn design moet de Opel Antara het niet meteen hebben, maar zijn comfortabel rijgedrag en uitstekende geluidsafdichting zijn werkelijk voorbeeldig. De 2.2-liter CDTI met 184 pk is bovendien enorm vlot en de automatische versnellingsbak doet immer wat er van hem verwacht wordt. Helaas heeft dat vlotte karakter ook een keerzijde: de motor slurpt diesel naar believen. De Antara biedt wel weerkwerk met een scherpe prijsstelling en een zeer uitgebreide basisuitrusting. We zijn tot slot enorm benieuwd hoe de Antara zich verhoudt ten opzichte van de Opel Mokka, maar daarop is het wachten tot de lancering van dat kleinere broertje.

Test Opel Antara 2012

Overzicht

+ Comfortabel
+ Muisstil
+ Enorm vlot

– Verbruik
– Weinig karakter

Test Opel Antara 2012

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir