BMW M3/M4 2014
Met de lancering van de nieuwe 3-Reeks start ook de geruchtenmolen rond de nieuwe M3. Gaat BMW voor een nieuwe Twin-Turbo V6 of blijft het bij een V8?

In de geschiedenis van de M3 zijn reeds verschillende motoren de revue gepasseerd. Eerst koos het merk voor een lichtgewicht viercilinder, later gevolgd door een zes-in-lijn en nog iets later door een V8. Telkens met het doel om de M3 beter te maken. Voor de komende BMW M3 zijn er opnieuw motorische veranderingen op til, en die veranderingen zouden wel eens voor een grote aardverschuiving kunnen zorgen. Hoewel eerdere geruchten spraken over de keuze voor een zes-in-lijn motor met drie turbo’s zou het merk nu volgens bronnen werken aan een nieuwe V6-motor.

Waarom het merk plots van een lijnformatie naar een V-formatie zou overstappen? Eigenlijk vooral omdat een V6 beter zou passen onder de motorkap van de nieuwe M3. De nieuwe V6 zou namelijk twee twin-scroll turbo’s aangemeten krijgen, een beetje naar het concept van de 4.4-liter V8 die nu onder de motorkap van de M5 huist. Die aanpak zou zorgen voor een scherpere gasrespons en minder hitte onder de motorkap. Toch zou de V6 niet zomaar afgeleid zijn van de 4.4-liter V8 die we uit de M5 kennen, het merk zou specifiek voor een 3-liter V6 gaan, terwijl de bestaande V8 met twee cilinders minder op 3.3-liter slagruimte zou uitkomen. In theorie is een hoek van 60 graden daarnaast ideaal voor de balans van een V6, maar om twee turbo’s te laten passen is een hoek van 90 graden vereist. Om de balans verder te waarborgen zou BMW kiezen voor enkele kleine technische ingrepen. Alles samen zou de nieuwe V6 motor in de M3 moeten zorgen voor een output van 435 pk en 550 Nm koppel, voldoende om in de buurt van de Audi RS4 en Mercedes C63 AMG te blijven.

Verder zou de nieuwe M3 groter en lichter worden dan de vorige generatie, in totaal komt er in de lengte 9 centimeter bij terwijl de weegschaal al snel 40 kilogram minder zal aanduiden. BMW zal namelijk dezelfde technieken gebruiken als in de M3 CRT om zoveel mogelijk op het gewicht van de nieuwe M3 te besparen. Elektrische sturing zou daarnaast ook zijn intrede kunnen maken in de nieuwe M3, al hopen we dat BMW hier nog niet voor kiest. Standaard schakel je sowieso via een manuele zesbak, optioneel zal een zeventraps automaat met dubbele koppeling aangeboden worden. De nieuwe M3 mogen we verwachten tegen begin 2014, dan zal het model eerst als Sedan worden voorgesteld. Logisch, want de 3-Reeks Coupé zou eerst als 4-Reeks voorgesteld moeten worden. Iets later mogen we dan de M4 verwachten, een model dat op technisch vlak in ieder geval veel zal delen met de M3. (Via: Insideline)