Toyota Avensis 2.0 D Wagon test
De Toyota Avensis is misschien wel hét schoolvoorbeeld van de Kaizen filosofie, Japans voor continue verbetering.

De Kaizen-visie houdt namelijk in dat een product continu beter wordt door kleine ingrepen. En dat is duidelijk wat Toyota deed met de facelift van de Toyota Avensis. Hij lijkt namelijk sprekend op zijn voorganger, maar wanneer we de wagen van dichterbij bekijken, merken we toch enkele verschillen op. Aan de buitenkant valt het direct op dat de wagen nieuwe lichtblokken kreeg. Aan de voorkant zijn ze gestroomlijnder dan voorheen, aan de achterkant werd hun design veranderd. Voor de rest zijn de vormen van de Avensis ongeveer gelijk gebleven. Ook de grille kreeg een update, vanaf heden zit er meer chroom in verwerkt. Over het algemeen laat de Avensis zijn nieuwe uiterlijk een deftige indruk na. Wij reden met de Avensis Wagon die 543 liter bagage slikt. Leg je de achterbank neer – en dat kan overigens zeer gemakkelijk – dan bekom je een bagageruimte van 1.609 liter. De koffer kan handig worden ingedeeld dankzij verschillende dwarslatten die ervoor zorgen dat de bagage niet rondslingert.

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Toyota Avensis 2.0 D Wagon testToyota Avensis 2.0 D Wagon test

Aan de binnenkant vinden we ongeveer hetzelfde interieur als de vorige generatie terug: degelijk, maar misschien wel een tikkeltje saai. De wijzerplaten baden jammer genoeg nog steeds in een vreemde geel-oranje kleur die ons bij de vorige generatie Avensis ook al niet kon smaken. Niet alleen de wijzerplaten slaan oranje uit, ook de boordcomputer heeft er last van. Maar hoe onaangenaam die dingen mogen zijn om naar te kijken, ze doen wel wat ze moeten doen: informatie accuraat weergeven. Enkel het huidige verbruik op een glijdende schaal is moeilijk afleesbaar. Het infotainmentsysteem kreeg een update en geeft in hoge resolutie weer waar je heen moet rijden. Jammer genoeg heeft het navigatiesysteem nu en dan zijn kuren en is hij niet altijd in staat zijn huidige positie te bepalen. Daar waar je vroeger het scherm eerst moest uitklappen om een CD in te voeren, hoeft dat nu niet langer. Een CD invoeren gaat dus aanzienlijk sneller, over Kaizen gesproken… De zetels vooraan zitten goed, al zouden ze iets kwalitatiever mogen aanvoelen. Achteraan worden passagiers getrakteerd op voldoende beenruimte en als de Avensis met een panoramisch dak werd uitgerust, krijgen ze er in één ruk ook nog een schitterend uitzicht bij. Bovendien zorgt dat dak voor een aangename lichtinval vooraan. Het is zijn meerprijs van €720 zeker en vast waard!

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Toyota Avensis 2.0 D Wagon testToyota Avensis 2.0 D Wagon test

Ons testmodel kreeg een 2.0 liter grote dieselmotor die 124 pk en 310 Nm koppel levert. In vergelijking met de concurrenten lijkt Toyota wat weinig vermogen uit een motor met 2-liter cilinderinhoud te persen, zeker als je weet dat de vorige versie van die motor over 2 pk meer beschikte. Het verbruik valt dan weer goed mee. In theorie heeft de Avensis Wagon nood aan 4,5 liter per 100 km, in realiteit komen we zelf een liter hoger uit, wat al bij al aanvaardbaar is. Nul naar honderd doet hij in 10,1 seconden. Daarmee voelt hij voldoende vlot aan, maar om echt vooruit te komen moet je de naald van de toerenteller richting de rode zone drijven. En ook daar mag het soms wel wat meer zijn… De topsnelheid bedraagt 200 km/u, best een volwassen cijfer. De 2-liter diesel wordt standaard aan een manuele zesbak gekoppeld. Het zesde verzet is vooral bedoeld voor zuinig rijden, hernemingen doe je beter in vijfde versnelling, eventueel zelfs ééntje minder als het echt snel moet gaan.

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

In het motorengamma van Toyota is er nog een andere dieselmotor beschikbaar. Die 2.2 liter D-4D levert 150 pk en klaart de sprint van nul naar honderd in 9,8 seconden, een marginaal verschil met onze compactere dieselmotor. Wie liever benzine verbrandt, kan instappen met een 1.6 liter grote Valvematic-motor. Die beschikt over 132 pk, wordt aan een manuele zesbak gekoppeld en sprint naar 100 km/u vanuit stilstand in 10,6 seconden. In theorie verbruikt hij 6,6 liter benzine per 100 km. De 1.8 liter grote benzinemotor levert 147 pk en is beschikbaar met automaat of met manuele zesbak. Met automaat duurt de sprint van nul naar honderd in 10,7 seconden, kiezen voor een manuele versnellingsbak levert een tijdsvoordeel van een volle second op. Met 6,6 liter benzine kom je in theorie toe om 100 km te rijden. De automaat vraagt 0,1 liter benzine per 100 km extra voor dezelfde afstand.

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Toyota Avensis 2.0 D Wagon testToyota Avensis 2.0 D Wagon test

De Avensis zorgt voor een comfortabele rit. Dat merk je zowel aan de demping als aan het stuur. De ophanging slikt verkeersdrempels zonder al te veel moeite. Ook met oneffenheden op het wegdek springt de Avensis behoorlijk goed om. Het stuur is licht, wat de manoeuvreerbaarheid ten goede komt. Jammer genoeg is het tegelijkertijd ook behoorlijk vaag, waardoor bochten nemen soms licht gokwerk vereist. Desondanks voelt de Toyota Avensis voldoende veilig aan. De koppeling voelt soms wat vaag aan, maar went snel. Het rem- en gaspedaal voelen precies aan, net zoals de manuele zesbak die zich vlot laat hanteren.

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Voor een kale Toyota Avensis betaal je €23.220. In ruil krijg je de sedan met een 1.6 liter grote benzinemotor die 132 pk levert. Dat klinkt niet erg aantrekkelijk, maar als je weet dat je voor die prijs het Active-basispakket krijgt met onder meer elektrische buitenspiegels, airco, centrale vergrendeling, elektrische ruiten, een centrale armsteun en een radio met USB-aansluiting, komt de Avensis al wat aantrekkelijker over. Wie ons testmodel zou willen aanschaffen is minstens €29.995 kwijt. In ruil voor die som geld krijg je een 2.0 liter grote dieselmotor in je break, maar moet je wel nog €500 neertellen voor een metaalkleur en €720 voor een panoramisch dak. Voor de navigatie, achteruitrijcamera, automatische binnenspiegel, audiobediening op het stuur en mistlichten vooraan tel je dan weer niets neer, al die opties zitten in het Comfort-pakket. Wie nog meer luxe wil, kiest voor het Premium-pakket, dat zo’n €5.600 meer kost, maar wel over automatische airco, 17″ lichtmetalen velgen, bi-xenon koplampen en lederen zetels beschikt. Een echt koopje wordt de Avensis nooit, maar als je hem vergelijkt met zijn directe concurrenten kom je niet bekocht uit. De Ford Mondeo, Citroën C5, Peugeot 508 en Opel Insignia hebben een gelijkaardige prijszetting.

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Conclusie

De Toyota Avensis is een grijze muis in het segment van de typische bedrijfswagens voor vertegenwoordigers. Zijn nieuwe looks maken hem aan de buitenkant al iets aantrekkelijker en met het interieur gaat het ook de goede richting uit, maar het geheel kan nog stukken spannender. Zoals we dat van Toyota gewoon zijn is alles aan deze wagen degelijk in elkaar gestoken, zoveel is zeker. Enkel de stoelen zouden iets beter mogen aanvoelen. De 2.0 D-4D-motor presteert naar behoren en combineert die prestaties met een mild verbruikscijfer. Jammer genoeg mist hij soms wat souplesse. De Toyota Avensis is een wagen die doet wat hij moet doen, niets meer en niets minder. Jammer voor Toyota, want de concurrentie doet dit beter.

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Overzicht

+ Kofferruimte
+ Comfortabel
+ Verbruik

– Vaag stuur
– Motor mag iets vlotter
– Tikkeltje saai

Toyota Avensis 2.0 D Wagon test

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes