Test Subaru XV
De Subaru XV is een ware lifestyle-wagen met de bodemvrijheid van een Forester, Urban Adventure verzekerd!

De Subaru XV is niets anders dan de crossover-versie van de nieuwe Impreza, alle onderscheidende marketingpraat ten spijt. En hoewel de Impreza nog maar net in Genève onthuld werd, rijdt de XV reeds enige tijd rond op onze wegen. Op het eerste zicht niet meteen de logische gang van zaken, maar Subaru werd door moeder natuur gedwongen haar geplande schema overhoop te halen. De zeebeving die zich ongeveer één jaar geleden in Japan voordeed en gevolgd werd door een tsunami en kernramp ontwrichtte de autobouwer zodanig dat de XV nog vóór de Impreza uit het puin herrijsde. En laat het tegelijk een wedergeboorte zijn van Subaru, dat met de XV duidelijk een jonger publiek aanspreekt dan voorheen. Zelfs zonder zijn hip oranje exterieurkleurtje is de XV een echte lifestyle-wagen. Een bodemvrijheid die zelfs 5 mm meer bedraagt dan die van de Subaru Forester en de aan de Japanse autobouwer eigen symmetrische vierwielaandrijving maken het bovendien een échte crossover. Een testweek met de XV drong zich aan om na te gaan hoe innoverend de wagen in dit felbevochten segment voor de dag komt.

Test Subaru XV

Van baanbrekende innovaties kunnen we aan de buitenkant niet spreken, maar toch is Subaru erin geslaagd een visueel aantrekkelijke wagen neer te zetten. De ronde vormen van de vorige generatie Impreza werden iets aangescherpt, de lichtblokken slanker vormgegeven en de bumpers werden zowel dikker als stoerder. Natuurlijk zijn ook LED-strips van de partij, die fraai weggewerkt werden in de uiterste hoeken van de voorbumper. Eigen aan de semi-offroaders is bovendien de omlijsting van de wielkasten en bodemplaat met zwart plastic, al oogt ons testexemplaar met zilverkleurige accenten net iets afgewerkter dan de meeste concurrenten. Wie dat zijn? De Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX benaderen de XV waarschijnlijk het best, al staan deze iets dichter bij een echte SUV dan de eerder sportief ogende XV. De 220 mm bodemvrijheid en het daarmee gepaard gaande feit dat de wagen hoog op zijn poten staat, counteren het sportieve dan weer en komen het avontuurlijke element ten goede. Dat Subaru een enorme expertise heeft opgebouwd door het zo goed als uitsluitend bouwen van wagens met vierwielaandrijving, geeft de XV tot slot een extra streepje voor.

Test Subaru XV

Test Subaru XVTest Subaru XV

De Subaru XV beschikt over een symmetrische vierwielaandrijving die vooral de veiligheid tegemoet komt, het type middendifferentieel is afhankelijk van het type transmissie. En hoewel de (uitstekende) 2.0-liter dieselmotor met visco-sperdifferentieel in onze contreien de meest voor de hand liggende keuze is, waren wij er na drie tests even op uitgekeken. Wij kozen dus ditmaal voor de 2.0-liter atmosferische benzinemotor met Lineartronic CVT-transmissie en een Active Torque Split differentieel. De regelunit werkt met een verdeling in de verhouding 60:40 (voor:achter) en reageert op rijsituaties zoals bijvoorbeeld accelereren, klimmen en sturen om de verdeling tussen voor- en achteras in real-time aan te passen. Wanneer het doorslippen van de voorste wielen wordt gedetecteerd, verhoogt het systeem de hoeveelheid aandrijfvermogen dat naar de achterwielen gaat, waardoor steeds voor voldoende tractie wordt gezorgd. De krachtbron in kwestie levert een vermogen van 150 pk en een koppel van 196 Nm. Geen ware petrolhead cijfers, maar toch voldoende om de XV uiterst vlot voor de dag te laten komen. In combinatie met de CVT-transmissie sprint de XV van 0-100 km/u in 10,7 seconden en de ononderbroken acceleratie stopt bij 187 km/u. Werkelijk ononderbroken, want de CVT is geen traditionele automaat. We zullen jullie de uitgebreide techtalk besparen, maar waar het op neerkomt is dat de motor bij het vloeren van het gaspedaal eerst optrekt naar zijn optimale toerental en daar blijft hangen terwijl de snelheid steeds verder oploopt. Het is op het eerste zicht een bevreemdende ervaring, maar de transmissie werkt comfortabeler en efficiënter dan een klassieke automaat. Een lager verbruik en betere prestaties zijn het gevolg.

Test Subaru XV

Eens warmgereden daalt dat verbruik bovendien nog eens zienderogen. De motor draait dan bij minder dan 1.500 toeren per minuut en is volstrekt geruisloos. Subaru geeft een gemiddelde op van 6,6 liter per 100 km, maar bij een gevarieerde rijstijl en afwisselend parcours afficheerde de uiterst geavanceerde boordcomputer met allerhande grafieken, meters, tellen en statistieken toch 8,4 liter/100 km. Slecht kunnen we dat echter bezwaarlijk noemen. Bovendien beschikt de XV over een slim start/stop-systeem dat de motor pas uitschakelt bij het diep intrappen van het rempedaal. Sta je dus voor het rode licht en weet je dat het snel groen zal worden, dan duw je slechts zacht het rempedaal in en blijft de motor draaien. Een stuk beter dan de systemen van de meeste concurrenten die te pas en te onpas de motor uitschakelen! En niet enkel dit systeem is vrij innovatief, ook het interieur kon ons uiterst bekoren. In tegenstelling tot de andere Subaru’s die we reeds eerder konden testen, beschikt de XV over een modern dashboard met visueel aantrekkelijke displays. Het systeem is bovendien uiterst personaliseerbaar en er is geen overdaad aan knoppen!

Test Subaru XV

Test Subaru XV

Overdaad aan ruimte is er wel. Vooraan is dat vanzelfsprekend, maar ook achteraan kunnen de passagiers genieten van voldoende hoofd- en beenruimte. In de koffer is er plaats voor 380 liter bagage. Niet extreem veel, maar wel voldoende. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de concurrenten het hier net iets beter doen. Het zal de persoon achter het stuurwiel echter een worst wezen, de XV is een waar plezier om mee te rijden. En dan bedoelen we vooral qua wegligging en vlotheid, de CVT-bak is namelijk comfortabeler maar neemt ook wat rijsensatie weg. Hoewel de XV bovendien vrij hoog op zijn poten staat, helt de crossover nauwelijks over en is de grip fenomenaal. Beide waarschijnlijk te danken aan de goede combinatie van de vierwielaandrijving en de lage ligging van de boxermotor, maar ook de vrij stugge ophanging zal er voor iets tussenzitten. Verder is ‘uiterst direct’ niet meteen de uitdrukking waarmee we het stuurgevoel zouden omschrijven, toch biedt het een diepgeworteld vertrouwen bij het aansnijden van elke bocht. Hoe de XV het er vanaf brengt in de stad is tot slot ook belangrijk en zeker gezien Subaru spreekt van een Urban Adventure. Volgens ons slaagt de XV ook daar met glans. De grote bodemvrijheid komt van pas bij hoge drempels en de CVT-bak, die schakelt zoals eerder gezegd uiterst comfortabel. Natuurlijk kan niet alles perfect zijn. Als we om af te sluiten toch één minpuntje bij het rijden moeten opnoemen, is dat het té responsieve karakter van het gaspedaal. Vooral bij het manoeuvreren schiet de XV al eens ongewild vooruit, ondanks het strelend omgaan met het rechterpedaal.

Test Subaru XV

Test Subaru XVTest Subaru XV

Lifestyle komt natuurlijk altijd tegen een prijs, de Subaru XV maakt je minstens 21.490 euro armer. Daarvoor krijg je de 1.6-liter viercilinder boxermotor met 114 pk en het uitrustingsniveau Intro. Voor de motorisatie van onze testwagen tel je 25.990 euro neer, evenveel als de voor onze contreien meer interessante 2.0-liter boxer dieselmotor. De CVT-transmissie (enkel op de benzinemotoren) vraagt om een extra 1.700 euro. Standaard is de XV echter wel uitstekend uitgerust: zwarte 17-inch lichtmetalen velgen, mistlampen vooraan, verwarmde voorzetels, airconditioning, Audio-CD met AUX-aansluiting, elektronisch bediende voor- en achterruiten en ga zo maar voort. Natuurlijk zijn er voor wie meer wil ook de uitrustingsniveaus Luxury, Luxury Plus en Executive. De Luxury voegt een achteruitrijcamera toe, cruise control, regensensor, lichtsensor, een met leder bekleed stuurwiel en op de 2.0 CVT-versies ook peddels waarmee het handig is even terug te schakelen en zo wat af te remmen op de motor. Bij Luxury Plus krijg je daarbovenop nog eens xenon koplampen en een navigatiesysteem, de Executive biedt tot slot een elektrisch schuifdak, elektrisch verstelbare bestuurderszetel, keyless access en een volledig lederen bekleding van de zetels.Een metaalkleur kost verder 475 euro, parkeersensoren 395 euro en een lederen bekleding afzonderlijk 1.995 euro.

Test Subaru XV

Conclusie

Met de XV zet Subaru een crossover neer die het perfecte evenwicht vindt tussen een SUV en een gewone hatchback. Bovendien is de wagen met zijn boxermotor, symmetrische vierwielaandrijving, slim start/stop-systeem en CVT-transmissie opnieuw een technisch hoogstandje. Maar ook binnenin kan Subaru overtuigen met een interieur dat een grondige opfrissing kreeg. Voeg daarbij het licht rebelse kantje van het exterieur en de XV heeft alles in huis om jonge gezinnen te overtuigen. Subaru heeft het lang moeilijk gehad op de Europese markt, maar met de XV kan daar duidelijk verandering in komen.

Test Subaru XV

Overzicht

+ Rebels kantje
+ Interieur
+ CVT, motor en wegligging

– Nerveus gaspedaal

Test Subaru XV

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Tim De Baets & Jeroen Maes