Special: Michelin Winter Essentials 2012

Michelin Winter Essentials 2012
Het belang van een juiste winterband wordt nog te vaak onderschat, in Riga kregen we de kans om de nieuwste Michelin winterbanden aan de tand te voelen.

Winterbanden, bij veel mensen in België is het nog steeds een discussiepunt om de investering te verantwoorden. De vraag of deze in onze contreien effectief nut hebben of nodig zijn blijft vaak ter discussie komen, meestal ook uit onwetendheid of gewoonweg omdat men geen kosten wil maken. Toch blijkt uit een recente in Europa uitgevoerde enquête dat de vraag naar winterbanden enorm begint toe de nemen. Zodanig zelfs dat in 2011 één op drie banden die verkocht werden binnen Europa winterbanden waren. Uit het resultaat van de studie bleek dat drie aandachtspunten toch sterk naar voren kwamen. Met name veiligheid, mobiliteit en comfort. Dit vertaalt zich in de mogelijkheid om op eender welk moment met eender welk type wagen de baan op te kunnen onder verschillende weersomstandigheden en er toch op te kunnen vertrouwen te kunnen sturen en stoppen.

Michelin Winter Essentials 2012

Om aan deze drie aandachtspunten ten goede te komen lanceerde Michelin recentelijk hun nieuwste winterbanden in Riga, hoofdstad van Letland. Met hun paradepaardjes richten ze zich voornamelijk op sportwagen gebruikers en luxe-SUV’s. Met de Pilot Alpin voor de eerste en de Lattitude Alpin voor de laatstgenoemde. Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat veel eigenaars de dag van vandaag het hele jaar door gebruik maken van hun sportwagens. De grote moeilijkheid ligt erin om één band te creëren die onder alle winterse omstandigheden gebruikt kan worden. Onder deze waaier van omstandigheden hebben ze gekeken naar verse poedersneeuw, harde aangevroren sneeuw, ijsplekken, ontdooide sneeuw, modderpoelen en zo veel meer. Om dit duidelijker te kunnen maken heeft Michelin ons uitgenodigd om naar Riga te komen, een plek waar zelfs op 1 maart nog gegarandeerd sneeuw aanwezig is.

Michelin Winter Essentials 2012

Na een rechtstreekse drie uur durende vlucht vanuit Brussel arriveren we op het kleine vliegveld waar op een zijgedeelte nog de voormalige jets en helikopters van het Russische leger staan te verkommeren. Vanuit Riga International is het een kwartiertje naar het 5 sterren Grand Palace Hotel. Dit gebouw huisde in de 19de eeuw een bank en werd na de onafhankelijkheid in begin jaren ‘90 omgetoverd tot het huidige luxe hotel. Na aankomst stond er een korte tour door het historisch centrum van Riga op het programma. Op zichzelf een prachtige stad, die zeker de moeite om te bezoeken is, maar tegelijk verbazingwekkend klein is. Tijdens onze tour kwamen we ondermeer uit op het plein waar één van Riga’s gekendste gebouwen staat, die ook mee op Unesco’s lijst van World Heritage Site’s staat: het huis van de Blackheads. Een gebouw dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd vernield, maar na de verdrijving van de Russen terug werd nagebouwd. Het enige wat nog origineel overschiet zijn de kelders en funderingen waar we getrakteerd werden op de Estse nationale drank: Black Balsam.

Michelin Winter Essentials 2012

Na de obligate sightseeing werden we naar de prachtige balroom gebracht voor de persconferentie van de Michelin Pilot Alpin en Lattitude Alpin. Tijdens dit theoretische gedeelte werden er onder andere interviews getoond met Sebastian Loeb, die recentelijk met Michelin de 2012 Rally van Monte Carlo heeft gewonnen. Zijn bijdrage doelde natuurlijk op het belang van de keuze voor de winterbanden en vooral een winterband die de verschillende eerder genoemde omstandigheden aankan. Met dit gedeelte uit de weg stond de volgende dag volledig in het teken om de theorie in de praktijk te ervaren. De volgende ochtend stond er naast het hotel al een armada van wagens op ons te wachten om onder politie begeleiding naar het Bikernieku circuit te rijden, ongeveer een half uurtje uit het stadscentrum. Mijn eerste keus om naar het circuit te rijden viel onmiddellijk op de Mercedes-Benz E63 AMG. Het enige probleem dat ik tijdens deze rit kon ervaren is dat ik als eerste in rij stond en daarmee recht achter Ome Agent moest rijden die nogal ver onder de snelheidslimiet bleef. Een kleine domper op de feestvreugde.

Michelin Winter Essentials 2012

Eenmaal aangekomen op het clubcircuit blijkt dat er voor die dag vier verschillende workshops op het programma zouden staan. Mijn groep kreeg als eerste de Range Rover Evoque toegewezen voor een stevige bosrit van een half uur waarbij meerdere soorten terreinomstandigheden met zelfs stevige hellingen op het schema zouden staan. Mijn eerste gedachte was dat de Evoque hiervoor niet ideaal zou zijn. Doch bleek mijn vrees al snel ongegrond, de Evoque blijkt zelfs steile hellingen aan te kunnen, en vooral vinden de Lattitude Alpins vaker grip dan er op het eerste zicht verwacht werd. Zelfs door de spoorvorming of modderplassen blijft deze rustig doorrijden. Op een gegeven moment had ik een redelijk recht stuk dat merendeels vlak is, toen ik gas gaf tot 60 km/u bleef de wagen de hele tijd zijn grip en bestuurbaarheid behouden. De eerste test toont dus meteen resultaat.

Michelin Winter Essentials 2012

Michelin Winter EssentialsMichelin Winter Essentials

Voor de tweede workshop komt tot mijn groot plezier de AMG aan de beurt, vooral wanneer de test wordt uitgelegd. Hier gaat het vooral over het potentiële gebruik en bestuurbaarheid van een krachtige sportwagen. Als er dan gevraagd wordt om met een 525 pk sterke wagen twee slalom parcours af te leggen zonder ESP is bestuurbaarheid nu niet het eerste waar je aan denkt. De verbazing is dan ook groot dat de wagen probleemloos weg komt maar vooral dat deze verbijsterend makkelijk te besturen valt, en eender hoe dwars ik deze laat schieten ik hem toch elke keer opnieuw kan opvangen en terug naar de andere kegels kan sturen.

Michelin Winter Essentials 2012

De derde workshop speelt zich af op het lokale club circuit dat er nu mooi ondergesneeuwd bij ligt en vooral met ijsplekken, spoorvorming en harde sneeuw de meeste verschillende ondergrond types aanbied. Als wagen staat deze keer de nieuwe Porsche 991 Carrera S klaar, maar deze keer ligt er ook een vergelijkende test gereed. Voor de ontwikkeling van deze band heeft Michelin in directe samenwerking met Porsche samengewerkt. Maar Porsche zelf raadt zijn cliënteel aan om Pirelli winterbanden te kiezen op de nieuwe 911. Het is dan ook de winterband van Pirelli die onder enkele aanwezige Porsche’s ligt. Als eerste verkies ik de rondjes te rijden met het Italiaanse rubber. Voor deze test hadden de aanwezige Porsche ingenieurs wel spijtig genoeg, of misschien zo slim genoeg, alle mogelijke knoppen die ook maar iets van instelling aan de wagen kon wijzigen uitgeschakeld. Hierdoor reden alle wagens gegarandeerd met de zelfde instellingen rond. Als snel is het hard werken geblazen op het circuit om de wagen in goede banen te houden, toch gaan de rondjes redelijk vlot desondanks de vele nodige stuurcorrecties. Na overstap op de met Michelin uitgeruste wagens blijkt al snel dat het geen wonderbanden zijn en je nog steeds goed moet werken, toch voelt het rijden rustiger aan en merkte ik dat het ESP minder gek doet en dat het mij toch juist iets meer laat rijden. Vooral als ik achteraf naast de baan sta, valt het verschil in rijgedrag tussen de banden op.

Michelin Winter Essentials 2012

Michelin Winter Essentials

De laatste workshop is meteen ook de minst leuke, met de Audi A5 Quattro moeten we een vergelijkende remtest uitvoeren tegenover de Continental winterbanden. Hier wordt er op een recht stuk tot 55 km/u opgetrokken om daarna vanaf een vast punt alle remmen dicht te gooien. Op het einde van de dag werden alle metingen vergeleken en bleek dat er toch een gemiddelde van 3 meter minder lange remafstand op zat. Na deze leerrijke ervaring neem ik de 991 om terug naar het hotel af te zaken, opnieuw onder politiebegeleiding, maar gelukkig deze keer achter een agent die toch een tikkeltje harder wil rijden en met de lichten aan opnieuw richting het historisch centrum van Riga koerst. Zulke testdagen tonen alleen maar het belang aan om voldoende aandacht aan je bandenkeuze te spenderen. Door alleen maar een betere en correcte bandenkeuze te kiezen kan potentieel het aantal ongevallen dalen. Hiermee komen we dan ook weer terug op de hoofdpunten van Michelin op de ontwikkeling van hun Nieuwe Pilot Alpin’s en Lattitude Alpins: veiligheid, mobiliteit en comfort!

Michelin Winter Essentials 2012

Tekst & Foto’s: Dirk De Jager

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...