Renault Zoe Geneve 2012
Renault toont eindelijk de definitieve productieversie van de Renault Zoé.

De Renault Zoé nestelt zich midden in het elektrische gamma van Renault. Hij is groter dan de compacte Twizy en is een stuk kleiner dan de Fluence ZE en de Kangoo ZE. Renault zelf is er trots op dat het productiemodel dicht aanleunt tegen het conceptmodel, iets wat meestal niet het geval is. En wij zijn daar eerlijk gezegd ook behoorlijk tevreden over, de Zoé ziet er namelijk goed uit.

Niet alleen aan de buitenkant ziet de Zoé er goed uit, ook aan de binnenkant weet hij te overtuigen met een innovatief design. De aandrijving is volledig elektrisch waardoor de Zoé zelf geen gram schadelijke stoffen uitstoot. In Frankrijk moet het ding zo’n 15.000 euro gaan kosten, daar is de overheidspremie van 5.000 al afgetrokken. De instapprijs in België zal dus iets hoger uitvallen, rond de 20.000 euro.

Het bereik van de Zoé zou in theorie 210 km bedragen. In de realiteit zal je dat nooit behalen, maar het zou volgens Renault dus moeten kunnen als je superzuinig rijdt. Zelf geven ze echter realistische cijfers op: tussen de 100 km en 150 km rijbereik. Dankzij de Chameleon lader zou je de batterijen in een half uur tijd kunnen opladen. De wagen krijgt 88 pk en 220 Nm, voldoende om vlot aan te voelen. Zijn topsnelheid bedraagt 135 km/u.