Belasting bedrijfswagens tegenvaller voor staatskas


Hoewel de nieuwe belasting op bedrijfswagens 200 miljoen euro zou moeten opbrengen, dreigt de regeling volgens de N-VA net 50 miljoen te gaan kosten.

De nieuwe belasting op bedrijfswagens wordt berekend op de catalogusprijs inclusief opties en de CO2-uitstoot van de wagen, met een specifieke correctie voor tweedehandswagens. Ten gevolge van deze nieuwe maatregel is de verkoop van duurdere wagens echter een stuk achteruitgegaan. Volgens N-VA Kamerlid en begrotingsspecialist Steven Vandeput loopt de federale overheid zo heel wat btw-inkomsten mis en zou de nieuwe belasting niet 200 miljoen euro opbrengen zoals was bedoeld, maar net een gat slaan van 50 miljoen euro.

Indien 20 procent minder bedrijfswagens zou worden gekocht, komt men tot een verlies van 118 miljoen euro aan btw-inkomsten. Daarnaast daalde ook de gemiddelde kostprijs van een bedrijfswagens, wat overeenkomt met een btw-verlies van gemiddeld 5.250 euro per voertuig. Deze tweede componenten leidt tot een minder-ontvangst van 136,5 miljoen euro. Samen komen we dus tot een totaal van 254,5 miljoen euro minder inkomsten voor de staatskas.

Ook Febiac verwacht dat de overheid minder zal ontvangen dan ze had gepland. Toch ziet de organisatie geen verlies, maar nog steeds een winst voor de staatskas. De bedrijven zullen niet minder bedrijfswagens kopen, maar wel kleinere en goedkopere. Hun rekenwerk leverde een opbrengst op van 140 miljoen euro. Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) bevestigt dat bedrijven nu meer dergelijke wagens aankopen, en benadrukte het feit dat dit een goede zaak is voor het milieu gezien de vergroening van het wagenpark. Over het feit dat de 200 miljoen euro extra inkomsten niet gehaald zouden worden, had de man dan weer geen commentaar. (Via:Nieuwsblad)


Deel dit bericht:

1 reactie op "Belasting bedrijfswagens tegenvaller voor staatskas"

  1. Wolf 01-03-2012 om 11:16

    Zoals gewoonlijk kunnen de ambtenaren totaal niet rekenen en houden ze geen rekening met de merkdealers die er aan kapot gaan.(dure investeringen en verdwijnende verkopen). In Nederland roepen ze heel hard dat de verkoop niet tegenvalt MAAR de gemiddelde verkoopprijs is wel stevig gedaald en iedereen met een beetje verstand weet dat je aan een Aygo/C1 een stuk minder verdiend dan aan een A6 od 5 serie…..ga lekker zo door jongens in Brussel en Den Haag

Reageer

Reactie aan het plaatsen...