Rijtest: Fiat Freemont AWD

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test
Wie tot voor kort een Freemont met vierwielaandrijving wou, bleef op zijn honger zitten. Met de Freemont AWD komt daar verandering in.

De Freemont heeft Fiat zeker geen windeieren gelegd. Critici zouden hem een goedkope rebadging van de Dodge Journey durven noemen, maar dankzij zijn genereuze basisuitrusting en zeer redelijke prijs heeft hij een behoorlijk aantal klanten weten te overtuigen. Op het feit dat de wagen nogal Amerikaans aanvoelt en het zicht naar achter beperkt is na, zijn er geen grote nadelen aan de Freemont, behalve dat hij niet met vierwielaandrijving beschikbaar is. Of was, eerder, want nu brengt Fiat de Freemont ook met vierwielaandrijving op de markt, kwestie van nog meer klanten aan te spreken dan voorheen. En wie snel is, hoeft zelfs niets bij te betalen voor die vierwielaandrijving. Tot eind februari 2012 draagt de Freemont 4×4 namelijk hetzelfde prijskaartje als de 4×2.

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

De Freemont is binnenin behoorlijk ruim. Hij heeft plaats voor zeven inzittenden die over voldoende ruimte beschikken, enkel de derde zetelrij zit iets krapper. Centraal vinden we een 8,4” groot aanraakscherm dat iets sneller en overzichtelijker zou mogen werken, al doet het systeem perfect waar het voor dient – de weg terugvinden – en zelfs meer – ook de achteruitrijcamera maakt gebruik van het grote scherm. De achterste zetelrij kan vlot neergelegd worden. Leg je de middelste zetelrij ook neer, kom je aan een totale kofferruimte van 1.461 liter. Bovendien bekom je een vlakke laadruimte, ideaal dus! De afwerking is van een aanvaardbaar niveau. Fiat heeft haar best gedaan de Freemont Europees aan te kleden, maar dat hij onderhuids een rasechte Amerikaan is, blijft duidelijk. Het interieur is bovenal kindvriendelijk. In de stoelen zijn er kinderzitjes verwerkt, die zeer vlot kunnen uitgeklapt worden om ook de kinderen een zicht op de baan en door de zijruiten te geven. De chauffeur beschikt daarnaast over een spiegeltje waarmee hij naar de achterbank kan kijken, kwestie van zijn koters in de gaten te houden.

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

De Freemont 4×4 is beschikbaar met 2 verschillende motoren: de 2.0 liter grote MultiJet-motor met 163 pk en 350 Nm en de 3.6 liter grote V6-benzinemotor met 280 pk. Wij reden met de eerstgenoemde motor, aangezien de V6-motor naar alle waarschijnlijkheid weinig verkocht zal worden in België. Die 2.0 MJet wordt – net zoals de V6 – steeds aan een zestraps automaat gekoppeld, die niet steeds een zegen is. Als je rustig rijdt, stoort de bak weinig. Hij blijft op de achtergrond. Zo hoort het. Bij snelle acceleraties voelt de bak onrustig aan en heeft hij moeite met beslissen welk verzet hij eigenlijk wil. En tegelijkertijd vult de motor het interieur met een dieselgeluid dat niet bepaald aangenaam te noemen valt. De bak zoekt steeds weer hoge toeren op, ook al is dat niet echt nodig. De motor is op zich zeker en vast voldoende vlot om de 1.9 ton wegende Freemont in beweging te brengen, al voelt het geheel beter aan met een manuele versnellingsbak. Jammer genoeg kan je de manuele versnellingsbak niet combineren met het vierwielaandrijvingsysteem. De Freemont sprint met zijn dieselmotor in 11,1 seconden naar 100 km/u, iets trager dan de versie met manuele zesbak. De V6-motor klaart dezelfde klus in 8,4 seconden. De diesel verbruikt in theorie 7,3 liter per 100 km, de benzine heeft nood aan 11,3 liter. In realiteit kom je al snel een liter per 100 km hoger uit.

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

Als je rustig aan het rijden bent, voel je niet echt dat je over vierwielaandrijving beschikt. Dat ligt aan het feit dat de motor hoofdzakelijk de voorwielen aandrijft. Als de elektronica van de wagen waarneemt dat er gripverlies optreedt bij de voorwielen, krijgen ook de achterwielen wat kracht. Ook bij hevig accelereren en bij het betere bochtenwerk gaat er wat vermogen naar de achterwielen. Een rasechte off-roader is de Freemont dus niet, de vierwielaandrijving is er vooral omwille van veiligheidsredenen en voor het lichte off-road werk. Het is niet mogelijk de vierwielaandrijving zelf in te schakelen, enkel de elektronica van de wagen is daartoe in staat. Het stuur van de Freemont is opvallend licht, niet per se een slecht punt voor een dergelijk grote wagen, maar dat het stuur tegelijk ook redelijk vaag is, steekt dan wel weer tegen. De demping werd aangepast naar Europese normen, maar blijft comfortabel. Het grote voordeel daarvan is dat de Freemont heerlijk laveert op grote banen, het nadeel is dat de koets overhelt bij het aansnijden van bochten.

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

De Freemont is er al vanaf €27.800. Wil je vierwielaandrijving, dan kost je dat in theorie €34.300, maar voor de snelle beslissers is er een aanzienlijk prijsvoordeel. Tot het einde van februari 2012 belooft Fiat namelijk de 4×4 aan dezelfde prijs als de 4×2 te leveren, €30.800 dus. Voor die som geld krijg je niet alleen 163 pk en vierwielaandrijving, maar ook het Urban uitrustingsniveau. Dat pakket omvat onder meer keyless go, ABS, ESP, mistlampen, een autoradio met MP3-functie, cruise control en een centraal aanraakscherm. De belangrijkste opties die je dan nog aan je Freemont AWD kan toevoegen zijn navigatie (€1.000), een camera voor achteruitrijden (€400), een glazen zonnedak (€1.200), verwarmbare zetels vooraan (€350) en een Rear Seat Entertainmentsystem (€750). De 3.6 liter V6-motor zal voor €34.300 over de toonbank gaan. Veel paarden voor relatief weinig geld dus. Al hangt er een minder aangenaam verbruikskaartje aan de V6-benzinemotor.

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

Conclusie

Met de vierwielaandrijving wordt het aanbod van de Freemont iets logischer, een dergelijke crossover verdient namelijk AWD, niet alleen om off-road ook iets waard te zijn, maar ook voor de veiligheid van de inzittenden. Want laat ons eerlijk zijn, een echte jeep is deze Freemont niet, in de realiteit zal hij het meest gekocht worden om de kinderen – en dat mogen er zelfs zes zijn – ’s ochtends naar school te brengen en terug te halen. Jammer genoeg komt de vierwielaandrijving steeds met een automaat die iets minder goed presteert. Dankzij zijn binnenafmetingen is de Freemont een ideale gezinswagen. Dat hij dan comfortabel aanvoelt is zeker en vast een pluspunt. Sportieve ouders moeten het betere bochtenwerk achterwege laten, maar dat lijkt ons geen ramp. Het prijskaartje van de Freemont praat zijn beperkte negatieve punten deels goed.

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

Overzicht

+ Prijs en optiepolitiek
+ Zeven zitplaatsen
+ Comfortabel

– Automatische versnellingsbak
– Vaag stuur

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...