Rijtest: Ford Fiesta ECOnetic 1.6 TDCi

Test Ford Fiesta Econetic
De Ford Fiesta ECOnetic is milieuvriendelijk zonder compromis, met een vermogensoutput gelijk aan zijn CO2-uitstoot blijft hij immers behoorlijk vlot.

Toen Ford ons een Fiesta ECOnetic voorschotelde, dachten we meteen aan de Fiesta ECOnetic II die reeds in Frankfurt en Brussel voorgesteld werd. De afwezigheid van een start/stop-systeem en de in zwart op wit gedrukte 95 gram CO2 per kilometer op de gebruiksovereenkomst verraadden het echter meteen: dit is de een Fiesta ECOnetic van de eerste generatie. Althans, eind september kreeg deze nog enkele aanpassingen waaronder een verlaging van de CO2-uitstoot met 3 gram en een gemiddeld verbruik dat voortaan in theorie blijft steken op amper 3,6 liter/100 km. Nog niet zo impressionant als de 87 gram en 3,3 liter van de Fiesta ECOnetic II, maar toch blijven het knappe cijfers. Invloed op het voordeel van alle aard heeft die verlaging in uitstoot verder niet en zelfs als mijnheer Di Rupo de ecopremie niet had afgeschaft, maakte het nog niet uit. Een gemiste korting van 15% is natuurlijk wel een serieuze hap uit het budget, dus moet de Fiesta ECOnetic zich nu nog meer dan ooit bewijzen. In afwachting van de Fiesta ECOnetic II, en aangezien de ECOnetic I naar verluidt nog verkocht wordt tot april 2012, gingen wij na of deze wagen ook zonder overheidskorting de moeite loont.

Test Ford Fiesta Econetic

Wie GroenLicht reeds van in den beginne volgt, weet dat we de Ford Fiesta reeds eerder onder handen namen. Aan ons enthousiasme over de looks ervan is sindsdien niets veranderd. Hoewel de Fiesta er sinds 2008 geen grote visuele wijzigingen opzitten heeft, blijft de wagen immers ook nu nog een frisse verschijning. Scherpe voorlichten, een sportieve zijkant en een mooi afgewerkte poep zijn wat je krijgt. De ECOnetic moet het in tegenstelling tot onze vorige testwagen wel doen met kleine 14-inchers, al zijn ze eveneens uit lichtmetaal vervaardigd. En gelukkig zorgt de 10 mm verlaagde ophanging voor de nodige compensatie, zodat de Fiesta ook nu niet te frèle oogt. Een kleine achterspoiler en (natuurlijk) een ECOnetic badge ronden het geheel smaakvol af.

Test Ford Fiesta Econetic

Binnenin lijkt het meteen alsof de Fiesta een nieuwe middenconsole aangemeten kreeg, maar niets is minder waar. Standaard beschikt de wagen immers nog steeds over het moderne dashboard van weleer, maar gezien hier de Sony Radio/CD in de optielijst werd aangevinkt, zit het geheel gewoon in een iets ander jasje. De looks ervan blijven subjectief, wel kunnen we zeggen dat de knoppen van de standaard middenconsole ergonomischer zijn en een stuk beter aanvoelen. Over het driespaaks met leder bekleed stuurwiel echter niets dan goeds: het oogt sportief en ligt uitstekend in de hand. Ook de zetels zitten als gegoten en geven een sublieme zijdelingse steun. Op de achterbank is het iets krapper, maar vergeleken met de concurrentie hoeft de Fiesta zich allesbehalve te schamen. In de koffer is plaats voor 295 liter bagage. Verder is het instrumentenpaneel meer dan overzichtelijk en werd gehoor gegeven aan onze (immens kleine) klaagzang uit het verleden: in tegenstelling tot vroeger is nu ook het ogenblikkelijke verbruik afleesbaar op de boordcomputer. Ook de sleutel werd esthetisch verfijnd! Verder beschikte de Fiesta over heel wat technologische (optionele) gimmicks die toch wel knap zijn voor zijn klasse: Keyless go, elektronisch inklapbare buitenspiegels, spraakherkenning en zelfs een in de achteruitkijkspiegel geïntegreerde scherm voor de achteruitrijcamera. De elektrisch verwarmde Quickclear voorruit tot slot was bij het grillige winterweer meer dan welkom.

Test Ford Fiesta Econetic

De Fiesta is een echte Ford en dat merk je bij het rijden. Elke bocht stuurt de Fiesta scherp in en met de bekrachtiging van het stuur zit het ook meer dan snor. De rijder staat dus centraal, al hoeven de passagiers absoluut geen toegeving te doen qua comfort. De sportiviteit van de Fiesta kent wel een grens en die wordt opgelegd door het ecologische rubber om de 14-inchers. Wordt het nat of naar onze normen Siberisch koud, dan is de griplimiet snel bereikt. Angstaanjagend wordt het echter nooit, de Fiesta blijft beheerst en het standaard ESP-systeem bewaart immer de vrede. Schakelen met de manuele vijfbak verloopt verder zeer vlot. De pook mag er dan nog sober uitzien, zijn werk verricht hij uitmuntend. Hoewel de ECOnetic beschikt over een schakelindicator, laat je die best wel voor wat hij is en schakel je beter iets later op. Luister je slaafs, dan kom je telkens opnieuw terrecht in een vervelend turbogat en lijkt de kleine Fiesta bij elke schakelbeweging even in te houden. Best vervelend en dat geeft jammer genoeg een verkeerde indruk van het motorpotentieel.

Test Ford Fiesta Econetic

Hij mag dan wel een groentje zijn, de 1.6-liter ECOnetic dieselmotor levert toch een vermogen van 95 pk en ook het motorkoppel van 205 Nm is gezien de afmetingen van de Fiesta meer dan respectabel. Houd je de naald van de toerenteller boven de 1.500 toeren, dan is de kleine stadswagen immer paraat voor een klein inhaalmanoeuvre. Laat je bovendien niet misleiden door de tijd die nodig is om van 0 naar 100 km/u te sprinten (12,9s), zeker van 0-75 km/u voelt de Fiesta een stuk vlotter aan dan de andere groene jongens uit de klas. Maar natuurlijk is het niet in prestaties dat de ECOnetic moet uitblinken, hij moet het hebben van zijn verbruik en daar hebben we zoals wel vaker enige kanttekeningen bij. De op papier meest zuinige wagens zitten in realiteit vaak het verst van dat opgegeven verbruik, hier is dat niet anders. Een uiterst gevarieerd parcours leidde na een weekje rijden uiteindelijk tot een gemiddeld verbruik van 5,1 liter/100 km, wat meteen een stuk meer is dan de opgegeven 3,6 liter. Hij mag dan nog vlotter zijn dan de Volkswagen Polo 1.6-liter TDI met 75 pk, de Fiesta blijft altijd iets dorstiger. Ook op de snelweg klimt het verbruik snel boven de 5 liter/100 km. Enkel bij snelheden tussen 70 en 90 km/u blijft de verbruiksmeter onder de 4 liter. Of de ECOnetic II met zijn start/stop-systeem, langere ratio van de laatste versnelling en andere aanpassingen een hardere vuist kan maken, dat valt voorlopig af te wachten.

Test Ford Fiesta Econetic

Maar zoals we al zeiden, tot april 2012 blijft de ECOnetic I beschikbaar en die kan je kopen vanaf 17.200 euro. Voor een iets praktischere vijfdeurs tel je een surplus neer van 500 euro. De Trend ECOnetic beschikt standaard over een met leder bekleed stuurwiel, een radio/CD met AUX- en USB-aansluiting en een centrale vergrendeling met twee inklapbare sleutels. Voor een airco moet je helaas bijbetalen of een hoger uitrustingsniveau kiezen. De Fiesta ECOnetic Titanium heeft een manueel exemplaar standaard en rijdt voor 18.700 euro de toonzaal uit. Verder krijg je een sfeerverlichting, met leder beklede versnellingspook, chromen accenten, automatische koplampen + ruitenwissers en de elektrische verwarmde Quicklear voorruit. Net zoals ons testexemplaar beschikt de Titanium ECOnetic over aluminium velgen, terwijl de Trend het moet doen met wielen uit staal. Een standaard metaalkleur kost 400 euro maar het Hot Magenta van onze testwagen moet 575 euro opbrengen. Andere interessante opties zijn een cruise control (€250), elektrisch bediende ruiten achteraan (€100), de geïntegreerde achteruitrijcamera (€550 op Titanium) en Keyless entry+go (€650). Geïnteresseerden snellen zich best snel naar de showroom aangezien een Comfort III Pack ter waarde van 1.945 euro gratis wordt aangeboden. Dit pack biedt parkeerhulp achteraan, elektrisch inklapbare spiegels, automatische koplampen en ruitenwissers, cruise control, automatische airco, bluetooth en zoveel meer.

Test Ford Fiesta Econetic

Conclusie

De Ford Fiesta ECOnetic I is een vlot, plezierig en tevens milieuvriendelijk wagentje. Het opgegeven gemiddeld verbruik mag dan nog buiten handbereik liggen, een cijfer van 5,1 liter per 100 km blijft op zich niet slecht. En de CO2-uitstoot van slechts 95 gram per kilometer? Tjah, op papier staat dat mooi, maar sinds 2012 ben je daar (op idealisme na) zo goed als niets mee. Zonder federale overheidskorting van 15% blijft de Fiesta ECOnetic immers vrij duur vergeleken met concurrenten als de Opel Corsa, Volkswagen Polo en Peugeot 207. Bovendien wordt de Fiesta met dezelfde 1.6-liter dieselmotor goedkoper aangeboden in niet-ECOnetic versie. De overheid heeft zijn unique selling point weggenomen en daar moet Ford net als andere autobouwers jammer genoeg de gevolgen van dragen. Misschien kan de Fiesta ECOnetic II meer verbazen? Wij zijn benieuwd.

Test Ford Fiesta Econetic

Overzicht

+ Design
+ Rijgedrag
+ Verbruik

– Bestaansreden zonder federale overheidspremie?
– Prijs

Test Ford Fiesta Econetic

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...