Hyundai i30 test 2012
De vorige i30 was zeker en vast een succesmodel, maar miste misschien wat persoonlijkheid. De Koreanen leggen voor het eerst emotie in hun nieuwe i30.

De nieuwe i30 ziet er schitterend uit, wat een Europees onderzoekscentrum in Duitsland allemaal niet teweeg kan brengen… We vinden de Fluidic-designtaal terug op de C-segmenter, waardoor de nieuwe i30 perfect bij de rest van het gamma van Hyundai aansluit. Aan de voorkant vinden we vloeiende lijnen terug. De hoekige LED-dagrijlichten aan de voorkant geven de i30 wat extra persoonlijkheid. Aan de achterkant zit de i30 iets strakker in het pak dan voorheen. En laat het nu net het design en de prijs zijn die kopers in het C-segment over de streep trekken. Dankzij zijn beginprijs van €16.500 scoort de i30 ook op het tweede onderdeel. De Hyundai i30 wordt al sinds het begin januari verkocht en laat geen onaardige verkoopscijfers optekenen. Tegen eind 2012 zouden er in België zo’n 3.000 exemplaren van eigenaar moeten wisselen.

Hyundai i30 test

Aan de binnenkant vinden we een interieur terug dat typisch Hyundai is: extravagante lijnen die op één of andere manier toch een harmonieus geheel vormen. Enkel de vormgeving van het stuur kon ons minder plezieren. Het instrumentenpaneel is goed afleesbaar en standaard voorzien van een boordcomputer die met mooie visualisaties aangeeft hoeveel je verbruikt of hoever je nog kan rijden op je tank. De gebruikte materialen die binnen handbereik liggen voelen degelijk en zacht aan, ga je iets verder dan merk je weliswaar dat de kwaliteit lichtjes daalt. In de middenconsole vinden we bij onze full-option testmodellen een GPS-systeem terug dat in hoge resolutie aanduidt waar je naartoe moet rijden. Het systeem werkt degelijk, al vonden we de aanwijzingen soms gebrekkig. Rij je achteruit, dan vind je de beelden die de achteruitrijcamera maakt op hetzelfde scherm terug. De Hyundai i30 kan verder uitgerust worden met lederen zetels die heerlijk zitten. Zowel op de achterbank als vooraan is er voldoende ruimte. De koffer is met zijn inhoud van 378 liter voldoende ruim bemeten. De achterbank neerleggen kan, dan bekom je een vlakke laadruimte van 1.316 liter. Wie meer ruimte wil, moet wachten op de i30 Wagon die in september op de markt komt.

Hyundai i30 test

In België zal Hyundai vier motoren aanbieden. De instapper aan dieselzijde is een 1.4 liter groot exemplaar dat 90 pk levert. Wie wat meer kracht wil, kan terecht bij de 1.6 liter grote CRDI-motor die 110 paarden naar de voorwielen stuurt. Benzinerijders kunnen ook kiezen tussen een 1.4 of 1.6 liter grote motor. De eerste levert 100 pk, de tweede doet daar 35 pk bovenop. Enkel de 1.6 motoren kunnen uitgerust worden met een automatische zesversnellingsbak die zijn werk naar behoren doet. Terugschakelen gaat vlot, opschakelen gebeurt op tijd, zo hoort het. Wij gingen op pad met de 1.6 liter grote GDi-benzinemotor met 135 pk. In lage toeren blijven sportievelingen even op hun honger zitten, maar wie de naald van de toerenteller naar de 5.000 toeren drijft, beleeft al wat meer rijplezier. Het koppel van 164 Nm is beschikbaar bij 4.850 toeren, het maximale vermogen vinden we bij 6.300 toeren terug. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt 9,9 seconden in beslag, terwijl het verbruik in theorie amper 5 liter per 100 km bedraagt. Niet realistisch natuurlijk, bij Hyundai vermelden ze dan ook dat als je de wagen op 16″ velgen zet en niet aan een start/stop-systeem koppelt, het verbruik al snel neerkomt op 6 liter per 100 km. Naast de krachtigste benzine, reden we ook met een 1.6 liter grote dieselmotor met 128 pk, een motor die helaas niet naar België komt. Jammer, want het blok is best soepel. De 110 pk sterke dieselmotor verbruikt in theorie amper 3,7 liter per 100 km, zijn minder krachtige variant verbruikt 4 liter per 100 km. Kracht en zuinigheid kunnen dus wel degelijk samen gaan.

Hyundai i30 test

In België wordt elke i30 met het BlueDrive-label uitgerust, behalve de modellen met een automaat. BlueDrive staat voor maatregelen die de i30 efficiënter maken. Zo staat de i30 BlueDrive op banden met lage rolweerstand en krijgt hij een start/stop-systeem aangemeten. De dieselmotoren kunnen hierdoor allebei een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram per km voorleggen, niet onbelangrijk met de nieuwe fiscale regeling voor auto’s in het achterhoofd. En aangezien Hyundai de Fleet-markt wil gaan bespelen, heeft het hier alvast een streepje voor. Voor 371 euro per maand heb je een i30 in het wagenpark, inclusief winterbanden en onderhoud.

Hyundai i30 test

Het rijgedrag van de i30 is afgesteld op comfort. Dat merk je bij het nemen van verkeersdrempels en kasseistroken. De i30 komt zowel op de autosnelweg als in de stad tot zijn recht. De demping is aangenaam ingesteld. Zonder daar iets voor te moeten bijbetalen krijg je het FlexSteer systeem van Hyundai mee. Dat systeem laat je kiezen tussen drie standen die het stuurgevoel aanpassen: Normal, Comfort en Sport. Op zich een goed idee, maar jammer genoeg valt het verschil tussen de drie standen amper op te merken. Het stuur is steeds aan de lichte kant, maar biedt wel voldoende scherpte. De i30 slaagt er echter niet in voldoende vertrouwen te geven om voluit te gaan bij het betere bochtenwerk, maar daarvoor is hij ook niet gemaakt. De koppeling voelt communicatief aan, de manuele versnellingsbak doet zijn werk naar behoren, als we dan toch moeten muggenziften zou hij een klein beetje soepeler mogen zijn.

Hyundai i30 test

Hyundai prijst de i30 zeer scherp. Voor 16.499 euro parkeer je een i30 met 1.4 liter grote benzinemotor op je oprit. Standaard is dat model behoorlijk goed uitgerust, met onder meer getinte ruiten, een regelbaar stuur, ABS, ESP, LED-dagrijlichten, een boordcomputer, iPod-aansluiting, een centrale armsteun, elektrische ruiten en het FlexSteer-systeem. Wie meer comfort wenst, kiest voor het Lounge-uitvoeringsniveau met onder meer manuele airco, bluetooth, automatische lichten en elektrische en verwarmde spiegels. Het ultieme uitrustingsniveau draagt de naam Style en omvat een GPS met achteruitrijcamera, automatische airco, halflederen zetels, aluminium 16″ velgen, keyless go, een regensensor en cruise control. Een i30 met 1.6 CRDI-motor met het Style-uitrustingsniveau kost je 24.499 euro, de concurrentie doet dat Hyundai niet na.

Hyundai i30 test

Conclusie

Eindelijk gooit Hyundai wat emotie in het design van de i30. Hij ziet er frisser uit dan ooit, niet onbelangrijk als je het moet opnemen tegen concurrenten als de Opel Astra, Peugeot 308, Ford Focus en Volkswagen Golf. Niet alleen zijn design, maar ook zijn scherpe prijs en de 5 Year Triple Care-garantie van Hyundai positioneren de i30 zeer concurrentieel in de markt. Wie uit is op sportiviteit laat de i30 misschien beter aan zich voorbij gaan en neemt een Ford Focus in de plaats. Maar dan moet je wel rekening houden met een aardige meerprijs…

Hyundai i30 test

Overzicht

+ Prijs
+ Nieuw design
+ Degelijk interieur
+ Comfortabel weggedrag

– GPS-aanwijzingen mogen soms duidelijker
– Kracht 1.6 GDi komt zeer laat

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes