Audi RS4 Avant
Daar is hij dan eindelijk: de nieuwe Audi RS4 Avant!

Geruchten en impressies met de Audi RS4 als onderwerp kregen we de afgelopen twee jaar meer dan voldoende, maar na de gelekte specificaties enige tijd geleden komt Audi nu officieel met de details en foto’s naar buiten. En nog eens zwart op wit bevestigd: er komt enkel een Avant! Voor ons niet gelaten, er is eveneens een RS5 en de RS4 Avant ziet er enorm lekker uit!

Buitenaf zal je weinig moeite hebben de RS4 te onderscheiden van zijn bravere broertjes. We zien allereerst een distinctieve voorbumper met grotere luchtinlaten en een opvallende splitter, de hexagonale grille met honingraat structuur kreeg een afwerking in antraciet. Langszij vallen meteen de 20 mm lagere rijhoogte alsook de knappe 19-inch of optioneel 20-inch grote velgen op. De banden meten 265/35 en maken meteen een verbreding van de wielkasten noodzakelijk. In totaal is de RS4 24 mm breder dan de reguliere Avant en eveneens 20 mm langer. Achteraan domineren de gekende dubbele ovalen uitlaatpijpen, de diffuser en de subtiele achterspoiler. Een sport uitlaatsysteem met diepere sound is optioneel beschikbaar, al zou de standaard uitlaat van een RS normaal niet te flets mogen zijn? Tot slot kregen de spiegels een mat aluminium kapje mee.

De sportiviteit van het exterieur werd doorgetrokken naar het interieur, waar diep zwart de cockpit domineert. Chromen accenten zorgen voor een contrasterend effect, carbon inleg is sowieso standaard. Zoals we gewoon zijn van Audi, staat de optielijst vol met alternatieve afwerkingen. Voor de verwarmde sportzetels vooraan in een combinatie van leder en Alcantara moet je gelukkig niet bijbetalen. Alsook niet voor het afgeplatte met leder beklede functioneel stuur en de schakelpeddels die erachter schuilgaan. Zij kregen een aluminium laagje. Geïntegreerd in het driver information system zit een handige lap timer, terwijl je bij het opstarten meteen een RS welkomstscherm krijgt. Verder werd het instrumentenpaneel afgewerkt met pianolak, kreeg de pook van de S Tronic een exclusieve afwerking en zijn zowel de pedalen, voetsteun, ventilatiemonden voorzien van een aluminium look. De deurdrempels kregen een RS-inleg en we zouden het bijna vergeten: dit pk-monster kan tot 1.430 liter bagage vervoeren!

Onder de motorkap ligt natuurlijk geen verrassing en de specificaties lekten bovendien reeds eerder. Net zoals de RS5 beschikt de RS4 Avant namelijk over een 4.2-liter V8 die een vermogen uitperst van 450 pk bij 8.250 toeren per minuut, gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic en permanente vierwielaandrijving met kroondifferentieel. Met behulp hiervan kan de 430 Nm koppel onmiddellijk verdeeld worden tussen de voor- en achteras met een limiet van 70% op de voorwielen en 85% volledig op de achterwielen. De standaardverdeling is 40:60. Een sportdifferentieel op de achteras is bovendien optioneel beschikbaar, het torque vectoring systeem is standaard. En wat doet dit alles met de prestaties? De potente break sprint van 0-100 km/u in slechts 4,7 seconden met behulp van een launch control, terwijl de gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u verhoogd kan worden tot 280 km/u. Toch blijft de RS4 Avant behoorlijk efficiënt, het gemiddelde verbruik bedraagt minder dan 11 liter/100 km.

Het chassis van de RS4 Avant is vrij complex, maar wordt gekenmerkt door één kerngedachte: overvloedig gebruik van aluminium. De wagen kreeg bovendien een nieuwe snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging mee die een betere communicatie met het wegdek mogelijk moet maken. Het Audi Drive Select is standaard en maakt een keuze mogelijk uit drie modi: comfort, auto en dynamic. Zowel de sturing, schakeltijden als uitlaatkleppen worden hiermee alternatief afgesteld. In de dynamische stand is er zelfs sprake van double-declutching, met lekkere plofjes in de uitlaat als gevolg. Maar dit prestatiemonster moet ook nu en dan veilig tot stilstand gedwongen worden, hiertoe dienen de 365 mm grote remschijven met maar liefst 8 zuigers. Optioneel zijn ze carbon-keramisch en meten ze vooraan zelfs 380 mm. Een innovatief design ervan vermindert bovendien de belasting, voert warmte sneller af en vermijdt de overbrenging van piektemperaturen.

De Audi RS4 Avant zal debuteren op het autosalon van Genève. Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar in Duitsland moet het icoon minstens 76.600 euro kosten. De uitgebreide optielijst kan de prijs natuurlijk zoals bij elke Audi flink de hoogte injagen. Onbetaalbaar voor de meesten onder ons, maar dromen kan alvast met de uitgebreide set foto’s die Audi ons meegaf.