BMW M6 Coupe 2012
De nieuwe BMW M6 krijgt zoals verwacht de 4.4-liter V8 TwinTurbo met 560 pk.

Hoewel zijn officiële debuut pas voor het autosalon van Genève is, zag BMW met slechts een maandje te gaan de tijd rijp om reeds de officiële specificaties vrij te geven. En laten we maar meteen beginnen met dé kern van de M6 Coupé en Cabrio: het 4.4-liter grote V8-blok met M TwinPower Turbo technologie in het vooronder. Net zoals in de M5 levert deze krachtbron precies 560 pk en een koppel van 680 Nm, de motor klimt met plezier tot een maximum van 7.200 toeren per minuut. Schakelen gebeurt met de zeventraps Drivelogic M-Transmissie met dubbele koppeling, alle vermogen wordt nog steeds overgebracht op de achterwielen en optimaal verdeeld met behulp van een Active M differentieel.

De nieuwe M6 Coupé en Cabrio is hiermee 10% krachtiger qua vermogen en 30% koppelrijker dan zijn voorganger, wat zich uiteraard vertaalt in sterkere prestaties: een sprint van 0-100 km/u werkt de 1.925 kilogram wegende Coupé af in 4,2 seconden, de Convertible heeft er slechts 0,1 seconde meer voor nodig. De grens van 200 km/u wordt bereikt na respectievelijk 12,6 en 13,1 seconden. En de topsnelheid, die is zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u, al verlost het M Driver’s Package je van die begrenzing en trekt de M6 dan met plezier door tot 305 km/u.

Maar zoals moderne sportwagens steeds meer bewijzen, kunnen prestaties perfect gecombineerd worden met een respectabel verbruik. De nieuwe M6 Coupé heeft zo gemiddeld slechts 9,9 liter per 100 km nodig, de 130 kilogram zwaardere M6 Cabrio 10,3 liter. Verre van verrassend is tegenwoordig het standaard start/stop-systeem en de Efficient Dynamics technologie, waarmee de CO2-uitstoot voortaan ‘slechts’ 232 en 239 g/km bedraagt.

Dat BMW ook hard werkte aan de ophanging lieten we reeds eerder weten. De nieuwe M6 krijgt standaard Dynamic Damping Control, DSC stabiliteitscontrole inclusief M Dynamic Mode, M Servotronic stuurbekrachtiging, koetswerkverstevigingen en hoogperformante carbon-keramische remmen die nimmer faden. De M6 kan bovendien naar wens fijngesteld worden en het kiezen van de voorgeprogrammeerde instellingen gebeurt via twee M-knoppen op het stuurwiel.

Naast de twee M-knoppen vind je binnenin alle luxe die je maar verwacht. De exclusieve M sportzetels kregen een Merino lederen bekleding en een geïntegreerd gordelsysteem. Het interieur werd hier en daar afgewerkt met carbon inlegstrips en het instrumentenpaneel is typisch M. Er is plaats voor vier personen. Het comfort wordt aangevuld met een automatische klimaatcontrole met twee zones en een aangename sfeerverlichting. En wat dacht je van de head-up display met specifieke M-informatie, night vision, rijstrookhulp, achteruitrijcamera, surround view, internettoegang, real-time verkeersinformatie en het optionele Bang & Olufsen geluidssysteem?

We zouden bijna het uiterlijk vergeten. Dat is zo goed als gelijk aan de impressies die we eerder te zien kregen. De M6 krijgt een lagere luchtinlaat, aerodynamisch geoptimaliseerde flaps, nieuwe M nieren, M spiegels, M bumpers, zijschorten en ga zo maar door. Natuurlijk mogen we ook de 19-inch of optioneel zelfs 20-inch lichtmetalen velgen en de vier dikke uitlaatpijpen niet vergeten. En een carbon dakje voor de Coupé! Comfort, sportiviteit en elegantie worden door de nieuwe M6 uitstekend gecombineerd. Respectabel op het circuit maar tegelijk dagelijks bruikbaar. Wij kunnen niet wachten de nieuwe M6 in levende lijve te bewonderen. Of zelfs een ritje maken? Dromen mag…