Audi TT RS Plus
Audi heeft een extra krachtige TT RS onthuld, de TT RS Plus krijgt 20 pk extra en komt zowel als Coupé en Roadster op de markt.

Wat doet Audi als het een overtreffende trap van een RS-model wil maken? Inderdaad, er gewoon Plus aan toevoegen. Audi had duidelijk het gevoel dat het nog meer kon doen met de Audi TT RS, daarom komt het nu met de TT RS Plus. Volgens het merk is de Plus krachtiger, sneller en meer dynamisch dan een standaard TT RS. Onder de motorkap huist namelijk nog steeds een 2.5-liter grote vijfcilinder TFSI, maar het vermogen werd voor de gelegenheid opgekrikt tot 360 pk en 465 Nm koppel, respectievelijk 20 pk en 15 Nm meer dan voorheen. Het blok kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. 0 naar 100 km/u duurt 4,1 seconden als je voor de automaat kiest, wie ouderwets met de hand schakelt heeft 4,4 seconden nodig. Wie voor de Roadster kiest moet telkens één tiende van een seconde extra rekenen. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,5 liter/100 km.

De TT RS Plus werd met het Audi Space Frame concept in gedachten opgetrokken, er is dus intensief gebruik gemaakt van aluminium. De Coupé weegt inclusief Quattro vierwielaandrijving 1.450 kilogram, goed voor een pk-gewichtsratio van 4 kilogram per pk. Audi plaatst een extra prestatiegericht remsysteem, dat het vermogen op gepaste wijze ook terug tot stilstand moet kunnen brengen. De velgen zijn standaard 19″ groot en krijgen een vijfarms “Rotor” design. Optioneel kan gekozen worden voor een adaptieve demping, dat we kennen als Audi Magnetic Ride. Een grote achtervleugel moet de downforce helpen verhogen. Op zoek naar visuele verschillen met een standaard TT RS vinden we het diamant patroon voor de grille die nu in antraciet werd afgewerkt, de rand van de single frame grille krijgt daarnaast een matte aluminium look. De zijspiegels op hun beurt werden afgewerkt in koolstofvezel versterkte polymeren, terwijl de ovale uitlaatpijpen een zwart kleurtje meekregen. Interesse? De TT RS Plus Coupé is er vanaf 60.650 euro met handbak, voor de zeventraps S-Tronic tel je 62.800 euro neer. De lancering is gepland voor het Autosalon van Genève, begin maart.