Volkswagen MQB
Met het MQB-platform grijpt Volkswagen naar de wereldheerschappij.

Tot nu toe werd zo goed als elk model uit de Volkswagen familie gebouwd op een voor het model specifiek gebouwde assemblagelijn, de standaard tot vandaag. Volkswagen introduceert nu echter het MQB-platform voor zowel Volkswagen als Audi, Skoda en Seat. Met deze Modular Transverse Matrix wordt het mogelijk modellen vanaf het A0-segment tot het B-segment te assembleren op één en dezelfde lijn, gepaard gaande met een hogere standaardisatie van onderdelen en als gevolg enorme schaalvoordelen. In termen van modellen kunnen zowel de Polo, Beetle, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan en Passat na elkaar de band afrollen. De kostenvoordelen zullen enorm zijn.

Een van de belangrijke kenmerken bij de Modular Transverse Matrix is de uniforme plaatsing van alle motoren. Zowel benzinemotoren (MOB), waaronder een eerste viercilinder met cilinder uitschakeling, als dieselmotoren (MDB) zullen identieke montagepunten en distributieriemen krijgen. Maar ook motoren op gas en elektromotoren kunnen op dezelfde manier ingeplant worden. Kort gezegd, de nieuwe motorenserie zal het huidige motoren- en transmissiegamma met maar liefst 90 procent reduceren.

Tot slot opent MQB nieuwe deuren: exclusieve systemen die voorheen voorbehouden waren aan de topmodellen kunnen nu ook hun introductie doen bij de kleinsten uit het gamma. Massaproductie van hoog gepersonaliseerde nichemodellen ligt binnen handbereik. Bij de lancering van de eerste serie modellen met MQB zal Volkswagen bovendien het gewicht enorm reduceren. Grootste winnaar blijft natuurlijk Volkswagen zelf met enorme extra winsten, aangezien wij een daling van de prijzen niet meteen voor ogen zien.