Zuinige auto’s = meer files en begrotingstekort!

File
Volgens Stef Proost zorgen zuinige auto’s enkel voor files en een begrotingstekort.

Als het van Stef Proost afhangt, moet de overheid te zuinige wagens verbieden. Het zuiniger maken van wagens zorgt volgens hem enkel voor files en een vermindering aan overheidsinkomsten. Doordat auto’s minder verbruiken, dalen de kosten van het autorijden en rijden de mensen namelijk meer. De overheid zou dit volgens hem moeten afremmen met een kilometerheffing of rekeningrijden. Gezien er daarvoor slechts weinig animo is, zijn er maar twee andere oplossingen: brandstofaccijnzen en betaald parkeren. Maar natuurlijk, hoe minder een auto verbruikt, hoe minder de impact het verhogen van de accijnzen heeft op het al dan niet nemen van de wagen.

Het tweede probleem is het verlies aan overheidsinkomsten. De kosten van de ten gronde gehaalde ecopremie, maar ook de minderinkomsten aan accijnzen en BTW op benzine/diesel zorgen voor minder geld in het laatje van vadertje staat. Volgens onze heer Proost kan de overheid dit verlies enkel compenseren met een hogere inkomstenbelasting. Zuinige auto’s kopen is volgens hem een manier van belastingvermijding, wat leuk is voor jezelf maar niet voor de gemeenschap.

Wat denken jullie hiervan? Moet de overheid zoals Stef Proost beweert een minimumverbruik opleggen voor nieuwe wagens ten koste van het milieu? Zijn de accijnzen bovendien nog niet hoog genoeg? Wij vinden de huidige brandstofprijzen reeds torenhoog. Los van eventuele hogere accijnzen zullen deze in de toekomst door wetten van vraag en aanbod sowieso al stijgen, en eens een zekere psychologische grens bereikt, kan het niet anders dat mensen hun wagen sneller thuislaten of carpoolen naar het werk. De overheid mag ons immers niet laten opdraaien voor het invoeren van maatregelen die achteraf gebleken te veel geld kostten. (Via:DS)

Deel dit bericht:

5 reacties op "Zuinige auto’s = meer files en begrotingstekort!"

  1. kristof 14-01-2012 om 14:07

    Origineel werden de autobelastingen niet ingevoerd om het rijden te ontmoedigen, maar om de staatskas te spijzen. Zo is het trouwens nog altijd, kijk maar naar de nieuwste begrotingsmaatregelen die het de eigenaars van een bedrijfswagen serieus duurder maken om met een wagen te rijden.

    Hoe milieuvriendelijker de wagens, hoe beter voor het milieu en de gemeenschap. Wat heb je aan een “gemeenschap” waar iedereen rijk is, maar geen verse lucht meer heeft om te ademen?  

    • TDB 14-01-2012 om 14:40

      Tot nu toe waren de belastingen op bedrijfswagens vrij gunstig, wat ook te zien is in de gemiddelde levensduur van bedrijfswagens. Deze bedraagt in België minder dan vijf jaar, in Nederland maar liefst negen jaar. In België rijden dus meer milieuvriendelijke bedrijfswagens rond. Maar helaas gaan zoals u zegt ook bij ons de belastingen op bedrijfswagens omhoog…

      • kristof 14-01-2012 om 14:54

        Als een bedrijfswagen na 5 jaar afgeschreven is, en dus boekhoudkundig geen waarde meer heeft, is het logisch(er) dat het bedrijf gaat voor een nieuwe wagen:
        die is boekhoudkundig weer af te schrijven (onkosten) én het personeelslid is ook tevreden want heeft een nieuwe wagen.

        Ik denk dat er met de nieuwe regeling weinig gaat veranderen, aangezien de persoonlijke bijdrage van de werknemers wordt berekend op de catalogusprijs van de wagen. Het personeel zal morren als het 9 jaar zal moeten betalen voor een “oude” wagen, terwijl hij/zij allang een nieuwe wagen had kunnen hebben voor dezelfde prijs (lees: persoonlijke bijdrage)

        • TDB 14-01-2012 om 15:01

          Op de levensduur zal het idd niet veel verschil maken, maar dat het duurder wordt sowieso. Het belasting van het privévoordeel wordt voortaan berekend op basis van de catalogusprijs EN de CO2-uitstoot. Op termijn zullen we kleinere, minder dure en normaal milieuvriendelijker bedrijfswagens zien normaal…

  2. ML 14-01-2012 om 23:45

    Voor het invoeren van een minimumverbruik is nul komma nul draagvlak. Met het België van vandaag als ja-knikker van Europa’s neoliberaal beleid is dit weinig waarschijnlijk. Minder belastingsinkomsten is relatief denk ik, de benzineprijs aan de pomp is ongeveer 55 procent accijnzen en 45 procent productiekost, een deel van die accijnzen is procentueel bepaald en dus bij het stijgen van de benzineprijs stijgt ook een deel van de inkomsten; al is dat door het al dan niet omgekeerde cliquetsysteem een beetje scheefgetrokken, ook hier word diesel weer kunstmatig bevoordeeld. 
    Dat bedrijfswagens duurder worden vind ik niet geheel onlogisch.
    De importeurs in België schreeuwden moord en brand bij het afschaffen van de ecopremie’s, dit omdat ze die ecopremie gewoon deels op zak staken, zij moesten niet meer met grote kortingen over de brug komen om een klant te overtuigen, de staat deed dat. En zo zagen zij ook het feit dat de marges op kleine, soms kale wagens kleiner zijn, gecompenseerd. 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...