Porsche Autosalon Brussel 2012
Ster in Paleis 12 bij Porsche is ongetwijfeld de nieuwe 911 Carrera.

Naast de Europese première van de 911 Carrera Cabrio S vinden we op de stand van Porsche eveneens de reguliere 911 Carrera en Carrera S. De zevende generatie 911, aangeduid als 991, werd voorgesteld in Frankfurt en is eerder een evolutie dan een revolutie. Alles werd gewijzigd en toch is hij nog steeds even herkenbaar. De wielbasis nam met 10 cm toe, voor-en achterkant kregen een grondige opsmukbeurt, maar achteraan ligt nog steeds een zescilinder boxermotor. In de 911 Carrera werd hij gedownsized tot 3.4-liter, de Carrera S beschikt nog steeds over een 3.8-liter variant. Beide atmosferische motoren leveren respectievelijk 350 en 400 pk, de Carrera S sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden en topt bij 304 km/u.

Niet enkel de 911 bevolkt de Porsche stand, de Erlkönig wordt vergezeld door de Boxster Spyder en Cayman R. De eerstgenoemde weegt slechts 1.275 kg, waarmee de Boxster Spyder het lichtste model is uit het hele Porsche-gamma. Een centraal geplaatste boxermotor levert 320 pk, optioneel met Chrono Pack en PDK-versnellingsbak verkrijgbaar. In dat geval sprint de kleine sportwagen van 0-100 km/u in slechts 4,8 seconden. Ook de Cayman R is een der lichtgewichten op de stand. Deze is 55 kg lichter, 10 pk krachtiger dan de Cayman S en werd met slechts één doel voor ogen ontwikkeld: scheuren! De Cayman R werkt de sprint af in 4,7 seconden.

Ook de Porsche Cayenne mogen we niet vergeten, de wagen neemt immers in België maar liefst 50% van de Porsche-verkopen op zijn rekening. We vinden op de stand de Cayenne Diesel en Cayenne Turbo. De populaire eerstgenoemde beschikt over een 3.0-liter V6 met voortaan 245 pk, gecombineerd met een verbruik van slechts 7,2 liter/100 km. De Cayenne Turbo is iets pittiger: een 4.8-liter V8 turbomotor levert 500 pk. De sprint werkt de SUV af in 4,7 seconden.

Tot slot hebben we de Panamera Diesel en Panamera S Hybrid. Met een tank van 80 liter heeft de dieselversie een actieradius van maar liefst 1.200 km, goed voor ellenlange ritjes op de Autobahn. De 3.0-liter motor levert 250 pk en 550 Nm koppel, meer heb je niet nodig. De luxeslee verbruikt bovendien slechts 6,3 liter per 100 km. De Panamera S Hybrid op zijn beurt beschikt over een 3.0-liter V6 benzinemotor die 333 pk levert en geholpen wordt door een elektromotor van 47 pk. Ook bij deze Hybrid blijven de prestaties het merk waardig: een topsnelheid van 270 km/u en een sprint van 0-100 km/u in precies 6 seconden.

Meer informatie over de Porsche-stand vinden jullie via een specifiek daartoe ontwikkelde webspecial. En voor we het zouden vergeten: ook de vorige generatie 911 staat op het salon, meer bepaald de 911 Turbo S Cabrio en de 911 Carrera 4 GTS. Of ze daarvoor goedkoper over de toonbank gaan, dat betwijfelen we. Maar we kunnen er alvast van dromen.