Ford Mondeo 2013
De in Detroit onthulde Ford Fusion is een voorbode van de nieuwe Mondeo.

Op het autosalon van Detroit stelt Ford vandaag de nieuwe Fusion voor die later naar onze markt komt als de Mondeo. Buiten zijn naam heeft de Amerikaanse Fusion dus niets gemeen met de hoekige, vierkante Fiesta-afgeleide die in onze contreien te vinden is. Voor de nieuwe Mondeo hebben we echter nog even geduld nodig, zijn voorstelling wordt pas verwacht in het najaar van 2012, gevolgd door een lancering in 2013. Niettemin kunnen we al even vooruitblikken.

De nieuwe Ford Fusion is een voorbode van een nieuwe generatie Fords met agressiever voorkomen. De gelijkenissen met de Ford Evos Concept zijn niet ver te zoeken. We zien een imposante grille, scherp uitgesneden koplampen en stevige karakterlijnen in de motorkap. Ook opvallend is het brede spoor, wat waarschijnlijk de reeds uitstekende rijkwaliteiten van de vorige Mondeo extra in de verf zal zetten. Achteraan oogt de Fusion vertrouwder, de naar de zijkant van de wagen doorlopende lichtblokken krijgen voortaan LED-technologie.

Binnenin biedt de nieuwe Fusion een sportief, rijdergeoriënteerd interieur met een hogere middenconsole. Extra ruimte voor de passagiers werd gecreëerd door het instrumentenpaneel dichter bij de voorruit te brengen, terwijl alle materialen opgewaardeerd werden. Hoe het Europese dashboard er zal uitzien is nog niet bekend, maar wij hopen dat alle strakke lijnen bewaard blijven, in tegenstelling tot de nogal Aziatisch en druk ogende interieurs van de nieuwe Focus en C-Max.

Onder de motorkap komen zoals verwacht Ecoboost-motoren te liggen, ook in Amerika. De kleinste is 1.6-liter groot en levert 180 pk, bij de 2.0-liter kan het vermogen oplopen tot 240 pk. Een atmosferische viercilinder zal de line-up in Amerika aanvullen, terwijl wij in Europa een ruim gamma zelfontbranders zullen krijgen. Specificaties daarvan zijn nog niet bekend. De motoren kunnen gelinkt worden aan een manuele zesbak of automaat met dubbele koppeling. Ook vierwielaandrijving zal op de topversies aangeboden worden.

Naast de conventionele motoren is er ook keuze tussen twee hybrides: ‘Hybrid’ en ‘Energi’. De ‘Hybrid’ krijgt een 2.0-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, goed voor een vermogen van 187 pk op de voorwielen. De ‘Energi’ is een ware Plug-In hybride, die naast het mogelijke opladen aan het stopcontact niet veel verschilt van de ‘Hybrid’. Definitieve verbruikscijfers zijn er nog niet, maar Ford belooft zuiniger te zijn dan de Chevrolet Volt en Toyota Prius Plug-In.

Functioneel wordt de Fusion uitgerust met allerlei veiligheidssystemen zoals een Lane Keeping Assistant, adaptieve cruise-control, BLIS dodehoekwaarschuwing, Active Park Assist bovenop het SYNC & MyFord Touch communicatie- en entertainmentsysteem. Wij kunnen alvast niet wachten, zeker aangezien Ford een ware rijdersauto belooft, die door extensieve fine-tuning van ophanging en stuurbekrachtiging een weggedrag zal neerzetten waarvan ook de sportievere middenklassers à la BMW onder de indruk zullen zijn.