Rijtest: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Test Volkswagen Tiguan 2011 Facelift 4Motion
Ondanks het feit dat Volkswagen al haar producten op elkaar doet gelijken, heeft de facelift van de Tiguan toch een onderscheidend en stoer uiterlijk.

Dat de Tiguan onmiskenbaar een Volkswagen is, gaan we weliswaar niet beginnen ontkennen. Eén blik op de grille van de wagen die geflankeerd wordt door de nieuwe hoekige koplampen maken direct duidelijk dat je met een Volkswagen onderweg bent. Ook aan de achterkant vinden we nieuwe lichtunits terug die dankzij een elegante lijn de wagen een behoorlijk stoer uiterlijk geven. Je kan het geheel op twee manieren interpreteren. De pessimist zou zeggen dat hij de zoveelste saaie Volkswagen ziet rondrijden, een optimist zegt dat de degelijkheid van Volkswagen in een aantrekkelijker kleedje gestoken werd. Wijzelf maken graag deel uit van de laatste categorie.

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

Aan de binnenkant klinkt weer hetzelfde liedje. Duitse degelijkheid troef, het interieur werd gerecycleerd van andere Volkswagen-modellen. Daar waar het exterieur daar goed mee wegkomt, geldt dat voor het interieur minder. We vinden het geheel druk ogen en vermoeden dat dat komt door wat knip- en plakwerk van de boekhouders bij Volkswagen. Op zich voelt alles wel degelijk aan, maar een echt harmonieus geheel voelen we niet. De wijzerplaten kregen centraal een nieuw scherm, ditmaal in kleur. Leuk gedaan en best overzichtelijk. In het totaal vinden we op het dashboard dan weer acht ventilatiemonden terug die omgeven worden door een twijfelachtig materiaal. Hetzelfde geldt voor het afdak boven de wijzerplaten dat wel zacht, maar niet degelijk aanvoelt. Daar verwachtten we een betere keuze van de Duitsers. Ons testmodel kreeg een degelijke uitrusting met onder meer een multifunctioneel stuur, verwarmde zetels en cruise control. Het navigatiesysteem RNS 315 werkt jammer genoeg niet zo goed als het RNS 510 systeem van Volkswagen. Instructies zijn soms onduidelijk en komen vaak te laat, zo bewees een rit door het helse Brusselse verkeer. Op grotere banen is het systeem weliswaar uiterst accuraat.

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

Ons testmodel kreeg een 2.0 TDI-motor aangemeten, net wat we verwacht hadden van Volkswagen. Het 2.0 TDI blok is namelijk een uiterst degelijk blok en dat laat zich ook voelen. We krijgen 140 paarden die naar alle vier de wielen gestuurd worden. Het koppel van 320 Nm zorgt samen met de DSG-bak voor voldoende vlotte hernemingen. Dankzij een DSG-bak hoef je niet langer zelf te schakelen. Al kan dat natuurlijk wel als je de pook in de manuele modus duwt. Het nadeel aan de bak is dat je de pook meestal in één keer in de sportmodus duwt, wat bij normaal verkeer af te raden valt. Grote voordeel is dan weer dat hij quasi zonder enige schok kan veranderen van versnelling. Schakelen gaat trouwens niet alleen boterzacht, maar ook duizelingwekkend snel. Bedankt, dubbele koppeling! Nul naar honderd doet deze Tiguan in een respectabele 10,2 seconden, zijn gemiddeld verbruik komt volgens Volkswagen zelf neer op 6 liter diesel per 100 km, na een weekje testen met vooral stadsverkeer kwamen we toch flink anderhalve liter hoger uit. Op zich nog steeds geen slechte score als je naar de grootte van de wagen kijkt.

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

Ook al is de 2.0 liter grote TDI-motor allicht de meest populaire motor voor de Tiguan, toch kunnen kopers nog enkele andere motoren overwegen. Wie liever benzine rijdt, kan kiezen voor een 1.4 liter grote benzinemotor die verschillende vermogens levert. Het instapmodel levert 122 pk, de krachtigste variant van de 1.4 zorgt dan weer voor 160 pk. Optioneel kan deze motor met BlueMotion Technologies worden uitgerust, dan bespaart hij hier en daar wat extra brandstof. De  2.0 liter grote TSI-motor van Volkswagen kan de Tiguan zelfs voorzien van 210 paarden. Wie op diesel wil rijden, moet hoe dan ook kiezen voor het 2.0 liter grote dieselblok. Gelukkig is er keuze tussen verschillende vermogens. Het laagste vermogen komt neer op 110 pk, de krachtigste versie van het door ons geteste dieselblok levert 170 pk. Voldoende om vlot van je plaats te geraken, zoveel is zeker!

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

Het stuur van de Tiguan voelt behoorlijk licht aan, wat we deze grote SUV echter niet meteen kwalijk kunnen nemen. Dankzij zijn lichte stuur valt hij goed te manoeuvreren in de stad, maar is hij jammer genoeg ook een tikkeltje te vaag in zijn communicatie. Toch zijn we in de positieve zin verrast over het stuurgedrag, al is dat volgens ons ook grotendeels te danken aan de 4Motion vierwielaandrijving van Volkswagen. Het systeem werkt zodanig accuraat dat het echt moeilijk is om grip te verliezen. Ook al zijn we niet echt overtuigd van de off-road capaciteiten van deze soft-roader, toch vinden we het vierwielaandrijvingsysteem een waardevolle aanvulling voor de Tiguan aangezien het voor een zeer veilig gevoel zorgt.

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

De Tiguan bestaat in verschillende uitvoeringen. Wij gingen een weekje op pad met een knalwit exemplaar met uitrustingsniveau Sport & Style BMT. De BMT staat voor BlueMotion Technologies en omvat bijvoorbeeld een accuraat start/stop-systeem dat de motor uitschakelt aan een stoplicht. Op het eerste zich zou men denken dat Volkswagen deze witte kleur gebruikt om kosten te sparen, maar niets is minder waar. Voor dit gemetaliseerde wit rekenen ze €484 aan. Het Sport & Style pakket gaat voor minstens €33.760 over de toonbank. Helemaal standaard kost de Tiguan €24.400. Dankzij enkele opties zoals het Ambiente Pack (€42,35), het Navigatiesysteem RNS 315 (€1089), GSM-voorbereiding (€290,40), een multifunctioneel stuur in het leder (€301,29), een wintermodule met verwarmbare zetels en ruitensproeiers (€254,10), een wegklapbare trekhaak (€665,5) en cruise control (€399,30) komt de totaalprijs van ons testmodel neer op €37.285,94. Toch wel behoorlijk veel geld voor wat je in de plaats krijgt. Kies je voor een iets minder genereus uitgerust exemplaar, is de prijs dan wel weer redelijk. Voor een goede €30.000 heb je een aanvaardbaar uitgerust model.

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

Conclusie

De nieuwe looks van de Tiguan doen hem zeker en vast geen kwaad. Daarnaast rijdt de 2.0 TDI vlot en dankzij een DSG-bak gaat ook het schakelen heerlijk. De 4Motion vierwielaandrijving laat amper gripverlies toe, de Tiguan geeft dus een gevoel van zekerheid. Eigenlijk valt er, op enkele kleinigheden in het interieur na, niets aan te merken op de Tiguan. Behalve natuurlijk dat hij wat klinisch aanvoelt en passie mist, zaken die je bij concurrenten als de Toyota RAV4 en de Jeep Compass dan weer wel iets meer terugvindt. Maar die zijn dan weer iets minder degelijk. Kiezen is altijd een beetje verliezen…

Test Volkswagen Tiguan Facelift 2011 4Motion

Overzicht

+ 4Motion vierwielaandrijving
+ Nieuwe looks
+ DSG-bak

– Mist passie
– Optieprijzen

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

8 reacties op "Rijtest: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion"

  1. TDB 07-01-2012 om 16:45

    Het lichtste stuur ooit! Voor mij een minpunt maar voor sommigen dan weer een plus.

  2. Wolf 07-01-2012 om 17:32

    Dat een Toyota minder degelijk is, wil ik graag betwisten. Wel is de RAV stug geveerd in vergelijk bijvoorbeeld met een Santa Fé. Dat blijft in deze prijsklasse samen met haar zuster de Sorento voor mij de betere keus.

    • PJS 07-01-2012 om 17:40

      De Santa Fe zit wel in een hogere klasse dan de Tiguan, bij Hyundai is de ix35 de rechtstreekse concurrent..

      • Wolf 07-01-2012 om 21:03

        Qua prijs zit de 170 pk uitvoering, vergelijkbaar met de 190 pk van de Sorento in Nederland absoluut indezelfde prijsklasse ( ca 45 K).
        Daarentegen zijn de Koreanen fulloption en moet je bij VW voor heel veel, veel bijbetalen.
        VW schrijft wel minder af.

        • TDB 07-01-2012 om 21:06

          Maar 45 K voor een Sorento amai, dat zou ik er niet voor over hebben! Gekke prijzen in Nederland.

          • BNNY 08-01-2012 om 12:03

            Sorento is een toppertje!

  3. MRM 07-01-2012 om 17:56

    @Wolf Heb ook met de RAV4 gereden en vond het interieur toch van mindere kwaliteit dan dat van de Tiguan, wat niet per se wil zeggen dat het interieur van de rav4 op niets trok, integendeel! Maar als het zuiver over afwerking gaat, is de Tiguan de betere van de twee. 

    Over de kwaliteit en de vormgeving van het interieur waren we uiterst tevreden. Dit nieuwe interieur is een pareltje in vergelijking met de meestal nogal saaie interieurs die Toyota voorschotelt. Ook op gebied van ergonomie scoort de nieuwe RAV4 mooie cijfers. De meeste knopjes en snufjes wezen zichzelf quasi ogenblikkelijk uit.”

    http://www.groenlicht.be/2010/08/03/rijtest-toyota-rav4-2-2-d-cat/

  4. vespagts 25-04-2013 om 0:51

    Ik rij met een Tiguan 2.0 TDI 4MOTION(4×4) met DSG van 2011 en ben er echt zeer tevreden over.Hij is comfortabel afgeveerd,stil binnenin en zuinig voor een 4×4(ca 6l/100km).
    Ik hoop dat men volgende auto terug een 4×4 wordt want je hebt echt veel meer grip bij nat weer en op slechte ondergronden .

Reageer

Reactie aan het plaatsen...