Volvo XC60 Plug-in Hybrid
Volvo stelt de zuinigste Volvo XC60 ooit voor: de Volvo XC60 Plug-in Hybrid.

Aan de Volvo XC60 is er op zich niet veel veranderd, onderhuids zijn de veranderingen dan weer extreem ingrijpend. De voorwielen worden door een viercilinder benzinemotor aangedreven die 280 pk en 380 Nm uit zijn cilinders perst. De kracht wordt overgebracht via een achttraps automatische versnellingsbak die extreem soepel schakelt. De viercilinder alleen levert de kracht die men van een zescilinder zou verwachten, 2 cilinders uitgespaard dus, denken ze bij Volvo.

Maar de XC60 Plug-in Hybrid krijgt een T8-badge, wat wil zeggen dat er nog wat vermogen extra onder de motorkap ligt. Dankzij de elektromotor komt het gecombineerde vermogen namelijk neer op 350 pk, zeker en vast niet slecht! De sprint van nul naar honderd duurt dankzij al dat vermogen slechts 6,1 seconden.

De XC60 Plug-in Hybrid beschikt over drie verschillende rijstanden: Pure, Hybrid en Power. In de Pure-stand wordt enkel de batterij van de wagen aangesproken. In deze stand kan je theoretisch 45 km afleggen. De XC60 Plug-in Hybrid kan thuis aan het stopcontact opgeladen worden om dat bereik te bekomen. In de Hybride-stand werken de verbrandingsmotor en de elektromotor samen om rijplezier en milieuvriendelijkheid te combineren. Het verbruik hier bedraagt 2,3 liter per 100 km, terwijl het rijbereik neerkomt op 960 km.

Tenslotte is er nog de Power-stand waarin het volle vermogen van beide motoren wordt aangesproken en de eerder vermelde sprint van nul naar honderd in 6,1 seconden mogelijk is. Leuk om weten is dat er een Save-functie bestaat. Wanneer je op de autostrade in de Hybrid-stand aan het rijden bent, kan je de Save-stand inschakelen. Dan wordt de batterij niet langer aangesproken en kan je de elektriciteit bewaren voor tijdens stadsverkeer of filerijden. Geen emissies in de stad op die manier, en zo hoort het! Volvo stelde eerder al de V60 Plug-in Hybrid voor, dat model maakt gebruik van een dieselmotor.