Renault Twingo test 2012 1.2 TCe 1.5 dCi
Renault’s kleinste was toe aan vernieuwing. De nieuwe Twingo krijgt twee extra koplampen die hem guitiger dan ooit maken.

De eerste generatie Renault Twingo kwam in 1993 op de markt. Na 14 jaar dienst was het in 2007 tijd voor modelnummer twee en anno 2012 komt de facelift van de tweede generatie op de markt. Al spreekt Renault zelf liever over een derde generatie. Onderhuids is het wagentje zo goed als hetzelfde gebleven en ook zijn dimensies zijn er niet groter op geworden. Aan het aloude concept van speelsheid dat de eerste generatie introduceerde, werd ook niet geraakt. Een vrolijke snuit met twee extra ronde mistlichten, een frivool interieur en enkele kleine details maken van de 3,68 meter lange en net geen ton wegende Twingo een aangenaam wagentje om mee te rijden. De Twingo wordt in het Fuchsia gelanceerd, bij Renault mikken ze dan ook op een vrouwelijk cliënteel. De voorkant toont trouwens de nieuwe designstijl die Laurens Van Den Acker wil inslaan met Renault. We mogen dus nog meer van hetzelfde verwachten, bijvoorbeeld op de Renault Clio en Zoë. En daar zijn we niet direct rouwig om.

Renault Twingo 2012 test

Aan de binnenkant vinden we standaard geen toerenteller terug. Optioneel kan je er één laten installeren achter het stuur. Centraal en hoog op het dashboard staat een snelheidsmeter met daarbij een boordcomputer. Het valt op dat de Twingo goed afgewerkt is en over degelijke materialen beschikt, ondanks het feit dat hij al bij al een goedkoop wagentje is. Value for money. Optioneel biedt Renault enkele leuke extra’s aan, zoals een matje op het dashboard. Daar kan je je GSM en andere prullaria in kwijt, zonder dat ze beginnen schuiven tijdens het betere bochtenwerk. Hier en daar kan je panelen in een andere kleur uitvoeren en tegen 2012 kan je de optionele Oxygen Radio aanschaffen. Dat is een systeem dat je toelaat je iPod/iPhone op de Twingo aan te sluiten. Het systeem kan navigeren, muziek afspelen, informatie geven over je verbruik en bellen. Voor de vrouwen die zich ’s ochtends schminken bestaat er zelfs de mogelijkheid een kleine make-up doos in de Twingo te integreren.

Renault Twingo 2012 test

Aan de buitenkant is personalisatie troef. Je kan kiezen voor 7 verschillende stripings, een hele resem aan aerodynamische velgen, enorm veel felle en ook gewone buitenkleuren, vier kleuren spoilers en gekleurde kapjes op de zijspiegels. Binnenin is ergonomie dan weer troef. De beenruimte achteraan bedraagt maximaal 23 cm, zeker en vast niet slecht. Daarvoor moet je de achterste 2 stoelen wel helemaal naar achter plaatsen. In de koffer blijft dan nog plaats over voor 165 liter bagage. Doe je de stoelen helemaal naar voor komt er een ruimte van 285 liter vrij en als je de zetels volledig wegklapt, komt het totale volume dat je met de Twingo kan versjouwen neer op 959 liter. In de breedte is er vooraan 1,4 meter plaats voor inzittenden, meer dan voldoende om zowel als passagier en als chauffeur comfortabel te zitten. De stoelen in de Gordini-uitvoering omsluiten het lichaam trouwens uitstekend. Om de passagiers achteraan wat extra comfort te geven, voorziet Renault een groot opbergvak aan beide zijden.

Renault Twingo 2012 test

De Twingo kan met vijf verschillende motoren uitgerust worden. Twee daarvan rijden op diesel, de andere jagen benzine door de cilinders. We kregen de kans op pad te gaan met de 1.5 liter grote dieselmotor met 85 pk en de 1.2 liter grote benzinemotor met 100 pk. De benzinemotor met 100 pk wordt steeds geleverd in Gordini-livrei. Echt sportief kunnen we de motor niet noemen, de looks daarentegen… Ondanks het feit dat de 1.2 benzinemotor niet supersportief aanvoelt, hebben we wel respect voor de 100 paarden die Renault uit het kleine blok weet te persen. De sprint van nul naar honderd hoeft slechts 9,8 seconden in beslag te nemen. Voor dagelijks gebruik volstaat de 100 pk sterke benzinestoker zeker en vast. Hij wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak en laat een goede indruk na. Op de autostrade zou een zesde versnelling weliswaar welkom zijn, al wordt de Twingo jammer genoeg niet met zoveel verzetten geleverd. Het gemiddeld verbruik komt neer op 5,7 liter per 100 km. Wie meer kracht wenst, kan de Renault Twingo RS aanschaffen. Voor een liter per 100 km meer in verbruik, doe je de sprint naar 100 km/u vanuit stilstand dan 1,1 seconde sneller.

Renault Twingo 2012 test

De dieselmotor leent zich dan weer perfect voor rustig rijden. De sprint naar honderd doet hij in 11,2 seconden. Niet bijster snel, maar voldoende vlot. Ook deze motor wordt aan een vijfbak gekoppeld. Natuurlijk zijn de verbruikscijfers bij deze diesel van kapitaal belang. De compacte Twingo verbruikt in geval van een dieselmotor amper 3,4 liter per 100 km en stoot 90 gram CO2 uit. Volgend jaar moeten die cijfers zelfs nog verbeteren, het verbruik zal dan 3,2 liter bedragen en de uitstoot daalt dan met 5 gram per km. In theorie kan je 1.000 km rijden op één tank, zeker en vast niet slecht. Maar een wagen die in de stad thuishoort, laat je natuurlijk liever op benzine rijden.

Renault Twingo 2012 test

De Twingo is een aangenaam klein wagentje en stuurt dan ook gelijkaardig. Het stuur zelf is behoorlijk groot en bevat 2 knoppen voor de cruise control. Elegant kunnen we het geheel niet noemen, degelijk dan weer wel. Het stuurgevoel is op zich goed. Sportiviteit zoek je liever elders, zo bewees onze testrit in het natte Baskenland. Als we het wat rustiger aan deden, volstonden de feedback en de scherpte van het stuur dan weer wel. Wel opletten, als je het basismodel aanschaft is een servo-stuur niet inbegrepen. Om de clichés in ere te houden: vreemd, aangezien deze wagen vooral voor vrouwen bedoeld is. In natte omstandigheden mist de Twingo wat grip tijdens het betere bochtenwerk, wat te wijten is aan de banden met lage rolweerstand. Het rubber kleeft onvoldoende aan de baan en de tractiecontrole moet overuren draaien om de Twingo op zijn plaats te houden. Bij normaal weggedrag geeft de Twingo echter voldoende vertrouwen. Of het nu nat ligt of niet.

Renault Twingo 2012 test

De Renault Twingo gaat over de toonbank voor ongeveer 10.000 euro. Opletten wel, met die lage beginprijs. Want het basisniveau van de Twingo is behoorlijk karig uitgerust en beschikt bijvoorbeeld niet over servo-stuur en een toerenteller. De Renault Twingo RS zal ongeveer 16.000 euro gaan kosten. Geen koopje, al krijg je er wel behoorlijk wat plezier voor terug. Definitieve prijzen zullen we pas kunnen melden als het Autosalon van Brussel haar deuren opent, dan pas wordt de Renault Twingo voor het Belgische publiek onthuld.

Renault Twingo 2012 test

Conclusie

De facelift van de Twingo is geslaagd in zijn opzet: een speels wagentje blijven. De nieuwe koplampen doen hem er guitig uitzien, over de nieuwe achterlichten zijn de meningen minder eensgezind. Binnenin laat de Twingo een vrolijke en degelijke indruk na. Zijn gamma van compacte motoren past bij zijn inborst, de motoren die we testten zijn zeker en vast voldoende vlot. Echt grote minpunten aan de Twingo vonden we niet direct, enkel de grip op een nat wegdek volstond niet. Een ander setje banden kan hier weliswaar soelaas brengen. Mensen die met nostalgie terugkijken naar de eerste reeks zullen blij zijn te horen dat het stoffen schuifdak binnenkort zijn terugkeer maakt op de nieuwe Twingo.

Renault Twingo 2012 test

Overzicht

+ Moduleerbaar en degelijk interieur
+ Zuinige motoren die voldoende vlot zijn
+ Speels

– Banden met lage rolweerstand
– Zeer beperkte standaarduitrusting

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes