Audi A1 Sportback 2012
Audi zal tijdens het Autosalon van Brussel terug te vinden zijn in Paleis 11, enkele nieuwigheden maken een bezoekje meer dan waard.

Zo zal Audi in Brussel de Audi A1 Sportback in Belgische première voorstellen, het model werd eerder op het autosalon van Tokyo gelanceerd. De wagen is in de lengte en de breedte even lang als de driedeurs, maar werd wel 6 millimeter breder en hoger. Op de achterbank is dus geen extra beenruimte voorzien, maar in vergelijking met een MINI doet hij zeker niet onder. De kofferruimte is daarnaast standaard goed voor 270 liter, wie de achterbank neerklapt kan 920 liter meezeulen. Klanten kunnen kiezen tussen 6 verschillende motoren voor de A1 Sportback. Instappen kan met een 1.2 TFSI met 86 pk, daarnaast zijn er langs benzinezijde nog twee 1.4 TFSI’s beschikbaar met respectievelijk 122 en 185 pk. De versie met 185 pk beschikt over een koppel van 250 Nm, sprint van 0 naar 100 km/u in 7 seconden en haalt een topsnelheid van 227 km/u. Langs dieselzijde kan je kiezen tussen twee versies van de 1.6 TDI, met 90 of 105 pk. Wie de 1.6 TDI koppelt aan een manuele transmissie kan een gemiddeld verbruik van 3,8 liter/100 km halen, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 99 gram/km. De topdiesel is een 2.0 TDI met 143 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden en een gemiddeld verbruik van 4,1 liter/100 km. Dat de A1 Sportback net als de driedeurs A1 in Brussel wordt gebouwd kan in België een extra boost aan de verkoop geven.

Naast de A1 Sportback zal Audi ook enkele facelifts voorstellen. Zo kreeg de A5-reeks deze zomer een facelift, met een aangepaste neus, nieuwe voor- en achterlichten en een gewijzigde grille, waardoor de modellen nog meer in lijn lopen met hun familiegenoten. Onder de motorkap heeft Audi grote kuis gehouden: alle motoren worden voortaan uitgerust met Start/Stop-systeem en recupereren remenergie, waardoor de CO2-uitstoot tot 22% is gedaald. De instapper is een 1.8 TFSI met 170 pk en een gemiddeld verbruik van 5,7 liter/100 km. Hoger in het gamma vinden we een ongewijzigde 2-liter TFSI met 211 pk, de 3.0-TFSI is wel nieuw en zorgt voor 272 pk. Langs dieselzijde kan er ingestapt worden met een 2.0 TDI met 177 pk en een gemiddeld verbruik van 4,7 liter/100 km. Verder is er keuze tussen twee V6 diesels, met 204 of 245 pk. De absolute topmotor vinden we echter in de Audi S5, hier vinden we echter niet langer een V8 terug maar een 3.0 TFSI met 333 pk. Het nieuwe blok verbruikt 20% minder dan zijn voorganger maar sprint sneller naar 100 km/u. Nul naar honderd duurt 4,9 seconden, de topsnelheid werd begrensd tot 250 km/u.

Maar dat is niet alles, ook de Audi A4 kreeg onlangs een facelift mee, en zal in Brussel zijn Europese première maken. Net als de A5 werd de grille vooraan gewijzigd, is de motorkap iets meer geprononceerd en werden de bumpers opnieuw ontworpen.  Het meest opvallend zijn de gewijzigde koplampen met een andere LED-configuratie, alsook de vernieuwde achterlichten met LED-technologie. Naast het exterieur werd ook het interieur opgefrist. Zo is er plaats voor een nieuw gamma stuurwielen, is er een nieuw MMI Navigatiesysteem beschikbaar en kreeg de bediening van de airco, de automaat en de Audi Drive Select een update. Onder de motorkap krijgen we het gekende liedje: krachtiger, maar zuiniger. Gemiddeld nam het verbruik van het motorgamma met 11% af, alle benzinemotoren en TDI’s beschikken voortaan over Start/Stop en energierecuperatie. Meest ecologisch is de A4 2.0 TDI met 136 pk, die verbruikt 4,2 liter/100 km en stoot 112 gram CO2 uit per kilometer. Verder is er langs dieselzijde plaats voor een 2.0 TDI met 163 pk en een 3.0 TDI met 204 of 245 pk. Langs benzinezijde kan je kiezen tussen de nieuwe 1.8 TFSI met 170 pk, een 2.0 TFSI met 211 pk of een 3.0 TFSI met 272 pk. Het topmodel blijft de Audi S4, die eveneens een facelift kreeg. Het model beschikt over een 3.0 TFSI met 333 pk en sprint zo van 0 naar 100 km/u in 5 seconden, de topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u.

Bij Audi kijken ze op het Autosalon echter ook vooruit, daarom zal het merk er twee E-Tron conceptmodellen voorstellen. Het gaat vooreerst om de A1 E-Tron, die beschikt over een elektromotor met een piekvermogen van 102 pk en 240 Nm koppel. Dankzij 12 kWh aan lithium-ion batterijen bedraagt de actieradius 50 km, een ééncilinder motor in de kofferruimte helpt echter het rijbereik met 200 km te verlengen. De A1 E-Tron presteert daarnaast niet slecht, 0 naar 100 km/u duurt 10,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 130 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 1,9 liter/100 km, wat gelijk is aan een CO2-uitstoot van 45 gram/km. Ook elektrisch maar een stuk sportiever is de Audi E-Tron die op basis van de Audi R8 werd ontwikkeld, dankzij vier elektromotoren beschikt het model over 313 pk, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden voorbij is. De topsnelheid van deze elektrische sportwagen bedraagt 200 km/u. Een lithium-ion batterij slaat 42.2 kWh op en zorgt voor een actieradius van 248 km.

Autosalon Brussel 2012

Alle Praktische informatie + Salonplan
Alle Premières

Line-up per merk:
Abarth
Alfa Romeo
Audi
Bentley
BMW
Citroën
Dacia
Fiat
Ford
Hyundai
Jaguar
Jeep
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Mazda
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Skoda
Subaru
Toyota
Volkswagen
Volvo

Update: Live Foto’s vanuit Brussel