Test Alfa Romeo MiTo QV
De Alfa Romeo MiTo QV is bescheiden en elegant, maar heeft verborgen sportieve ambities.

De Alfa Romeo MiTo QV draagt geen opzichtige spoilers, zijschorten of een dikke uitlaat. Enkel de subtiele Quadrifoglio Verde badge op de zijflank geeft te kennen dat hij de kroon spant in het gamma. Opvallen is namelijk niet aan de MiTo besteed, tenzij dan op elegante wijze. Maar vergis je niet, onder de motorkap huist voldoende kracht om menig bewonderaar aan de lichten het nazien te geven. We lieten de wolf zijn schaapskleren reeds uittrekken in een duel met de Abarth Grande Punto EsseEsse, maar in Genève stelde Alfa Romeo een kleine facelift voor. We verlangden meteen naar een nieuwe testrit, en even geleden was het eindelijk zover.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

We zeggen facelift, maar de wijzigingen bleven eerder beperkt. Een goed product behoeft immers weinig verandering. Verfijnen is echter steeds mogelijk en dat is precies wat Alfa Romeo deed met de MiTo QV. Op esthetisch vlak bemerken we dat de de spiegelkapjes alsook de omlijstingen rond de voor-en achterlichten voortaan met een mat-achtig chroom werden afgewerkt, vroeger waren ze donkergrijs. De behuizing van de mistlampen is verder niet langer wit, maar zwart zodat de voorbumper een iets bredere en agressievere indruk uitoefent. Het chroom komt terug in de optionele tweekleurige 18-inch velgen en tot slot werd de Quadrifoglio Verde badge opgewaardeerd met gebrushed aluminium.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

In het interieur vinden we iets ingrijpendere updates, die bovendien het karakter van de MiTo QV extra onderstrepen ten opzichte van zijn bravere broertjes. Zo mogen lederen zetels dan wel comfortabel zitten en er bij Alfa Romeo uiterst elegant uitzien, met de vanaf nu beschikbare Sabelt kuipzetels is het QV-plaatje correcter en vollediger. De centrale delen ervan werden vervaardigd uit Alcantara, de dubbele stiksels zijn groen en wit gekleurd. De rugleuning van de Sabelts kreeg een glanzende carbon wrap en het Alfa logo is terug te vinden op de draaiknop voor de rugleuning en werd eveneens geborduurd in de zetels. Ook hier hadden de Milanese designers dus duidelijk oog voor detail. Tot slot werden het schitterende driespaaks stuur alsook de versnellingspook en handrem afgewerkt met dezelfde groene stiksels als de zetels, vanzelfsprekend een knipoog naar de groene geluksbrenger op de flanken.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift Sabelt

Maar de wijzigingen bleven niet enkel esthetisch, ook onderhuids vonden de ingenieurs enkele mogelijkheden tot verbetering. De in samenwerking met Magneti Marelli ontwikkelde elektronische ophanging kreeg een update en gaat voortaan onder de naam Alfa Active Suspension door het leven. Enkele nieuwe parameters werden aan het systeem toegevoegd zodat bijvoorbeeld bij het accelereren de achterste veerpoten stijver worden. De lastwissel wordt zo tegengegaan, met als gevolg een betere tractie op de voorwielen. Maar de ophanging werkt ook samen met het rem- en stuursysteem en zorgt zo voor een effectievere controle over de dynamische eigenschappen van het voertuig. En de update werpt zijn vruchten af, de MiTo QV stuurt scherper in en helt nog minder over dan voorheen.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

Verder is het adaptief onderstel zoals voorheen naadloos geïntegreerd met het gekende DNA-systeem. In de Dynamic stand worden de vier veerpoten merkbaar stijver, voelt de stuurbekrachtiging duidelijk zwaarder aan en reageert het gaspedaal een stuk responsiever op de input van de bestuurder.  Voor het file-schuiven en het stadsverkeer nog steeds vrij nerveus aanvoelend, maar bij een leeg stuk slingerende weg een waar plezier. Echt beenhard als pakweg een Abarth 500 EsseEsse is de MiTo QV bovendien nooit, zelfs niet met de Sabelts onder het zitvlak. Toch wordt de MiTo bij het overgaan naar de Normal stand opmerkelijk comfortabeler en wordt het aanwezige vermogen wat meer naar de achtergrond verdrongen. De All Weather stand tenslotte hebben we niet aangeraakt, maar zou een extra veilige afstelling van de ophanging en het ESP-systeem garanderen. Veel technologie dus voor een kleine wagen als de MiTo, maar de gekozen DNA-stand wordt helaas nog steeds niet onthouden.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift DNA

Aan het blok onder de motorkap werd niet geraakt, hier vinden we nog steeds het 1.4-liter MultiAir turboblok. Niet meteen de grootste slaginhoud, maar met 124 pk/liter hoort het blok bij de wereldtop qua specifiek vermogen. De totale output komt neer op 163 pk bij 5.500 toeren per minuut, het koppel van 230 Nm is echter reeds bij 2.500 toeren beschikbaar. Aldus is er steeds voldoende puf aanwezig voor vlotte hernemingen, wie overschakelt naar Dynamic krijgt bovendien nog 20 Nm cadeau. In deze stand komt de MiTo QV pas volledig tot zijn recht en aangezien de wagen slechts 1.145 kg in de weegschaal zet, is een sprint van 0-100 km/u reeds voorbij na 7,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 219 km/u in zesde versnelling en die kan je al aannemen vanaf 60 km/u. Weliswaar saai, maar met een dergelijke rijstijl kan je aardig in de buurt komen van het opgegeven gemiddelde verbruik (6,0 l/100km). Vooral bij constante snelheden werpt de MultiAir-techniek bovendien zijn vruchten af en verbruikt de MiTo QV zelfs minder dan dat cijfer, handig om bij een stuk snelweg of kaarsrechte buitenweg de dorst van het blok wat terug te dringen. Maak je immers geen illusies, niet alleen de MiTo maar ook wij hadden een grote toerenhonger en zo eindigden we de testweek met een gemiddelde van 9,5 liter/100 km. Een (zeer) dikke druppel meer dus, maar moest je dat zo graag willen dan kan je in Normal de wagen zonder problemen rijden als een ware mueslivreter. Echt gelogen zijn de cijfers dus niet, en met een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km blijft de MiTo QV immers een klavervriendelijk scheurijzer.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

Met een basisprijs van 22.300 euro blijft de Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde eveneens vrij vriendelijk voor de portefeuille, je krijgt immers een auto met meerdere doeleinden: sportief als het kan en zuinig als het echt moet, altijd comfortabel maar ook iets harder wanneer je dat wil. Met de elektronisch gestuurde ophanging is de MiTo QV bovendien een hoogtechnologisch beestje in zijn klasse. Wil je zijn subtiele voorkomen iets verminderen dan kan je de zwarte 18-inch velgen bestellen voor 900€. Standaard krijg de sportieve “Tessuto” zetels, maar wij zouden doorsparen voor de Sabelt kuipzetels, die je wel meteen 2.500 euro lichter maken. Voor de comfort-minded people onder ons zijn er natuurlijk ook lederen zetels (1.100 euro). Wie de witte pastelkleur (250 euro) van onze testwagen maar niks vindt, kan altijd opteren voor een ander metaalkleur (400 euro). Een navigatiesysteem kost 1.000 euro en tot slot zijn er twee interessante Packs beschikbaar: Premium (€790) & Visibility (€250). Cruise control, automatische airco en parkeersensoren maken voornamelijk dat eerste pack, het Visibility Pack voegt een regensensor, automatische koplampen en een zelfdimmende achteruitkijkspiegel toe.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

Conclusie

De Alfa Romeo Mito QV is een sportieve wagen zonder opzichtig voorkomen, vermogen en klasse worden naadloos geïntegreerd. In de dynamische stand voert het sportieve de boventoon, in de normale stand gaat de aandacht meer naar comfort en verbruik. De kleine facelift maakt het QV-plaatje bovendien correcter en vollediger dan weleer: onderhuids werd de wagen scherper en binnenin zetten de voortaan beschikbare Sabelt kuipzetels je meteen in sportmodus. De Mito QV was al goed, nu is hij nog beter.

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

Overzicht

+ Adaptief onderstel
+ Prestaties & verbruik MultiAir
+ Sportief zonder opvallen
+ Sabelt kuipzetels

– Navigatie
– Sound

Test Alfa Romeo MiTo QV facelift

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pauline Buyse