Alfa Romeo 4C Concept
Volgens nieuwe geruchten rond de Alfa Romeo 4C komt het model in 2013 op de markt met een prijskaartje van 50.000 euro.

Als we de mannen van Top Gear mogen geloven heeft Fiat het startschot gegeven voor de finale ontwikkeling van de Alfa Romeo 4C. Midden 2012 moeten de eerste testmodellen de baan op, een jaar later moet het model bij de dealers staan. Er wordt daarbij niet geraakt aan de basiswaarden van het conceptmodel, de 4C wordt dus een lichgewicht compacte tweezitter met meer dan 200 pk onder de motorkap.

Qua techniek zal Alfa Romeo niet langer kiezen voor de carbon kuip van de KTM X-bow uit het testmodel. In de plaats zou een door Alfa ontworpen structuur komen, met een koolstofvezel kuip maar met aluminium frames voor- en achteraan. Een stuk goedkoper, maar tegelijk ook iets zwaarder. Daarnaast verdwijnen ook de koolstofvezel buitenpanelen van het conceptmodel, wegens te duur en te moeilijk te produceren. In de plaats komen buitenpanelen in SMC, een soort glasvezel. Toch hoeven we volgens Alfa Romeo niet te vrezen dat de styling van het model zal wijzigen door te technische wijzigingen, het productiemodel zou haast een exacte kopie worden van het concept. Daarnaast zou ook het interieur niet veel wijzigen, al zal het conceptuele interieur uiteraard wel wat worden afgezwakt.

Alfa Romeo heeft verder ook veel werk gestoken in de aerodynamica van de 4C, waardoor er veel downforce gegenereerd zal worden, wat uitstekend is voor de grip. Natuurlijk is ook het lage gewicht een pluspunt voor het weggedrag, waar het gewicht stijgt door het vervangen van enkele koolstofvezel elementen, daalt het door het gebruik van een nieuw motorblok. In plaats van de 1.750 TBI uit de Giulietta QV zou er plaats zijn voor een lichter turboblok in aluminium, goed voor 230 pk. Het blok wordt gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling (TCT) en de bestuurder krijgt het DNA-systeem om de gasrespons, transmissie, sturing en ophanging naar wens te regelen. Het productiemodel zal zo 900 kg in de schaal leggen, 50 kg meer dan het conceptmodel. De verhouding tussen 900 kg en 230 pk betekent echter een pk-gewichtsratio die op gelijke hoogte komt met een 911 Carrera, een sprint van 0 naar 100 km/u zou dan ook maar 4,5 seconden duren.

Nog interessanter is het prijskaartje, bij de lancering in Genève spraken we over een richtprijs van 45.000 euro, die richtprijs werd nu wat opgetrokken tot 50.000 euro. Nog beter wordt het als blijkt dat Alfa Romeo de 4C niet in een gelimiteerde reeks zal produceren, het merk mikt gedurende zijn gehele periode op 18.000 verkochte exemplaren. Maar dan denkt het niet aan één versie, er zou ook een cabrioversie in de maak zijn en ook aan een model met 300 pk wordt gedacht. Wat het ook zij, de Alfa Romeo 4C zou midden 2013 bij de dealers moeten staan. Het model moet de lancering van Alfa Romeo in de Verenigde Staten inluiden alvorens de Giulia en Alfa SUV er de markt bestormen.