Alfa Romeo 159
Hoewel Alfa Romeo er niet veel ruchtbaarheid heeft aan gegeven, ging de 159 eind oktober uit productie ten voordele van de Fiat Panda.

Er is een tijd van komen en gaan, zo ook voor Alfa Romeo in Pomigliano d’Arco. De vlakbij Napels gelegen productiefaciliteit die ooit door het Milanese merk zelf werd opgebouwd is niet langer in gebruik om Alfa Romeo’s te bouwen. Vroeger was de fabriek ondermeer verantwoordelijk voor de productie van de Alfa Romeo GT en 147, nu ging ook de 159 er uit productie ten voordele van de Fiat Panda. De Alfa Romeo 159 werd in 2005 geïntroduceerd en kreeg de taak om in het D-segment de concurrentie aan te gaan met de Duitse drievuldigheid, een strijd die het gezien de beperkte middelen van het merk nooit kon winnen.

Hoewel het modellen als de BMW 3-Reeks en Audi A4 niet van de troon kon stoten, kunnen we de 159 bezwaarlijk als een flop bestempelen. Het model heeft in verschillende regio’s goede verkoopcijfers gehaald, en kon veel autoliefhebbers bekoren met zijn indrukwekkend design. Voor wie nog interesse heeft in een 159 is er goed nieuws, want de laatste maanden van de productie werd een gerationaliseerd gamma 159-modellen geproduceerd. Het gaat specifiek om een reeks stock-modellen met twee motorkeuzes (2.0 JTDm 136 of 170 pk), enkele kleuren (wit, grijs, zwart, rood) en uitgevoerd in twee versies (luxe-pakket ‘Super’ en Sport Ti-versie). Deze modellen zullen ook op het Autosalon van Brussel te zien zijn, en moeten de dealers nog een jaar bevoorraden. Wie liever op de opvolger van de 159 wacht moet nog wat geduld hebben, volgens de laatste berichten komt de Giulia pas begin 2013 op de markt.

Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo 159 Ti 1.750 TB
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo 159 Ti 2.0 JTDm  170 pk

Alfa Romeo 159