Rijtest: Nissan Murano 2.5 dCi

Nissan Murano 2.5 dCi
Sinds kort ligt er ook een dieselmotor in de Nissan Murano, speciaal voor de Europese markt!

De Nissan Murano is het vlaggenschip van Nissan als het gaat over SUV’s. Het is niet per se de grootste SUV, want Nissan beschikt ook nog over de Nissan Pathfinder en Navara. Maar de Murano is wel de meest luxueuze. Aan de buitenkant ziet hij er alleszins imposant uit. Ons testmodel beschikt dan nog eens over 20″ velgen, iets wat de Murano er niet minder imposant op maakt. Nissan wil de Murano niet verkopen als een alleskunner op 4×4 gebied, maar maakt duidelijk dat de Murano gemaakt is voor het rijden op de weg. De slogan in kwestie is zelfs “Verfijnd voor in de stad”. Stadsverkeer opzoeken met deze 4,86 meter lange en 1,88 meter brede mastodont van meer dan 2 ton lijkt weliswaar compleet nutteloos, want in de stad hoort de Murano niet echt thuis. Hij beschikt echter wel over 2 camera’s die je kunnen helpen bij het inparkeren in de nauwste parkeerplaatsen. Met zijn koffer van 402 liter standaard, breekt de Murano zeker geen potten. Leg je de achterbank neer – wat zeer gemakkelijk kan dankzij 2 hendels – dan krijg je een ruimte van 1.500 liter, meer dan voldoende! De Nissan Murano beschikt over een automatische kofferklep die vanop afstand geopend kan worden. Het grote probleem met een dergelijke klep is dat het even duurt eer ze open is. 9 seconden is de tijd die de Murano daarvoor nodig heeft en in die tijd kan je de klep manueel 2 keer openen en sluiten. Leuk als gadget, maar echt praktisch kunnen we dit niet noemen.

Nissan Murano 2.5 dCi

Aan de binnenkant valt het op dat de Murano niet echt voor de Europese markt gebouwd werd. Alles wat je als chauffeur kan wensen is aanwezig, van lederen bekleding tot zetelverwarming en een GPS-systeem, maar de verfijning is een beetje zoek, zeker als je de Murano vergelijkt met de Duitse concurrenten. Als je de prijs dan begint te vergelijken, merk je waarom de Duitse concurrentie dan ook zoveel duurder is, dus het gebrek aan ultieme verfijning is misschien niet direct een minpunt als je de prijs in rekening houdt. De lederen bekleding is mooi afgewerkt en voelt goed aan. De middenconsole is gemaakt van een soft-touch plastic, die zeker ook niet slecht aanvoelt. De zetels zijn groot en zitten comfortabel. Wanneer je de wagen uitschakelt, dan schuift de zetel achteruit en trekt de Murano zijn stuur in. Kwestie van ook als Amerikaan uit de Murano te geraken. Moeten we er nog bij vermelden dat er centraal 2 enorme bekerhouders zitten? Of dat er een enorme hoeveelheid binnenruimte is?

Nissan Murano 2.5 dCi

Het infotainmentsysteem werkt naar behoren en kan zeer vlot bediend worden. Centraal vinden we een aanraakscherm terug, waarmee we quasi alle functies van de wagen kunnen bedienen. Diegenen die niet echt houden van aanraakschermen, kunnen kiezen voor de traditionele toetsen, die iets voor het scherm gepositioneerd zijn. Het scherm reageert redelijk snel en door de menu’s bladeren gaat intuïtief. Wanneer je de wagen in z’n achteruit zet, krijg je dankzij een camera in de kofferklep zicht op wat er achter je gebeurt. Om de 20″ velgen van ons testmodel niet te beschadigen, integreerde Nissan een camera in de rechter zijspiegel. Die camera is naar beneden gericht en toont je perfect wat je rechtervoorwiel aan het doen is. Handig tijdens een portie off-roaden en tijdens het inparkeren. Ons testmodel werd uitgerust met 2 kleine panoramische daken die voor een leuke lichtval zorgen.

Nissan Murano 2.5 dCi

De nieuwe dieselmotor die Nissan gebruikt is een 2.5 liter grote dCi-motor. Hij levert 190 pk en ontwikkelt een koppel van 450 Nm. Bij deze dieselmotor is het vooral de boodschap om zoveel mogelijk op de enorme hoeveelheid koppel te rijden. De motor brengt de kracht via een zestraps automaat over naar allevier de wielen. De automaat reageert alert, maar door het feit dat hij over ‘maar’ zes versnellingen beschikt, is hij niet even goed bij de les als een achttraps automaat. De sprint van nul naar honderd duurt 10,5 seconden, wat we zeker en vast niet slecht vinden. Het is opvallend dat Nissan werk heeft gemaakt van de geluidsdemping, de motor is tijdens normaal rijden en zelfs normaal accelereren amper hoorbaar. Da’s maar goed ook, want als de motor dan uiteindelijk van zich laat horen, klinkt hij niet altijd even verfijnd. Het verbruik komt volgens fabrieksopgave neer op 8 liter per 100 km, wij noteerden eerder 10 liter na een weekje testrijden. Nissan heeft er zeker en vast geen slecht aan gedaan deze Murano van een dieselmotor te voorzien. Wie dieselen echter niet ziet zitten, kan altijd terecht bij een 3.7 liter grote benzineslurper. Dit motorblok levert 256 pk en 334 Nm. Zijn theoretisch gemiddeld verbruikt komt neer op 10,9 liter per 100 km, de sprint van nul naar honderd is hier wel voorbij in 8 seconden. De topsnelheid komt neer op 210 km/u.

Nissan Murano 2.5 dCi

De Murano is vooral afgesteld op comfort. De vering dempt zonder veel moeite elke oneffenheid uit de weg en mocht ze er toch even niet in slagen, dan zijn er nog steeds de overdreven comfortabele zetels die ervoor zorgen dat je geen schokken in je rug krijgt. Het stuurgevoel is redelijk licht, waardoor de Murano in het stadsverkeer relatief wendbaar aanvoelt. Op grotere banen, waar de Murano thuishoort, voelt het stuur dan weer te licht aan en zouden we liever een strakker stuur hebben. De koets begint door het hoge zwaartepunt soms over te hellen, het betere bochtenwerk zit er met de Murano dus niet in, maar voor een SUV als deze hoeft dat dan ook helemaal niet. De Murano wil een comfortabele wagen zijn en slaagt daar zeer goed in. Off-road kan de Murano best wel iets, maar een alleskunner is hij zeker en vast niet. Dankzij zijn vierwielaandrijving weet hij zich te redden bij modder en beperkte heuvels, maar echt off-roaden doe je beter met een andere auto. En datzelfde geldt voor ongeveer elke andere luxe SUV op een Range Rover na.

Nissan Murano 2.5 dCi

De Nissan Murano kost standaard €46.900. Een hele hoop geld, maar je krijgt ook redelijk wat voor in de plaats. Er zijn twee uitrustingsniveau’s: Pack (standaard) en Executive. Standaard krijg je behoorlijk wat uitrusting, waaronder cruise control, lederen binnenbekleding, een GPS-systeem, 18″ velgen en xenon koplampen. Wie kiest voor de Executive uitvoering (€50.100) krijgt nog enkele extraatjes zoals zetelverwarming achteraan, 20″ velgen en een Bose geluidssysteem. Voor een deftige buitenkleur betaal je nog eens €900. Al bij al is de Murano dus een zeer betaalbare wagen als je de basisuitrusting in rekening neemt. De benzineversie is enkel beschikbaar met de Executive uitrusting en kost je evenveel als een vergelijkbare diesel-Murano.

Nissan Murano 2.5 dCi

Conclusie

De Murano is een grote en vooral comfortabele SUV die zeer betaalbaar is. Hij is niet altijd even verfijnd, maar strikt noodzakelijk vinden we dat niet. De Murano doet zijn eigen ding. Nissan deed er zeker en vast goed aan een dieselmotor in het vooronder te leggen. Hij drinkt misschien wat veel, maar beschikt wel over een golf aan koppel, waardoor de Murano vlot aanvoelt. Ook de zestraps automaat doet zijn werk naar behoren. De geluidsdemping van de Murano werd geoptimaliseerd, waardoor het dieselgeluid amper binnendringt tot in het interieur. En aan de binnenkant beschik je over ongeveer elk gadget dat je als SUV-bestuurder maar kan wensen.

Nissan Murano 2.5 dCi

Overzicht

+ Binnenruimte
+ Stille motor
+ Prijs

– Verbruik
– Materiaalkeuze

Nissan Murano 2.5 dCi

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jonas De La Marche & Jeroen Maes 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...