Bentley Continental GT V8
Op het autosalon van Detroit zal een nieuwe V8 debuteren in de Bentley Continental GT en GTC, het blok zorgt voor 507 pk.

In ons line-up artikel van Bentley op het autosalon van Brussel hadden we het al over de komst van een nieuwe V8. Die zal op het autosalon van Detroit debuteren en moet een alternatief bieden voor de 6-liter W12 die we momenteel in de Continental GT en GTC vinden. Die laatste leverde 575 pk en 700 Newtonmeters, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden. Het nieuwe V8-blok doet amper onder voor zijn grote broer, de 4-liter biturbo V8 zorgt namelijk voor 507 pk en 660 Nm koppel en wordt aan een achttraps automaat gekoppeld, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden, de Continental GTC heeft er 2 tienden meer voor nodig.

De downsizing heeft uiteraard positieve bijwerkingen voor het milieu, de V8 is namelijk 40% zuiniger dan de W12. Deze aanzienlijke reductie werd ondermeer bereikt door gebruik te maken van een uiterst geavanceerde motorsturing met cilinderuitschakeling. Bij geringe belasting kan de motor hierdoor naadloos en onmerkbaar overschakelen van acht op vier cilinders. Het rijbereik bedraagt zo met een volle brandstoftank meer dan 800 km, ongezien voor een Bentley.

De nieuwe V8 modellen onderscheiden zich ook visueel licht van hun W12-broers, zo is er plaats voor een glanzend zwart radiatorrooster dat met chroom werd omlijst en voorzien is van een centrale verchroomde splitter. Op de neus prijkt verder een rode Bentley-‘B’, terwijl het onderste gedeelte van de voorbumper driedelig is met zwarte luchtinlaatroosters, van elkaar gescheiden door elementen in koetswerkkleur. Achteraan worden de V8-modellen gekenmerkt door verchroomde ‘achtvormige’ uitlaatpijpen, een donkere bumperlip en een rode ‘B’ op de kofferklep. De V8 staat standaard op 20″ lichtmetaal, optioneel krijg je 21″.