Rijtest: BMW 1-Reeks Cabrio – 118d & 123d

BMW 1-Reeks Cabrio 123d
BMW gaf de 1-Reeks Cabrio dit jaar een kleine facelift, wij reden twee dieselversies: de 118d en 123d.

Om nog enkele jaren bij de les te blijven kreeg de 1-Reeks Cabrio dit jaar een kleine update. Visueel gaat het echter om kleine details, zo werden de voorbumpers licht gewijzigd om de luchtstroom langs de voorwielen te verbeteren, kreeg de Cabrio nieuwe voor- en achterlichten en zijn er nieuwe 17″ of 18″ lichtmetalen velgen beschikbaar. Het koetswerk is echter nog steeds volgens het flame surfacing principe vormgegeven, het zonlicht krijgt dus vrij spel en helpt de krachtige flanken te accentueren. Het sportieve wordt daarbij extra in de verf gezet door de korte overhangen, de krachtige schouderlijn en de compacte achterzijde. Vooral wanneer de stoffen kap wordt opgeborgen valt de strakke vormgeving op, de kap sluit of opent trouwens in 22 seconden en dit tot een snelheid van 50 km/u. Wordt het atletische uitzicht gecombineerd met een uiterst scherp weggedrag en blitse prestaties of is de 1-Reeks Cabrio eerder een comfortabele cruiser? Tijd voor een uitgebreide en dubbele rijtest.

BMW 1-Reeks Cabrio 118d

Binnenin veranderde met de update niet veel meer dan enkele details, zo werd de markering op de DSC (Dynamic Stability Control) knop aangepast en zijn er voortaan meer lederkleuren beschikbaar, niet meteen verbluffende wijzigingen dus. Het interieur oogt echter nog steeds typisch BMW, met een hoog geplaatst navigatiesysteem, een goed in de hand liggend stuurwiel en een eerder minimalistische dashboardafwerking wanneer je voor de chromen inleg kiest. Wil je echter een warmer gevoel dan kan je ondermeer ook voor houtinleg kiezen. Maar opteer dan liever niet voor het Nussbhaum hell  uit onze 118d testwagen, het oogt werkelijk vrij oubollig. Via de iDrive knop op de middentunnel kan je daarnaast makkelijk het navigatiesysteem bedienen, terwijl je via de functietoetsen op het stuur makkelijk telefoon en audio bedient. Achter het stuurwiel vallen de goed afleesbare wijzerplaten op, de lederen stoelen zitten daarnaast erg comfortabel, maar missen daarbij geen zijdelingse steun wanneer nodig. Dat de voorste passagiers genoeg beenruimte hebben is logisch, maar voor wie achteraan zit is de 1-Reeks Cabrio vaak iets te krap. Niet alleen is de instap naar de achterbank vrij smal, ook de been- en hoofdruimte volstaat niet voor wie pakweg meer dan 1m80 meet, de 1-Reeks Cabrio is dan ook eerder een 2+2 zitter. In de koffer kan echter wel nog vrij veel mee, rij je Cabrio dan beschik je immers over 260 liter laadruimte, met stoffen kap kan je tot 305 liter bagage meezeulen.

BMW 1-Reeks Cabrio 123d

BMW 1-Reeks Cabrio 118d

Zoals eerder vermeld reden we de 1-Reeks Cabrio in twee motorsmaken: de 118d en 123d, respectievelijk de instap- en topdiesel uit het motorgamma. De 118d beschikt over 143 pk en 300 Nm koppel, meer dan voldoende voor een gezonde dosis freude am fahren, maar verwacht ook geen knaltijden. Een sprint van 0-100 km/u neemt 9,5 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 208 km/u. Het betreft echter de instapper in het gamma en zo bekeken zijn deze cijfers uiterst respectabel. Meer heb je voor dagelijks gebruik immers niet nodig, de vlotte hernemingen met dit blok zullen sneller van pas komen dan het sprintpotentieel en de topsnelheid. Vanuit een rijdersperspectief leken de overbrengingsverhoudingen van de manuele zesbak trouwens perfect te kloppen, zonder een te lineaire afstelling die de meeste wagens tegenwoordig plaagt. Uit verbruiksperspectief gezien daarentegen zijn de verhoudingen iets minder op hun plaats, voornamelijk als je zuinig door de stad wilt rijden. 50 km/u is bij de meeste wagens goed in vierde of zelfs vijfde te doen, de 118d verkiest daarvoor eerder het derde verzet, met iets meer toeren als gevolg. Het opgegeven gemiddelde stadsverbruik verandert zo zelfs bij een rustige rijstijl al snel van 5,7 l/100 km naar de werkelijke 7,5 l/100 km. Bij hogere snelheden en ook op de autosnelweg toont het blok dan weer zijn zuinige kant, we bereikten een uiteindelijk totaal testgemiddelde van 6,3 l/100 km.

BMW 1-Reeks Cabrio 118d

Wie graag zwaarder dieselt kiest voor de 123d, een 2-liter groot dieselblok met twee turbo’s, goed voor 204 pk en 400 Nm koppel. Daarmee sprint de 1-Reeks Cabrio van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 230 km/u. Best sportieve cijfers die doen verlangen naar sportieve rijsensaties, maar op dat vlak bleven we jammer genoeg wat op onze honger zitten. Vooreerst klinkt het motorgeluid bij koudstart te luidruchtig door om in sportieve verleiding te komen en lijken de versnellingsverhoudingen niet echt afgesteld om sportieve prestaties te ondersteunen. De verhoudingen zijn namelijk erg lineair waardoor acceleraties eerder banaal dan sensationeel aanvoelen. De prestaties liggen daarnaast niet echt in lijn met het vermogen, terwijl ook de versnellingspook in ons testmodel als een malloot trilde, niet meteen iets wat je verwacht van een BMW met zo’n 10.000 km op de teller. Het testverbruik van 6,5 liter/100 km is echter wel in verhouding met het vermogen. De conclusie is dus duidelijk, de 118d voelt een stuk homogener aan dan de 123d, al denken we dat ook een benzinemotor onder de motorkap niet zou misstaan.

BMW 1-Reeks Cabrio 123d

Keuze voor benzinemotoren genoeg, in totaal vinden we namelijk vier benzineversies in het motorgamma. Instappen kan je met een 118i met 143 pk, die doet de sprint van 0 naar 100 km/u in 9,3 seconden en verbruikt gemiddeld 6,5 liter/100 km. Verder is er nog plaats voor een 120i met 170 pk en een 125i met 218 pk. De topmotor is de 135i, die beschikt over 306 pk en 400 Nm koppel en kan de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden voltooien. Langs dieselzijde is er nog de 120d die het gat tussen de 118d en 123d opvult. Met zijn 177 pk en 350 Nm koppel sprint deze van 0 naar 100 km/u in 8,1 seconden en haalt hij een gemiddeld verbruik van 5 liter/100 km, prestaties en zuinigheid in perfecte harmonie?

BMW 1-Reeks Cabrio 123d

Na het uitgebreide motorvergelijk terug naar de essentie van de 1-Reeks Cabrio: het rijden. Net als elke BMW merken we ook in de 1-Reeks Cabrio een sportieve ondertoon op, toch vinden we her en der kleine puntjes die je niet in een pure rijdersauto zou verwachten. Vooreerst is de sturing naar BMW-standaard iets te licht, daarnaast voelt de 1-Reeks Cabrio in bochten soms wat zwaar aan, het gevoel dat de wagen zich te veel moet zetten om grip te krijgen gleed meermaals door onze hoofden. Het zware gevoel hoeft niet te verbazen, in vergelijking met de andere koetswerkvormen van de 1-Reeks heeft de Cabrio een groot gewichtsnadeel. Zo weegt de 118d Cabrio 165 kilogram meer dan de Coupé en 175 kilogram meer dan de 3-deurs Hatchback, kilo’s die zich cash laten betalen in het rijgedrag. De 1-Reeks Cabrio moet dus duidelijk eerder als comfortabele cruiser gezien worden dan als scheurijzer dienen, ongetwijfeld de reden waarom de motorkarakteristieken van de 118d beter aansluiten bij de 1-Reeks Cabrio dan de 123d.

BMW 1-Reeks Cabrio 118d

Een BMW draagt meestal een premium prijskaartje en dat is bij de 1-Reeks Cabrio niet anders, prijzen starten pas vanaf 29.700 euro. Met deze som geld koop je een 118i Cabrio, de instapdiesel kost met een basisprijs van 31.600 euro nog net iets meer. We zeggen wel basisprijs, want wie hier en daar iets aanvinkt op de ellenlange optielijsten komt al snel bij de totaalprijs van onze 118d testwagen: 43.255 euro. Een metaalkleur (€670), 17 (€610) of 18-inch velgen (€1.400), lederen interieur (€1.620), manuele airco (€1.000), bekerhouders (€40)…  Ga zo maar verder. Natuurlijk biedt BMW ook enkele packs aan zoals het navigatiepakket Professional (€2.940): top-navigatie, gsm-voorbereiding en USB-aansluiting. Ja, zelfs voor een USB-aansluiting betaal je afzonderlijk zo’n 300 euro. De 123d Cabrio op zijn beurt begint pas bij 40.250 euro en ook hier schiet de prijs al snel omhoog tot 51.220 euro. Veel geld voor een kleine diesel cabrio en slechts 80 euro goedkoper dan de basisprijs van de BMW 1-Reeks M Coupé. Need we say more?

BMW 1-Reeks Cabrio 123d

Conclusie

Dat je met een Cabrio altijd compromissen moet sluiten is een bekend gegeven. De stijfheid die het dak normaal bijbrengt moet namelijk steeds worden gecompenseerd door extra koetswerkverstevigingen. Bij de 1-Reeks Cabrio is dat niet anders, hij werpt ten opzichte van de Coupé namelijk 165 extra kilo’s in de schaal. Je merkt dan ook dat BMW de marge niet vond om van de 1-Reeks Cabrio een pure sportieveling te maken, waardoor het besloot om het model eerder als comfortabele cruiser op de markt te zetten. En comfortabele cruisers, daar hoeft niet meteen een topmotor in, naar ons gevoel past de 118d daarom veel beter bij de 1-Reeks Cabrio dan de 123d. Die laatste liet zich trouwens in de negatieve zin opmerken door zijn fel motorgeluid bij koudstart, zijn eerder lineaire versnellingsverhoudingen en daardoor het algemene gemis aan sensatie. De 118d doet het op al die vlakken een stuk beter, ondanks zijn onbetwistbaar vermogensnadeel. Dat de 1-Reeks Cabrio verder naar BMW standaard is uitgevoerd hoeft niet te verbazen, goed zittende stoelen, kwalitatieve materialen, alles is aanwezig om comfortabel door het zonnige landschap te schuiven.

BMW 1-Reeks Cabrio 118d

Overzicht

+ Afwerking
+ Zitcomfort
+ 118d

– Sturing mag iets zwaarder
– 123d

BMW 1-Reeks Cabrio 123d

Tekst: Pieter-Jan Scheir & Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir, Bart Eeckhaut & Tim De Baets

Deel dit bericht:

7 reacties op "Rijtest: BMW 1-Reeks Cabrio – 118d & 123d"

  1. mrnix 08-12-2011 om 18:15

    mooie en interessante test! Maar ik begrijp 1 dingetje niet :”Vooreerst klinkt het motorgeluid bij koudstart te hard door om in sportieve verleiding te komen…” te hard?
    en euhm Need we say more?, hoort dit niet ‘Do we need to say more?’ zijn? 🙂
     

  2. PJS 08-12-2011 om 18:24

    @mrnix; De 123d klinkt bij koudstart te luidruchtig door, echt een onaangenaam dieselgeluid.. 

  3. mrnix 08-12-2011 om 18:57

    ah azo 🙂

  4. TDB 08-12-2011 om 19:05

    @mrnix

    Ik twijfelde er zelf aan op het moment dat ik de uitdrukking schreef, maar heb het toen als een brave student opgezocht…Beide zinnen schijnen exact hetzelfde te betekenen en correct te zijn, need we say more klinkt gewoon krachtiger imo. 😉

  5. mrnix 08-12-2011 om 19:12

    aha oke 🙂 we leren elke dag weer eens iets bij 😉

  6. kristofl 08-12-2011 om 20:55

    Wel een leuk, gewaagd, advies… de lichtere motor nemen!

  7. BNNY 09-12-2011 om 11:14

    less is more, zelfs bij BMW!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...