Rijtest: Jeep Wrangler 2.8

Jeep Wrangler4
De Jeep Wrangler is een icoon sinds 1941. Anno 2011 kreeg hij wat kleine aanpassingen om nog geruime tijd in de showroom te staan.

De Jeep Wrangler werd oorspronkelijk gebouwd voor het Amerikaanse leger. Sinds 1941 wordt deze ultieme off-road machine daar gebruikt en aan de buitenkant zie je duidelijk dat het model anno 2011 trouw gebleven is aan zijn basislooks. De designstijl van Jeep bestaat steevast uit zeven stijlen en ronde koplampen. Voor de rest hebben ze bij Jeep vooral aan functionaliteit gedacht en design links laten liggen. Zeker geen slecht idee! De koetswerkpanelen dienen – zo lezen we op een typisch Amerikaanse waarschuwingssticker – enkel om inzittenden te beschermen tegen de natuurelementen, maar hebben tijdens een crash geen enkele beschermende functie. Gelukkig beschikt de Wrangler over een stevige rolkooi. Alle koetswerkpanelen kunnen verwijderd worden door enkele hendels los te maken. En regent het en zijn de koetswerkpanelen losgemaakt, hoef je niet te panikeren, het interieur is volledig afwasbaar. De Wrangler ziet er alleszins stoer uit, al komt dat ongetwijfeld niet alleen door het design – of het gebrek eraan – maar ook door het feit dat hij enorm hoog op zijn poten staat. Instappen vergt dan ook enige moeite, al is die moeite zeker niet vergeefs.

Jeep Wrangler

Voor een charmant interieur moet je niet in de Wrangler stappen. Toegegeven, de afwerking is van een goed niveau en de zetels zitten goed, maar ook binnenin is de Wrangler vooral robuust. De materiaalkeuze werd vooral gebaseerd op degelijkheid en dat past zeker en vast bij de Wrangler. Bij het vertrekken is het even zoeken naar de versnellingspook, aangezien die redelijk diep gemonteerd is. Gelukkig kregen we een automaat in ons testmodel, zo hoefden we niet teveel naar de pook grijpen. Het instrumentenpaneel doet wat het moet doen, weergeven hoeveel toeren je draait en hoe snel je rijdt. Helaas zijn de wijzerplaten aan de kleine kant, waardoor ze niet echt goed afleesbaar zijn. Centraal vinden we een radio terug en de bediening voor de airco. De Wrangler beschikt over een centraal opbergvak en een handschoenenkastje en die kunnen beide gesloten worden met een sleutel. Handig als je de wagen ergens parkeert zonder koetswerkpanelen. De koffer van 498 liter kan geopend worden met een horizontaal scharnierend portier onderaan. Iets hoger vinden we een ruit terug die naar omhoog openslaat. Op de achterzijde is er een reservewiel gemonteerd voor wanneer het harde off-road werk eventjes teveel zou worden voor de Wrangler.

Jeep Wrangler

Maar het betere off-road werk is op het lijf van de Wrangler geschreven. Dankzij een tweede versnellingspook kan je kiezen tussen achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en vierwielaandrijving met lage ratio’s voor de versnellingsbak. Ons testmodel stond bovendien op off-road banden, waardoor de Wrangler ongeveer elk terrein aan kan. Zijn bodemvrijheid van 259 mm laat hem toe over heuvels te rijden alsof het niet is. En mochten de heuvels echt steil worden, dan is er de versnellingsbak met lage ratio waarmee de Wrangler langzaam maar zeker naar boven kan klauteren. Door modderplassen, bossen en velden rijden, weinig is teveel gevraagd voor de Wrangler. Poelen doorwaden doet de Wrangler met gemak, als het water maar niet hoger dan 50 cm komt te staan.

Jeep Wrangler

De dieselmotor van ons testexemplaar is een 2.8 liter grote viercilinder. Hij levert 200 pk en 460 Nm. Op zich voelt het blok niet direct beschaafd aan. Ook al beschikt de wagen over 200 pk, toch moet je het gaspedaal flink vloeren om vooruit te komen. Hierdoor bereikt ons testverbruik pieken van 13 liter per 100 km, al moeten we er zoals eerder verteld toch bij vermelden dat de Wrangler tijdens deze test op off-road banden stond. Jeep zelf spreekt van een verbruik van 8,6 liter per 100 km, als je rustig rijdt moet het alleszins lukken 10 liter per 100 km op de teller te krijgen. Tijdens het accelereren komt er een enorm ruig dieselgeluid op de achtergrond. Alles behalve verfijnd en aangenaam om naar te luisteren, maar best wel imposant! De automatische versnellingsbak moet kiezen tussen vijf versnellingen en schakelt voldoende snel terug om acceleraties vlot te laten gebeuren. Maar – je hoort ‘m al komen – we kunnen de automaat moeilijk de beste uit zijn klasse noemen. Hij zou vaak wat beter bij de les mogen zijn. Zoals ongeveer alles aan de Wrangler doet ook de automaat zijn werk naar behoren, maar mist hij wat finesse. Een ramp? Niet echt. Het geeft de Wrangler zelfs een zekere charme. Bovendien kunnen we ons niet inbeelden dat kopers van deze Jeep per se een best in class automaat willen.

Jeep Wrangler

De Wrangler laat zich niet te hard, maar ook niet te zacht sturen. Al kunnen we het stuur moeilijk zeer precies noemen. Er is namelijk een groot verschil tussen de input die je als bestuurder geeft en de positie die de voorwielen aannemen. Door de hoge zitpositie en het gewicht van de Wrangler, voelt de wagen steeds baanvast aan en geeft hij een veilig gevoel. Wonder boven wonder zitten er zelfs airbags in de meest recente versie van dit icoon. Wie zou denken dat deze imposante off-roader een comfortabele wagen is, heeft het mis. Dankzij de terreinbanden voelt de Wrangler redelijk hard aan. Op de weg presteert de Jeep Wrangler dus niet echt optimaal, maar éénmaal je besluit het verharde wegdek te verlaten, weet je waarom je een Jeep Wrangler gekocht hebt. Off-road komt de Wrangler volledig tot zijn recht. Hij kan ongeveer elk terrein aan.

Jeep Wrangler

Vanaf €28.300 kan je een Wrangler op je oprit parkeren. Voor die som geld krijg je een 3.8 liter grote V6-benzinemotor die aan een automatische vierbak gekoppeld wordt. Wie wilt dieselen, kan dat vanaf €28.900. Dan krijg je dezelfde dieselmotor die we in deze test reden, maar wordt die wel aan een manuele zesbak gekoppeld. Wil je een automatische vijfbak, dan moet je daar €400 extra voor neertellen in de basisversie, kies je voor de duurdere uitrustingsniveau’s dan kost de automaat €1.200. De topversie van de Jeep Wrangler is de Rubicon. Die kost je als diesel €35.500 met een manuele versnellingsbak en €36.700 met een automaat. Ga je voor de topversie dan krijg je onder meer elektrische ruiten, connectiviteit met je GSM en 17″ velgen. Als je de Jeep Wrangler vergelijkt met zijn grote concurrent, de Land Rover Defender, dan is de Land Rover Defender standaard goedkoper, maar als je in de optielijsten duikt, komt de Wrangler er dan weer beter uit.

Jeep Wrangler

Conclusie

Als we de Wrangler vergelijken met zijn grote concurrent, de Land Rover Defender, dan kunnen we concluderen dat ze elkaar op gebied van off-road prestaties zeker en vast gewaagd zijn. Een echte winnaar kiezen uit deze nek-aan-nek race is moeilijk. Als we dan kijken naar het totaalpakket, dan vinden we dat de Wrangler een stuk verfijnder is dan de van testosteron overgoten Defender. Hij stuurt iets vlotter, accelereert vlotter en ook het interieur voelt iets beter aan. We zeggen hier dus dat de Wrangler verfijnder is dan de Defender, maar lees zeker niet dat de Wrangler een verfijnde wagen is. De afneembare koetswerkpanelen ogen namelijk alles behalve elegant en we kunnen het rijgedrag bezwaarlijk verfijnd noemen.

Jeep Wrangler

Overzicht

+ Off-road capaciteiten
+ Afneembaar koetswerk

+/- Mist verfijning

– Verbruik
– Accelereert moeizaam

Jeep Wrangler

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Jeep Wrangler 2.8"

  1. Wolf 06-12-2011 om 18:59

    Staan wat foutjes in de tekst. Bij de V6 manueel ipv automatisch. Komt later nog een keer voor. Jammer dat er geen beelden bij zitten.

  2. MRM 06-12-2011 om 19:04

    @Wolf Bedankt, aangepast!
    Jammer genoeg is er niet voldoende tijd om alles te filmen en moeten we selecteren.  

Reageer

Reactie aan het plaatsen...