Rijtest: Subaru Outback

Test Subaru Outback
Een break, 20 cm bodemvrijheid en vierwielaandrijving: de Subaru Outback.

De Subaru Outback is in ons land vrij exclusief: naast ons testmodel zagen wij er nog niet zo veel rondrijden en vele mensen hebben zelfs problemen met het linken van het logo aan het merk Subaru. Autoliefhebbers herinneren zich ongetwijfeld de successen van de Impreza in de rallywereld, maar niet iedereen is autoliefhebber. De weg naar naambekendheid voor Subaru is dus nog lang, maar misschien kan de BRZ daartoe zijn steentje bijdragen. Het concept van de Outback aan de andere kant is geen nieuwtje. De Audi A4 Allroad en de Volvo XC70 zijn beter vertegenwoordigd in het straatbeeld: een break, iets meer bodemvrijheid en vierwielaandrijving voor iets moeilijkere dan dagelijkse omstandigheden. De break is in dit geval de Legacy, al positioneert Subaru de Outback sinds de laatste generatie als afzonderlijk model in het gamma. Wij namen de dieselversie mee voor een uitgebreide testrit op de baan, maar ook even ernaast.

Test Subaru Outback

Het ontwikkelen van een dieselmotor was alvast een stap in de goede richting voor het verwerven van die eerder genoemde naambekendheid op het Europese continent. Trouw aan het concept, werd het een boxermotor. De 2.0-liter flat four levert een vermogen van 150 pk en een ruim voldoende 350 Nm koppel, beschikbaar tussen 1.800 en 2.400 toeren per minuut. We kwamen het blok al eerder tegen in zowel de Impreza als de Forester en ook hier valt het soepele karakter ervan op. De hernemingen zijn vlot, trillingen afwezig en bovendien blijft de motor steeds opvallend stil. Een comfortabele rijervaring dus, al is de Outback niet bang van een klein sprintje: 0-100 km/u duurt slechts 9,7 seconden. Net als de topsnelheid van 195 km/u niet meteen wat je verwacht wanneer je oog in oog staat met de robuuste break.

Test Subaru Outback

Elegant is de Outback immers niet meteen te noemen. De Legacy, waarop hij gebaseerd is, kreeg andere bumpers en een gewijzigde grille. De hood scoop bij de dieselversie maakt het stoere uitzicht compleet. Langszij zijn de lijnen vrij sober en valt vooral de toegenomen rijhoogte op. De grote wielkasten worden gevuld door standaard 17-inch aluminium velgen. In totaal is de Subaru Outback 4.775 mm lang en 1.820 mm breed, de hoogte bedraagt 1.605 mm. Keer op keer afmetingen die respect afdwingen van de buitenwereld, terwijl ze binnenin zorgen voor een zee van ruimte. Niet alleen de bestuurder en de passagier naast hem, maar ook de personen op de achterbank hebben plaats te over. Noch lange benen vormen een probleem, noch zal je hoofd tegen de dakbekleding schuren. In de koffer ten slotte kan je bij de normale stand van de achterbank tot 526 liter bagage kwijt.

Test Subaru Outback

Onze testwagen was voorzien van een fraai, crèmekleurig interieur. Niet meteen een aanrader wanneer je beslist te gaan off-roaden, maar je krijgt alvast een luxeuze indruk. De zetels zitten lekker comfortabel en zijn volledig instelbaar naar wens, vanaf de Luxury uitvoering gaat dat bovendien elektrisch. Het stuurwiel ligt goed in de hand en is voorzien van alle noodzakelijke knoppen, behalve de bediening van de boordcomputer. Wil je overschakelen van ogenblikkelijk verbruik naar gemiddeld verbruik, dan kan dit niet zonder een arm doorheen het stuurwiel te steken richting de twee knopjes tussen de tellers. Ergonomisch is duidelijk anders. Helaas gebeurt ook de bediening van de elektronische handrem nogal contra-intuïtief: duwen is aanzetten, aantrekken is uitzetten. Een grote hulp daarentegen is de achteruitrijcamera, waarmee parkeren een fluitje van een cent wordt. De navigatie tot slot is geen hoogstandje qua design, maar werkt voortreffelijk. Sta je geparkeerd en heb je zin in een filmpje, dan kan je bovendien een DVD-schijfje afspelen. Vanaf je wegrijdt, zal het beeld voor de veiligheid wel verdwijnen en enkel het surround geluid door de luidsprekers weerklinken.

Test Subaru Outback

Bij het rijden zal je ook weinig andere geluiden horen aangezien de Subaru Outback voortreffelijk is afgedicht en het motorblok zoals eerder gezegd muisstil is. Zeker bij het cruisen tussen 90 km/u en zelfs meer dan 120 km/u, hoor je de boxermotor nauwelijks draaien. Bij deze snelheden is de wagen vrij zuinig, zeker wanneer je zijn afmetingen in rekening brengt. In het stadsverkeer is het iets moeilijker een laag verbruik neer te zetten, maar het gemiddelde blijft zeer respectabel. Subaru geeft immers een gemiddelde op van 6,4 liter/100 km en wij hadden geen enkel probleem dit cijfer te behalen. Sportief reden we echter niet, want de Outback dringt meer aan op een ontspannen en rustige rijstijl. Schakelen voelt soms wat stroef aan en in de bochten helt de wagen licht over als gevolg van de hogere rijhoogte, maar de Outback voelt beheerst aan. Als het wegdek wat natter is, voel je je bovendien enorm veilig dankzij de symmetrische vierwielaandrijving. Maar is deze vierwielaandrijving ook op-en-top eens je de weg verlaat?

Test Subaru Outback

Een niet te zwaar onverhard parcours zal zonder twijfel lukken en met 20 cm bodemvrijheid hoef je je ook niet zo snel zorgen te maken, maar een echte off-roader is de Subaru Outback ook niet. Wanneer water zand tot modder transformeert, zijn wegbanden niet meteen je beste vriend. Ze zullen snel volzitten en aangezien de Outback niet beschikt over een blokkeerbaar differentieel noch over lage gearing, zijn er limieten aan de capaciteiten van de Outback. De Subaru Forester zal het alvast een stuk beter doen, deze beschikt wel over een LSD (Limited Slip Differential). De Audi A4 of A6 Allroad en Volvo XC70 zijn echter ook geen echte off-roaders, voor zijn voornaamste concurrenten moet de Outback dus niet onderdoen.

Test Subaru Outback

Tot slot is er nog de prijs. De goedkoopste Subaru Outback is de 2.0-liter diesel in het Comfort uitrustingsniveau, goed voor 31.995 euro. Dat is een stuk minder dan de Audi A4 Allroad, die tegelijk een maatje kleiner is en over een mindere standaarduitrusting beschikt. Bij de Comfort uitvoering krijg je standaard automatische koplampen en ruitenwissers, AUX-aansluiting, Bluetooth handsfree kit, Cruise Control, elektrisch inklappende buitenspiegels, automatische airconditioning, elektrische ruiten vooraan en achteraan, mistlampen vooraan en nog veel meer. Kortom: waar voor je geld! De Luxury versie kost 3.500 euro meer en voegt ondermeer aluminium velgen, elektrische zetelregeling, verwarmde zetels en xenon koplampen aan de standaarduitrusting toe. Wie alles wil, kan gaan voor de Executive uitvoering: achteruitrijcamera, 10-voudig elektrisch verstelbare bestuurderszetel, DVD-navigatie, elektrische schuifdak, keyless go en een lederen zetelbekleding maken het plaatje compleet. Je moet er wel 39.995 euro voor over hebben. Mensen die liever benzine tanken, kunnen kiezen voor een 2.5-liter boxer benzinemotor. Het koppel bedraagt hier slechts 229 Nm, maar wie koste wat kost een automaat wil, heeft geen andere keuze. De goedkoopste Outback op benzine is de 2.5i Luxury met 34.995 euro. De automaatversie gaat voor minstens 36.495 euro over de toonbank.

Test Subaru Outback

Conclusie

De Subaru Outback is een uiterst comfortabele en ruime wagen. De 2.0-liter boxer diesel is soepel, stil en levert voldoende vermogen en koppel om de grote Outback vlot uit de startblokken te krijgen. Op een nat wegdek helpt de vierwielaandrijving daar bovendien bij, die je een groot gevoel van veiligheid bezorgt.  Off-road trekt de Outback zijn plan, maar overschat zijn capaciteiten ook niet. De wagen beschikt immers over wegbanden en mist een blokkeerbaar differentieel en lage gearing. Ondanks de vierwielaandrijving en zijn afmetingen, blijft de Outback relatief zuinig. Standaard is de wagen tot slot rijkelijk uitgerust, je krijgt dus zeker waar voor je geld.

Test Subaru Outback

Overzicht

+ Ruimte
+ Comfortabel
+ Boxer dieselmotor

– Licht stuurgevoel
– Versnellingsbak schakelt stroef

Test Subaru Outback

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...