Volkswagen Cross Coupe
BMW was gedurende lange tijd heer en meester in het segment van de vierdeurscoupé SUV met de X6. Daar lijkt verandering in te komen.

Volkswagen stelt namelijk een concept voor dat later moet evolueren in een vierdeurscoupé SUV. Dit concept beschikt over een plug-in hybride aandrijving, waarmee hij in 7 seconden naar 100 km/u sprint vanuit stilstand, maar tegelijkertijd een verbruik laat optekenen van 2,7 liter per 100 km. Uiteraard beschikt deze SUV over vierwielaandrijving.

In zuiver elektrische modus kan deze Volkswagen Cross Coupé maar liefst 45 km rijden. Er zijn 2 elektromotoren in de wagen ingebouwd, één aan de voorkant van de wagen en één achteraan. Dankzij een innovatief systeem waarbij de voorste elektromotor de achterste aandrijft, die op zijn beurt door de TSI-motor wordt aangedreven is er geen nood aan een aandrijflijn die over de lengte van de wagen heen loopt om de achterwielen aan te drijven. In de plaats vind je het batterijpack dat de wagen gaande moet houden. De batterijen kunnen daardoor laag in het voertuig geplaatst worden, waardoor het rijgedrag verbetert.

De Cross Coupé die voor het eerst in Tokyo aan de wereld wordt getoond, is iets langer dan een Golf, maar dan weer korter dan een Tiguan. Ondanks het feit dat deze vierdeurscoupé SUV zich vooral als een lifestylewagen out, beschikt hij toch over een aanrijhoek van 24,2°, aan de achterkant komt dat zelfs neer op 32,5°. Deze vierdeurscoupé moet VW niet alleen actief maken in een nieuwe niche, het geeft ook aan hoe het design van de nieuwe generatie VW’s eruit zal zien. Laat ons hopen op iets spannender dan dat wat we nu voorgeschoteld krijgen.