Volkswagen Passat Alltrack
De Volkswagen Passat Alltrack moet de brug vormen tussen de reguliere Passat en de SUV’s uit het gamma zoals de Tiguan en de Touareg.

De Volkswagen Passat ging de voorbije vier decennia al meer dan 15 miljoen keer over de toonbank, maar Volkswagen ziet een kans om nóg meer wagens aan de man te brengen. Als Audi een Allroad-versie kan verkopen, waarom zouden zij dan geen gelijkaardige transformatie kunnen toepassen op de Passat? Het resultaat is de Passat Alltrack, die voorgesteld wordt in Tokio en reeds gelanceerd zal worden begin 2012.

Buitenaf onderscheidt de Passat Alltrack zich door plastic randen rondom de wielkasten en onderaan de zijschorten, een aflopende voor- en achterbumper met beschermingingspanelen, exclusieve 17-inch velgen en een 135 tot 165 mm hogere rijhoogte. In tegenstelling tot wat je zou verwachten van de terrein-Passat, is de 4MOTION vierwielaandrijving slechts standaard op de twee krachtigste versies.

Deze zijn de 2.0-liter TSI met 210 pk en de 2.0-liter TDI met 170 pk, die tevens standaard worden uitgerust met een DSG-versnellingsbak. Op de 2.0-liter TDI met een vermogen van 140 pk is vierwielaandrijving optioneel, de 1.8-liter TSI met 160 pk moet het stellen met enkel voorwielaandrijving. Verder krijgen de 4MOTION-versies het offroad driving programme mee met inbegrepen descent assist. Bij een hellingshoek van meer dan 10 graden wordt de Passat Alltrack zo automatisch afgeremd. Het systeem, dat voorheen enkel beschikbaar was op de Tiguan en Touareg, past tot slot ook de respons van het gaspedaal aan en de shakelpunten bij het offroaden.