Rijtest: Volvo S60 DRIVe

Volvo S60 DRIVe Rijtest
De Volvo S60 voelden we eerder al aan de tand, de S60 DRIVe is de meest ecologische versie daarvan die Volvo in de rekken heeft liggen.

De S60 DRIVe is aan de buitenkant enkel van een andere Volvo S60 te herkennen aan zijn DRIVe-badge die de kofferklep van de wagen siert. Voor de rest ziet de S60 DRIVe eruit zoals je dat zou verwachten van een Volvo. De familiesnuit toont afgeronde koplampen met aan de binnenkant 2 subtiele LED-stroken. En als je de S60 ziet aankomen, staan zijn lichten bovendien aan, zo doet Volvo dat nu eenmaal. De zijlijn van de S60 is behoorlijk gestroomlijnd en aan de achterkant vinden we elegante achterlichten terug, die van LED-technologie genieten. De koffer biedt plaats aan 380 liter bagage. Voldoende ruimte dus, al is inladen niet altijd even gemakkelijk door de beperkte toegang tot de koffer. De achterbank neerleggen kan aan de hand van een hendel die in de koffer zit, waardoor je meteen een pak meer bagage mee kan zeulen. Passagiers achteraan krijgen voldoende hoofdruimte, de beenruimte noemen we niet direct genereus, maar ze volstaat wel. Met drie volwassenen op de achterbank zitten lukt, maar voor lange ritten is dat misschien minder aangenaam. Het zicht rondom en naar achter is voldoende, niet meer of niet minder.

Volvo S60 DRIVe

Zoals dat het interieur van een Volvo betaamt, is ook de S60 DRIVe strak vormgegeven. Scandinavische landen en design zijn twee handen op één buik en het dashboard van de S60 bewijst dat nogmaals. Het centrale scherm kan bediend worden via 2 knoppen op het dashboard of via knoppen aan het stuur. De bediening verloopt logisch, al neemt het invoeren van een bestemming wel behoorlijk lang in beslag. Het systeem op zich werkt dus goed, maar het zou wel wat sneller mogen. Eens alles ingesteld is, geeft de S60 dan weer duidelijk instructies aan. Het infotainmentsysteem slikt moeiteloos CD’s en je kan er zelfs je USB-stick of een iPod op aansluiten. Achter het dashboard is er nog een kleine ruimte beschikbaar, een typische Volvo-trek. Zeer leuk, jammer genoeg is de ruimte niet altijd even vlot toegankelijk.

Volvo S60 DRIVe

De zetels van een Volvo staan erom  gekend zeer comfortabel te zijn. Ons DRIVe-basismodel krijgt jammer genoeg geen lederen zetels mee en eerlijk gezegd zitten de stoffen zetels niet slecht, maar echt super kunnen we ze jammer genoeg ook niet noemen. Lederen zetels aanvinken op de optielijst is dus een must! Het stuur ligt goed in de hand en huisvest enkele bedieningsknoppen, die onder meer het infotainmentsysteem kunnen aansturen, maar ook de cruise control bedienen. De wijzerplaten zijn vlot afleesbaar en in de centrale schermen vind je informatie terug over je bereik en – hoe kan het ook anders in een DRIVe-versie – een schakelindicator die aangeeft wanneer je moet opschakelen of een versnelling terug moet keren. Alles om geen druppel diesel teveel te gebruiken.

Volvo S60 DRIVe

De S60 DRIVe beschikt over een 1.6 liter grote dieselmotor die 115 pk levert. Daarmee sprint hij van nul naar honderd in 10,9 seconden. Over het algemeen voelt de motor zeker en vast voldoende vlot aan. Het grootste deel van de 270 Newtonmeters is beschikbaar bij 1.750 toeren, op koppel rijden is dus de boodschap. Vanaf 3.500 toeren heeft het dieselblok namelijk niet echt veel meer te bieden. De S60 DRIVe krijgt 6 versnellingen vooruit, waardoor het vaak nodig is terug te schakelen. Een parkeergarage naar boven rijden gaat bijvoorbeeld moeilijk in tweede versnelling. Op de autostrade hernemen in zesde versnelling lukt wel, maar wanneer het echt vooruit moet gaan, kies je beter voor de vijfde versnelling. De S60 is een relatief grote wagen. De kleine motor heeft volgens Volvo een dorst van 4,3 l/100 km, maar wij komen redelijk wat hoger uit met ons testverbuik van 6,6 liter bij een normaal weggedrag. Bij sportief rijden komen we uit bij 7,5 liter per 100 km. De CO2-uitstoot die gepaard gaat met de S60 DRIVe komt neer op 114 gram per km. Tijdens onze rijtest met de krachtigere versie van de S60 met de D3-motor, kwamen we op een testverbruik van 6,4 liter per 100 km. Of deze dichtgeknepen versie dus ook in de realiteit de zuinigste is, is een andere vraag.

Volvo S60 DRIVe

De S60 DRIVe is vooral afgestemd op comfort. Het stuur is relatief licht en draagt bij aan het comfortabele karakter van de wagen. In lange bochten is het zeker en vast mogelijk precies in te sturen. De respons die het stuur geeft, kan echter beter. Het lichte stuur is aangenaam tijdens manoeuvres en in het stadsverkeer. De ophanging filtert oneffenheden in de weg vlot, tijdens het betere bochtenwerk gaat de koets lichtjes overhangen, maar storend wordt dat niet.

Volvo S60 DRIVe

De Volvo S60 DRIVe staat op je oprit vanaf €28.400. Maar dan beschik je natuurlijk over een relatief kale wagen. De S60 is een Volvo, dus je krijgt natuurlijk een hele reeks aan veiligheidssystemen standaard. Ook voor elektrische buitenspiegels, cruise control en een lederen versnellingspook moet je niet bijbetalen. Bij het Momentum Pack (€2.500) krijg je onder meer een regensensor, bluetooth, sportieve wijzerplaten en 17″ lichtmetalen velgen. Voor €4.900 krijg je het Summum Pack dat onder meer xenon koplampen, een lederen interieur en het City Safety systeem dat botsingen tijdens traag rijden voorkomt. Andere interessant Packs zijn onder meer het Advanced Safety Pack (€2.000) met alle veiligheidsopties die men zich maar kan indenken, het Security Pack (€1.200) met onder meer een alarm en het Motion Pack (€1.300) met een GPS-systeem. Voor ongeveer €32.000 heb je dus een goed uitgeruste Volvo S60 DRIVe, een schappelijke prijs lijkt ons.

Volvo S60 DRIVe

Conclusie

De Volvo S60 DRIVe is een aangename wagen om in te vertoeven. Hij zit comfortabel, al raden we wel aan lederen stoelen te kiezen, die zitten net dat klein beetje beter dan hun stoffen tegenhangers. Het motorblok is voldoende vlot om gezwind door het verkeer te gaan, maar wanneer je dat doet, komt het verbruik aan de hoge kant uit (6,6 l/100 km). Zuinig rijden kan, maar vergt inspanning van de chauffeur. Gelukkig helpt de schakelindicator daar een handje. De basisprijs van €28.400 valt zeker en vast te rechtvaardigen.

Volvo S60 DRIVe

Overzicht

+ Goed afgewerkt interieur
+ Comfortabel
+ Vlot voor zuinige motor…

– … maar zuinig rijden vergt inspanning
– Toegang tot koffer

Volvo S60 DRIVe

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Volvo S60 DRIVe"

  1. marhendr 22-11-2011 om 16:20

    “De koffer biedt plaats aan … liter bagage.”
    “De achterbank neerleggen kan aan de hand van een hendel die in de koffer zit, dan is plaats voor … liter bagageruimte.” ? 🙂

  2. PJS 22-11-2011 om 16:42

    @Marhendr; dat heb je met verstrooide redacteurs! Ondertussen is de tekst aangepast.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...