Test Abarth 695 Tributo Ferrari
Tributo Ferrari. Om Ferrari alle eer aan te doen, bezit deze Abarth 180 pk. En dat voor een wagen van amper 1.045 kg!

De Abarth 695 Tributo Ferrari werd in 2009 voorgesteld en moet een eerbetoon aan Ferrari zijn. De prestaties en de exclusiviteit liegen er alleszins niet om! En bijgevolg ook de prijs niet… De Abarth 695 Tributo Ferrari komt in een beperkte oplage en is beschikbaar in vier exclusieve kleurstellingen: Rosso Corsa, Blu Abu Dhabi, Grigio Titanio & Giallo Modena. Wij kregen de eer en het genoegen met de laatste versie op pad te gaan. Dankzij het geel aan de buitenkant valt dit klein monster direct op, aan de binnenkant vinden we dan weer subtielere gele accenten in een interieur dat alles behalve subtiel te noemen valt. Koolstofvezel tiert welig in het interieur. Op het dashboard, rond de versnellingsbak en op de heerlijke kuipstoelen die van Sabelt afkomstig zijn. En dankzij die koolstof wordt er effectief ook gewicht bespaard, alle kleine beetjes helpen. Abarth liet de mogelijkheid de zitpositie te verlagen links liggen, een gemiste kans, die blijft te hoog. De stoelen omsluiten je als passagier volledig, geen overbodige luxe, zo bleek iets later.

Test Abarth 695 Tributo Ferrari

We trapten de 1.4 grote MultiAir-motor namelijk hard op zijn staat. 180 paarden kreeg Abarth uit het relatief compacte blok geperst en daarmee komt de 695 Tributo Ferrari akelig snel van zijn plaats af. Zo’n 7 seconden heeft hij nodig om vanuit stilstand de kaap van 100 km/u te bereiken. Veranderen van versnelling gebeurt door een gerobotiseerde vijfbak die in de standaard Abarth 500C verschrikkelijk aanvoelt. Dankzij enkele aanpassingen en een gezonde extra dosis kracht presteert de vijfbak in de Tributo Ferrari wel. Zij het op een overdreven schokkerige manier. Je kan de kleine Italiaan zelf laten schakelen, maar in de bosbaantjes die wij reden was het veel leuker om zelf te schakelen aan de hand van de schakelflippers achter het stuur. Bij het opschakelen krijg je een serieuze trap in de rug, maar schiet de mini-Ferrari wel als een pijl weg. Terugschakelen gaat in een oogwenk en kan zelfs bij bizar hoge toerentallen. Alles om het uitlaatgeluid van het Monza-uitlaatsysteem eens te horen!

Test Abarth 695 Tributo Ferrari

De Tributo Ferrari ligt beenhard op de weg. De wagen dagelijks gebruiken om naar het werk te rijden, levert je dan ook sowieso een hernia op. Een hernia en overdreven veel plezier! Het stuurgevoel is in orde, maar voor verbetering vatbaar. Bovendien lijdt de Tributo Ferrari ook hier aan het kwaaltje dat bij te lage snelheden het stuur overbekrachtigd is. Bij hogere snelheden komt het stuurgevoel meer tot zijn recht. Scherp insturen lukt al bij al, dankzij het elektronisch sper (TTC) is het uiterst moeilijk om onderstuur op te zoeken. Al lukt het wel als je echt gek gaat doen. In bepaalde gevallen gaat de Tributo Ferrari zelfs even met z’n kont schudden, best wel leuk! De remmen van Brembo – voor de gelegenheid met gele remblokken – zijn uiterst bijtgraag en da’s maar goed ook! Want voor je ’t weet bereik je illegale snelheden met dit ding.

Test Abarth 695 Tributo Ferrari

Alles wat een Ferrari-badge draagt, krijgt een uitzonderlijk hoog prijskaartje. Ook voor deze Tributo Ferrari die voor iets minder dan €43.000 op je oprit staat, geldt die regel. Je krijgt wel behoorlijk wat in de plaats. Je Fiat 500 wordt uitgerust met overdreven veel vermogen, een chassis dat weinig toegevingen doet, remmen die harder bijten dan een doorsnee pitbull en een aangenaam stuurgevoel. Abarth maakt het geheel af met 17″ velgen, xenon koplampen, het Monza-uitlaatsysteem, koolstofvezel en kuipstoelen die ongezien veel steun bieden. De moeite waard? Lang niet alles aan de Tributo Ferrari is perfect, maar gezien de exclusiviteit van het wagentje en het oneindige rijplezier dat hij biedt, lijkt hij ons meer dan geschikt als verzamelobject dat met gepaste regelmaat wordt uitgelaten op een bochtig parcours!

Test Abarth 695 Tributo Ferrari

Overzicht

+ Prestaties
+ Exclusiviteit

– Hoge zitpositie
– Prijs

Test Abarth 695 Tributo Ferrari

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir