Test Nissan Juke
Nissan verraste vriend en vijand met de Juke, het model is een sportief alternatief voor de Qashqai maar krijgt ook controversiële looks.

Toen Nissan in 2009 de Qazana als concept onthulde, was iedereen best verrast. In de autowereld passeren wel vaker gekke concepten, die ons doen vermoeden dat de ontwerpers frequent naar hallucinerende middelen grijpen. Het waren echter vooral de grote woorden van Nissan dat het concept zonder wijzigingen in productie zou genomen worden, die voor de verrassing zorgde. Nissan voegde inderdaad de daad bij het woord, want in 2010 lanceerde het de Juke als quasi exact kopie van de Qazana, waardoor iedereen voortaan de gek vormgegeven Crossover ook op de weg kan bewonderen. De gekke details vinden we overal terug, zo staan de koplampen op de motorkap, vinden we in profiel erg smalle ruiten die voor een Coupé-gevoel zorgen en lijkt de Juke achteraan wat gedeukt. De uitgeklopte wielkasten en bijzonder gevormde achterlichten maken het plaatje compleet.

Test Nissan Juke

Terwijl het exterieur van de Juke naar het controversiële neigt is het interieur eerder sober vormgegeven. Vanuit de zitpositie zie je wel de koplampen uit de motorkap steken, maar verder merken we amper gekke designelementen op. De middenconsole valt op door de twee grote verticaal gepositioneerde ventilatiemonden en herbergt het navigatiesysteem en de aircobediening. Het kleurendisplay van de airco heeft een dubbele functie, naast de temperatuurinstellingen kan je er via de ‘D-Mode’ onder andere kiezen tussen normaal, sportief en ecologisch rijden. Verder dan wat rommelen in de marge reikt deze functie echter niet, enkel het stuurgevoel en de gasrespons lijkt wat te wijzigen in de verschillende rijmodi. Door de hoge koets en de kleine ruiten is het cocoongevoel daarnaast nooit veraf, met als gevolg dat het zicht rondom niet meteen om over naar huis te schrijven is. De zetels zitten verder best comfortabel, maar zouden nog iets meer zijdelingse steun mogen bieden. Het valt op dat Nissan de Juke eerder ziet als een tweezitter, de been- en hoofdruimte volstaat achteraan wel voor een doorsnee volwassene, maar je hebt amper ruimte te over. Met drie volwassenen zit je mede door de beperkte breedte sowieso krap. Daarnaast valt de kofferruimte met 251 liter wat tegen, al kan je door de achterbank neer te klappen wel 830 liter bagage meezeulen. Op praktisch vlak scoort de Juke dus duidelijk eerder als een Coupé dan als een compacte SUV.

Test Nissan Juke

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we een 1.5 dCi met 110 pk. Het blok zorgt in de Juke voor puike prestaties, maar combineert die met bijzonder lage verbruikscijfers. Ons testverbruik van 5,5 liter/100 km zegt genoeg, aardige cijfers voor een wagen die niet meteen gestroomlijnd werd vormgegeven. Ook de manuele zesbak doet zijn werk goed, wat helpt om de Juke vlot te laten aanvoelen. 0 naar 100 km/u duurt wel 11,2 seconden, maar dankzij het koppel van 240 Nm gaan doorsnee tussenacceleraties toch vlot genoeg. Het blok pakt ook vrij laag op, vanaf 1.800 toeren is het best levendig, handig voor wie graag schakellui rijdt. De 1.5 dCi is trouwens de enige diesel in het gamma, langs benzinezijde kan je kiezen tussen een 1.6 met of zonder turbo. De ongeblazen versie zorgt voor 117 pk, de versie met turbo zet 190 pk en 240 Nm koppel op de weg. Standaard schakel je trouwens met een manuele vijf- of zesbak, optioneel kan je echter ook voor een zestraps CVT automaat kiezen.

Test Nissan Juke

Aan het stuur van de Juke valt vooral het dynamische rijgedrag op, de demping is vrij hard waardoor je in de bochten niet overhelt en je met genoeg vertrouwen het betere bochtenwerk kan aanvatten. Het sportieve gevoel wordt nog extra aangewakkerd door de goed schakelende versnellingsbak, de sportieve pedalen en de directe sturing waarmee de Juke gezegend is. Toch is de Juke allesbehalve oncomfortabel, de ophanging slaagt er namelijk tegelijk in om het comfort op een hoog niveau te houden. De Juke voelt zich dan ook zowel op de snelweg als in de stad volledig in zijn sas, en daar zit ook zijn algemene wendbaarheid voor iets tussen. Qua rijden is alles in de Juke gewoon net iets scherper dan wat we van de Qashqai gewoon zijn, sportief georiënteerde chauffeurs zullen hier dus zeker niet klagen.

Test Nissan Juke 10

De Nissan Juke 1.5 dCi is er vanaf 18.350 euro, voor dat geld krijg je de Visia basisuitvoering mee. Niet dat je met die basisuitvoering karig voor de dag zal komen, want in deze uitvoering vinden we alle veiligheidssystemen zoals ESP, 6 airbags en ISOFIX-bevestigingspunten, elektrische ruiten voor en achter, een neerklapbare achterbank, elektrische en verwarmde zijspiegels, 16″ velgen, manuele airco en Radio/CD/MP3 met AUX-ingang. Wie nog meer verfijning en rijcomfort wil kiest voor de Acenta uitvoering, die herbergt voor een meerprijs van 1.500 euro onder andere een lederen stuurwiel met functietoetsen, automatische airco, Bluetooth, mistlampen, cruise control en 17″ lichtmetalen velgen. Nog hoger op de ladder staat de Tekna uitvoering voor 21.350 euro, die vooral op luxe mikt. Deze uitvoering omvat ondermeer 17″ lichtmetalen sportvelgen, premium zetelbekleding, getint privacyglas, automatische koplampen en ruitenwissers,  keyless-Go, elektrisch inklapbare zijspiegels en het Nissan navigatiesysteem met 5″ aanraakscherm, achteruitrijcamera en 6 luidsprekers.

Test Nissan Juke

Conclusie

Nissan heeft het met de Juke aangedurfd om een gewaagd model op de markt te gooien, een model dat je ofwel mooi ofwel afschuwelijk zal vinden. De Juke kies je dus niet volledig met het verstand, maar eerder met het hart. Positief is het sportieve rijgedrag waarmee de wagen zich onderscheid ten opzichte van andere compacte Crossovers, minder zijn dan weer de praktische eigenschappen van het model. Zo is het zicht rondom niet optimaal en valt de kofferruimte met 251 liter wat laag uit. Over de 1.5 dCi waren we dan wel weer erg te spreken, deze motor brengt puike prestaties en koppelt die aan bijzonder lage verbruikscijfers. Concurrenten vinden voor de Nissan Juke is moeilijk, enkel de MINI Countryman lijkt qua concept in de buurt te komen. Die laatste gaat tegen een aanzienlijk hogere prijs over de toonbank, maar staat qua afwerking op een hoger niveau.

Test Nissan Juke

Overzicht

+ Gewaagde looks
+ Rijgedrag
+ 1.5 dCi

– Zicht rondom
– Kofferruimte

Test Nissan Juke

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir