XKR-S Cabrio
Zoals aangekondigd, lift Jaguar het doek van de XKR-S Cabrio net voor zijn debuut in Los Angeles.

Gisteren blikten we al even vooruit, maar nu is alles officieel. Net zoals de XKR-S Coupé, krijgt de cabrio onder de motorkap een dikke V8 met supercharger die maar liefst 550 pk uitspuwt. Het monsterlijke koppel van 680 Nm krijg je er gratis bij. Met een topsnelheid van 300 km/u is de XKR-S Cabrio Jaguar’s snelste open GT ooit gebouwd. Hij komt ook vlot uit de startblokken: 0-100 km/u neemt slechts 4,4 seconden in beslag.

De XKR-S Cabrio ziet er net als de Coupé enorm brutaal uit. Een gapende ovalen grille, een brede luchtinlaat daaronder, een splitter uit koolstofvezel en sleuven in de motorkap zijn duidelijk genoeg om in de achteruitkijkspiegel kijkende voorliggers aan de kant te doen gaan. Achteraan zorgt een koolstofvezel spoiler samen met de diffuser ervoor dat de kont van de XKR-S Cabrio mooi tegen het asfalt blijft kleven. De 20-inch donkergepolijste velgen met 295/35 Pirelli P Zero banden achteraan en 255/35 exemplaren vooraan helpen daar een handje bij.

Veelvuldig gebruik van aluminium zorgde ervoor dat het gewicht met slechts 42 kg toenam ten opzichte van de Coupé, wat uitkomt op 1.795 kg. Voor de Cabrio werden zowel de voor- als achterwielophanging onder handen genomen. Een 23% stijvere camber vooraan en stuggere rubbers voor de schokbrekers achteraan moeten de wendbaarheid verbeteren. Dat voel je natuurlijk best met zo weinig mogelijk hulpsystemen geactiveerd in de Trac DSC rijmodus van het Dynamic Stability Control System. Een minder spannende en veiligere modus is natuurlijk ook mogelijk. Grote geventileerde remschijven – met een diameter van 380 mm voor en 376 mm achter – in combinatie met aluminium remklauwen en grotere remblokken, zorgen voor voldoende stopkracht.

Maar de XKR-S Cabrio blijft een echte Grand Tourer. Naast de explosieve prestaties en de superieure wegligging biedt de Jaguar binnenin een combinatie van comfort en luxe. De XKR-S Cabrio beschikt dan wel over Performance sportstoelen, ze zijn uitgevoerd in leder met carbon-effect en zijn 16-voudig elektrisch verstelbaar. Zetelverwarming is in een cabrio ook altijd handig. Verder werd veel aandacht besteed aan de lederen bekleding van het mutlifunctioneel driespaaks stuurwiel en werden hier en daar hoogwaardige accenten aangebracht.

De meerwaarde van de Cabrio uit zich natuurlijk pas bij het openen van de stoffen kap, wat precies 18 seconden inneemt. Het brullen van de V8 voor je en het Performance Active uitlaatsysteem achter je zorgen voor een adembenemende soundtrack die zonder twijfel meerdere oororgasmes induceert. Als de andere weggebruikers je al niet zien aankomen, zullen ze het zeker horen. Hoeveel geld je hiervoor nodig hebt? Dat is nog niet bekend, maar waarschijnlijk nog een stuk meer dan de reeds 120.000 euro kostende XKR-S Coupé.