Lewis Hamilton snoert critici de mond met een overwinning op het Yas Marina circuit.
Gisteren werd in Abu Dhabi de voorlaatste Grote Prijs van 2011 gereden, waarmee het Formule 1 seizoen bijna afgelopen is. Hoewel de kampioen reeds enige tijd vaststaat, blijft de strijd op het circuit bewaard. Vechten voor posities is op het Yas Marina circuit echter niet vanzelfsprekend gezien de beperkte inhaalmogelijkheden, maar twee DRS zones moesten daar een handje bij helpen. Toch blijft op een dergelijk circuit een goede kwalificatie des te belangrijk en dat hoef je niet duidelijk te maken aan Sebastian Vettel. De Duitser slaagde er op het nippertje in zijn 14de pole-positie van het seizoen te pakken, waarmee hij het pole-record van Nigel Mansell evenaart. Lewis Hamilton vulde de eerste startrij aan, met achter hem Jenson Button en Mark Webber.
Sebastian Vettel miste zijn start niet. Bij het uitgaan van de rode lichten nam de wereldkampioen meteen 30 meter, we leken met andere woorden opnieuw op weg naar een race vol Vettel-dominantie. De Formule 1 goden gunden het hem echter niet. Bij het ingaan van bocht twee kreeg hij een lekke band en belandde hij in het gras. Naar de oorzaak van het incident tast iedereen in het duister, maar de schade aan de wagen was te groot om de race verder te zetten. De teleurstelling was duidelijk af te lezen in zijn ogen, Bernie Ecclestone sloeg zelf een troostende arm om zijn schouder.
Met Vettel van de baan kreeg Lewis Hamilton vrij spel. Alonso was achter hem opgeklommen naar de tweede plaats en in de resterende tijd van de eerste stint, reed hij het gat met Hamilton langzaam maar zeker dicht. Jenson Button reed op de derde positie en begon vanwege KERS-problemen de adem van Webber in zijn nek te voelen. De eerste pitstop was Button echter gunstig, aangezien de bandenwissel bij de Australiër minder vlot verliep dan bij de McLaren. Vooraan kwamen Hamilton en Alonso tegelijk binnen, bij het uitrijden van de pitstraat bleven de posities behouden.
In de tweede stint kon Alonso de McLaren van Hamilton niet langer volgen, de Brit voelde zich duidelijk in zijn nopjes. Zijn land- en teamgenoot moest echter wel vrezen voor zijn positie, aangezien zowel Massa als Webber steeds dichterbij kwamen. Een plots opnieuw werkend KERS-systeem en het drummen bij het dubbelen van de tragere wagens verleenden Button echter enig comfort. Pastor Maldonado leek even de betekenis van een blauwe vlag vergeten te zijn en was zo vooral de doorn in het oog van Webber. De drive-through penalty die hij ervoor kreeg zal voor de Australiër maar een magere troost geweest zijn.
Het werd steeds donkerder en donkerder op het Yas Marina circuit. In tegenstelling tot de meerderheid van de coureurs die reeds overging op de hardere band, koos Webber opnieuw voor de zachtere compound. Het bandenvoordeel hielp hem al snel voorbij Button, maar wie laatst lacht best lacht. Webber zou immers hoe dan ook vroeg of laat nog eens de pits binnen moeten voor de tweede bandensoort. De leider van de race koos verstandig meteen voor de hardere band. Door zijn pit-stop reed Alonso even aan kop, maar na zijn stop was Hamilton opnieuw de sterkste.
Hij bleef dit tot het einde van de race en behaalde zo zijn derde overwinning van het jaar. Het ging Lewis Hamilton de laatste tijd echter niet voor de wind. Tegenslagen op zowel het circuit als in zijn privé-leven speelden de Brit parten, zodat deze overwinning meer dan welkom was. De oude Hamilton is terug, zoveel is zeker. Alonso haalde alles uit de kan, maar niets mocht baten. Een tweede positie is waar hij genoeg mee moest nemen, Jenson Button vervolledigde het podium. Mark Webber moest immers in de laatste ronde nog om de hardere band komen, waardoor hij het podium misliep. Hij werd vierde, Massa vijfde.(Foto’s:F1Fanatic)
Resultaten
Pos. | Rijder | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:37:11.886 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | +8.457 |
3. | Jenson Button | McLaren | +25.881 |
4. | Mark Webber | Red Bull | +35.784 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | +50.578 |
6. | Nico Rosberg | Mercedes | +52.317 |
7. | Michael Schumacher | Mercedes | +1:15.964 |
8. | Adrian Sutil | Force India | +1:17.122 |
9. | Paul di Resta | Force India | +1:41.087 |
10. | Kamui Kobayashi | Sauber | +1 Ronde |
11. | Sergio Perez | Sauber | +1 Ronde |
12. | Rubens Barrichello | Williams | +1 Ronde |
13. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | +1 Ronde |
14. | Pastor Maldonado | Williams | +1 Ronde |
15. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 Ronde |
16. | Bruno Senna | Lotus Renault | +1 Ronde |
17. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | +1 Ronde |
18. | Jarno Trulli | Team Lotus | +2 Ronden |
19. | Timo Glock | Virgin | +2 Ronden |
20. | Vitantonio Liuzzi | HRT | +2 Ronden |