Mercedes ML63 AMG 2012
Mercedes stelt binnenkort een nieuwe ML63 AMG voor in LA. Tijd om de feiten even op een rijtje te zetten.

Het recept voor een AMG-variant van een Mercedes is ondanks haar eenvoud redelijk geniaal. Men neme een productiewagen. Eerst geeft men hem een agressieve bumperkit en vier uitlaten achteraan. Vervolgens haal je enkele vette velgen uit de rekken, plaats je overal AMG-badges en geef je het interieur een sportieve aankleding. Tenslotte plaats je een dikke motor onder de motorkap!

Onder de motorkap van deze immense SUV ligt een minstens even immense 5.5 liter grote V8-motor die dankzij 3 turbo’s maar liefst 525 pk produceert. Daarmee doet dit bakbeest de sprint van nul naar honderd in 4,8 seconden. Het verbruik is – ondanks lager dan dat van zijn voorganger – niet aan de milde kant. Per 100 km drinkt de ML63 AMG zo’n 14,7 liter benzine. De topsnelheid komt neer op 250 km/u.

Maar omdat het altijd nog krachtiger kan, voorziet AMG de ML63 AMG optioneel van een Performance Package. Het vermogen komt dan neer op 558 pk, het koppel bedraagt 758 Nm. De sprinttijd naar honderd daalt dan met één tiende, terwijl de topsnelheid met 30 km/u stijgt. Dankzij het Active Curve System zou deze grote SUV zich sportiever moeten gedragen, dankzij het feit dat het koetswerk minder zou overhellen. Deze versie van de ML63 AMG krijgt nog eens rode remklauwen en koolstofvezel op de motorkap!

De motor wordt steeds gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT PLUS 7-traps automaat, die niet alleen voor een vlotte overgang van verzet moet zorgen, maar tegelijkertijd bij moet dragen aan de – twijfelachtige – zuinigheid van de wagen. De bak kent drie standen: een zuinige, een normale en een sportieve.