Test Peugeot 308
De Peugeot 308 kreeg een bescheiden facelift en is voortaan beschikbaar als micro-hybride.

In 2007 introduceerde Peugeot de 308, vrij nauw aanleunend bij de 307 die hem voorafging. De – voor Peugeot – revolutionaire 307 was immers een groot succes, waarom dan op de proppen komen met een radicaal verschillende nieuwkomer. Zo hadden ze bij de Franse autobouwer waarschijnlijk geredeneerd, maar toch deed de 308 het iets minder goed. De facelift die in maart 2011 op het autosalon van Genève werd voorgesteld, was dus meer dan welkom. Het design evolueerde in de goede richting, het interieur kreeg een lichte opwaardering en onder de motorkap kon je voortaan opteren voor de 1.6-liter diesel met micro-hybride technologie. Wij namen deze wagen, de zuinigste uit het 308-gamma, mee voor een uitgebreide wegtest.

Test Peugeot 308

Wie oog in oog staat met de nieuwe Peugeot 308, merkt meteen dat de neus een stuk agressiever werd. De koplampen werden afgestompt, de mistlampen kregen een nieuw design en voortaan zijn ook boomerang-vormige LED’s van de partij. De grille werd bovendien een stuk verfijnder en voortaan is er in het midden plaats voor een kentekenplaat, terwijl die voorheen onderaan bevestigd werd. Langszij bleven de wijzigingen miniem, op een vernieuwd gamma aluminium velgen na. De achterpartij lijkt helaas nog steeds last te hebben van obesitas. Tot slot is ook het profiel van de wagen nog steeds een stuk hoger dan het gemiddelde in de compacte middenklasse. De sportieve ambities die het front oproept worden dan ook al snel terug de kop ingedrukt. Maar wie dergelijke ambities koestert, kan natuurlijk nog altijd kiezen voor de GTi-uitvoering.

Test Peugeot 308

Het hoge profiel heeft daarentegen ook zo zijn voordelen. De Peugeot 308 is immers ruim, heel ruim. Dat ruimtegevoel werd in onze testwagen nog extra benadrukt door het panoramisch dak met een oppervlakte van maar liefst 4,86 m². Het is dus zeer aangenaam vertoeven in de 308 en dat gevoel wordt versterkt door de kwaliteit die het dashboard uitstraalt. Alle materialen zijn hoogwaardig, de met leder beklede zetels zitten uiterst comfortabel. Het stuur oogt misschien ietwat sober, maar de driespakige architectuur valt in de smaak. Geen knoppen erop, maar herleid tot de essentie. De bediening van het audiosysteem en de cruise control gebeurt links en rechts achter het stuurwiel. Wat wel wat tegenvalt, is het design van de wijzerplaten. Origineel is het niet en de witte achtergrond is nu en dan storend. Wat in andere wagens soms ook tegenvalt is de positie van het navigatiesysteem, maar in de Peugeot 308 klapt het naar boven op de ideale plaats: centraal boven de ventilatiemonden. Verder is de Peugeot 308 perfect afgedicht zodat wind- of rolgeluiden blijven altijd afwezig blijven. Hoewel het standaard audiosysteem wel zal volstaan voor dagdagelijks gebruik, is de optionele JBL installatie een must voor audiofielen. De baskast slorpt wel een beetje kofferruimte op, maar met 430 liter stouwruimte onder het bagagescherm mag dat geen probleem zijn.

Test Peugeot 308

Zo comfortabel als de 308 zit, zo rijdt hij ook. De demping van de wagen is werkelijk uitmuntend: kasseien, drempels en putten worden allemaal probleemloos verteerd. De compacte middenklasser doet dit immers zonder een zwevend gevoel te creëren. De 308 voelt namelijk steeds voorspelbaar aan en de wielen communiceren uitstekend via het stuurwiel wat er vooraan de wagen gebeurt. Sportief is de bekrachtiging van het stuurwiel ook weer niet, maar ze voelt juist aan en klopt in het volledige plaatje. Wie toch even tot het uiterste wil gaan met de Peugeot 308 zal merken dat de banden pas laat hun grip verliezen. Natuurlijk zal het ESP-systeem alles in goede banen leiden moest dat toch gebeuren. We kunnen dus concluderen dat de 308 qua rijden een goede allrounder is, al blijft in volle comfort van A naar B reizen de kernwaarde.

Test Peugeot 308

Het tot nu toe gevormde plaatje wordt vervolledigd door de aandrijflijn. Onder de motorkap van de 308 e-HDi ligt een 1.6-liter die opvallend stil is voor een zelfontbrander. Het geleverde vermogen bedraagt 112 pk en het koppel van 270 Nm is reeds beschikbaar vanaf 1.750 toeren per minuut. Deze krachtbron stelt de 308 in staat te accelereren van 0 naar 100 km/u in 11,4 seconden, de topsnelheid bedraagt een zeer respectabele 190 km/u. Terwijl de motor ook aan gerobotiseerde versnellingsbak gekoppeld wordt, was onze testwagen voorzien van een manuele zesbak. Schakelen verliep hierbij zeer vlot en bij het overgaan van tweede naar derde, komt het koppel vrij bruusk naar boven. Dit zorgt voor een toch wel aangename duw in de rug. Hernemingen in zesde voelen soms iets trager aan, maar even terugschakelen naar vijfde is snel gebeurd.

Test Peugeot 308

De Peugeot 308 e-HDi is bovendien een micro-hybride. De dieselmotor wordt gecombineerd met een omkeerbare alternator en start/stop-systeem van de jongste generatie. De motor wordt zo reeds uitgeschakeld onder de 20 km/u (8 km/u bij de gerobotiseerde bak), het opnieuw starten verloopt tot 40% sneller dan bij een klassiek start/stop-systeem. Trillingen worden met de omkeerbare alternator eveneens tot een minimum herleid, het verschil met de concurrenten is opvallend. Maar wat levert deze technologie op voor het verbruik en de schadelijke emissies? De CO2-uitstoot bedraagt alvast 109 g/km, je hebt dus nog steeds recht op een federale overheidspremie van 3%. In de nabije toekomst zullen de voorwaarden voor deze premie echter strenger worden, de grens van 115 g/km zal hoogstwaarschijnlijk verlaagd worden. Maar ook Peugeot zit niet stil: de CO2-uitstoot van de 1.6-liter HDi met gerobotiseerde bak zal spoedig slechts 98 g/km bedragen. Aan de pomp kan je met de 308 e-HDi bovendien ook een en ander uitsparen. Het opgegeven gemiddelde verbruik van de 308 e-HDi bedraagt namelijk slechts 4,2 l/100 km. Bij voortdurend rustig rijden en een meevallend parcours zou 4,5 l/100 km haalbaar zijn, wij tekenden echter een gemiddelde op van 5,5 l/100 km. Gezien de weinige kilometers op de teller en het feit dat wij nu en dan iets vlotter reden, blijft dit een zeer knap resultaat.

Test Peugeot 308

Een 308 e-HDi Acces is er al vanaf 22.200 euro. Airconditioning, geluidsinstallatie met bediening aan het stuur en cruise control behoren tot de standaarduitrusting. Voor 1.150 euro extra heb je het Active uitvoeringsniveau. De LED dagrijlichten krijg je pas vanaf dit niveau, net als automatische koplampen, automatische ruitenwissers, elektrische ruiten achteraan, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en een lederen stuur. Onze testwagen beschikte over het Allure uitrustingsniveau en gaat voor 23.930 euro over de spreekwoordelijke toonbank. Voor dat bedrag krijg je een vrij luxueus uitgeruste wagen: verlichte make-up spiegeltjes, een glanzend zwarte dashboardbekleding en led sfeerverlichting maken het verschil met de Active. Het belangrijkste bij de Allure uitvoering is echter het magnifieke panoramisch dak, enkel daarom zou je al voor dit niveau kiezen. Tot slot is er het Black & Silver uitvoeringsniveau, dat een navigatiesysteem, metaalkleur en half lederen zetelbekleding toevoegt aan al het voorgaande. De finale prijs: 27.125 euro. Afzonderlijk opties zijn een metaalkleur (€495), navigatiesysteem (€1.210), volledig lederen bekleding van de zetels (€1.800), de JBL hifi-installatie (€850) en het glazen panoramisch dak (€500). Als we hem vergelijken met de concurrenten, is de Peugeot 308 e-HDi Acces 1.000 euro duurder dan een gelijkaardig uitgeruste Ford Focus, maar wel een stuk goedkoper dan een Volkswagen Golf BlueMotion met dezelfde snufjes.

Test Peugeot 308

Conclusie

Dankzij de facelift past de 308 weer volledig in het Peugeot-gamma. De neus oogt een stuk beter, de achterkant blijft helaas een beetje lomp. Binnenin is het aangenaam vertoeven en zeker het panoramische glazen dak is magnifiek. De grote lichtinval tilt het ruimtegevoel naar een nog hogere dimensie. Een tweede kernwaarde is het comfort waarmee de wagen je van A tot B brengt. De ophanging verteert alles zonder echt té slap te zijn en binnenin is het muisstil. De 308 is zeker dynamisch, maar een echte bochtenbijter zal hij nooit worden. De micro-hybride krachtbron is verder soepel, zuinig en het start/stop-systeem onderscheidt zich van de concurrenten door haar stille en trillingsloze werking. De prijzen zijn tot slot zeker competitief gezien de rijkelijke standaarduitrusting. Wie dus op zoek is naar een compacte middenklasser die op de eerste plaats comfortabel en ruim is, zal zich zeker en vast thuis voelen in de 308.

Test Peugeot 308

Overzicht

+ Verbruik
+ Trillingsloos start/stop-systeem
+ Comfort & Ruimte

– Hoog profiel & achterkant
– Hernemingen in zesde

Test Peugeot 308

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir