Test Jeep Compass
De Jeep Compass kreeg dit jaar een ingrijpende facelift te verwerken, wij gingen op stap met de dieselversie.

We reden de nieuwe Compass eerder dit jaar al in Italië, maar toen konden we enkel van de 2-liter benzineversie proeven. Tijd dus om ook eens een dieselversie onder de loep te nemen. Maar alvorens we het dieselblok bespreken staan we eerst even stil bij het exterieur van de nieuwe Compass. Wie zich de vorige generatie nog goed voor de geest kan halen zal meteen opmerken dat de nieuwe versie er een stuk gladder en verfijnder uitziet. Voortaan geen ronde koplampen meer, maar mooi ingesneden exemplaren die perfect aansluiten bij de voor Jeep kenmerkende grille. De neus oogt luxueus en minder ruw als voorheen, terwijl ook achteraan een meer verfijnde look op te merken valt. Er is plaats voor een kleine dakspoiler en de achterlichten zijn voorzien van LED-techniek, daarnaast krijgt de Limited uitvoering die wij reden ook enkele chromen details. De Compass mikt dus duidelijk niet langer op het harde terreinwerk, maar probeert met zijn looks een lifestyle publiek te verleiden.

Test Jeep Compass

Ook binnenin werd gesleuteld aan de Compass, er is plaats voor meer kwalitatieve materialen en de algemene indruk is Europeser dan voorheen. Het stuur krijgt standaard een lederen afwerking en ligt goed in de hand, daarnaast moeten de handen dankzij de functieknoppen op het stuur niet van het stuur gehaald worden om allerlei wagenfuncties te bedienen. De materialen die gebruikt werden voor de deurpanelen zijn ook kwalitatiever en voelen zacht aan, enkel op het dashboard zelf vinden we nog harde plastics terug, robuustheid was duidelijk een thema bij de ontwikkeling van de Compass. Dat hoeft niet meteen een probleem te vormen, want de Compass scoort goed op de meeste praktische vlakken. Zo zijn er erg veel bergvakken voorzien, zitten de lederen stoelen comfortabel en is er in de koffer standaard 458 liter bagageruimte. Klap je de achterbank daarnaast eenvoudig neer dan kan je 1.269 liter bagage meezeulen. Klein praktisch minpuntje vinden we bij de afwerking van de stuurkolom, daar zit een plastieken behuizing waartegen je nogal gemakkelijk de knieën kan stoten bij het schakelen. Daarnaast is ook het zicht naar de achterste hoeken erg beperkt, waardoor je iets minder overzicht hebt op het verkeer.

Test Jeep Compass

Onder de motorkap deze keer dus een dieselblok, in dit geval goed voor 163 pk en 320 Nm koppel. Het dieselblok is afkomstig van Mercedes en brengt de Compass van 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden. Van het blok is ook een meer bescheiden versie te koop, waar het vermogen tot 136 pk werd herleid en je de Compass ook met voorwielaandrijving kan bestellen. De eerste indruk van het blok was niet meteen positief, bij een koudstart maakt de 2.2 CRD namelijk erg veel lawaai. Daarnaast kon de manuele zesbak niet meteen overtuigen, de bediening ervan gaat nogal ruw en is niet meteen een toonbeeld van verfijning. Eens het blok warm loopt valt het motorgeluid mee, maar toch hadden we de indruk dat de geluidsisolatie van de wagen op een hoger niveau zou mogen staan. Daarnaast moet het blok aardig werken om vlot vooruit te komen, tussensprints gaan vrij vlot, maar de acceleraties vanuit stilstand eisen toch wel veel van het dieselblok. Hierdoor lag ons testverbruik met 7,7 liter/100 km toch een flink stuk hoger dan de 6,1 liter/100 km die Jeep zelf opgeeft.

Test Jeep Compass

Het rijden gaat met de Compass best prima, al kunnen er zeker nog verbeteringen aangebracht worden. Het stuurgevoel is iets te licht naar onze smaak, maar het went snel en laat toch toe om relatief precies te sturen. De ophanging zelf is relatief hard, waardoor de wagen stevig op zijn poten staat en minder overhelt in de bochten. Hierdoor moet je wel een compromis sluiten qua comfort, de Compass is niet meteen de meest comfortabele SUV die we ooit reden, maar afschieten doen we hem zeker niet. Wij reden de versie met vierwielaandrijving, een systeem dat Jeep de naam Freedom Drive I meegeeft. Dat systeem drijft standaard enkel de voorwielen aan, wat de Compass uiterst zuinig laat omspringen met brandstof. Zodra de voorwielen grip verliezen wordt de hulp van de achteras ingeschakeld, deze kan tot maximaal 50% van de kracht verwerken. In de middenconsole vinden we daarnaast ook nog een 4WD Lock knop, waarmee je de continue vierwielaandrijving kan inschakelen en het middendifferentieel geblokkeerd wordt. Ideaal voor het rijden in extreme condities, zoals sneeuw, zand en andere oppervlakten met weinig tractie.

Test Jeep Compass

De Jeep Compass is er in België al vanaf 25.600 euro, hiervoor krijg je de 2-liter benzineversie in de Sport uitvoering. In combinatie met de benzinemotor is de Compass in België enkel met voorwielaandrijving beschikbaar. Standaard krijg je bij de Sport uitvoering een bandendruk controlesysteem, verwarmde voorzetels, hill start assist, airco, mistlampen, cruise control, lederen stuurwiel, radio/MP3 en 17″ velgen. Wie liever dieselt kan dat al vanaf 26.800 euro in de Sport uitvoering, hiervoor krijg je de 136 pk sterke 2.2 CRD met voorwielaandrijving. Onze versie kon over de Limited uitvoering beschikken, waar je bovenop de Sport uitvoering lederen zetels, 18″ velgen, een verbeterde airco en een Radio met een 6 CD-wisselaar krijgt voor 32.300 euro, een meerprijs van 2.400 euro ten opzichte van de Sport uitvoering. Echte Jeep fans kiezen ongetwijfeld voor de 70th anniversary uitvoering, die je als meerwaarde unieke 18″ velgen en specifieke lederen stoelen bezorgt tegen een meerprijs van 200 euro ten opzichte van de Limited uitvoering. Veel opties kan je verder niet aanvinken op de optielijst, voor een speciale lakkleur moet je 500 euro neertellen, terwijl een zonnedak je 850 euro kost en je voor een navigatiesysteem als laatste 1.350 euro neertelt, inclusief 6 luidsprekers en een subwoofer.

Test Jeep Compass

Conclusie

Jeep brengt met de Compass een betaalbaar alternatief op de markt voor wie op zoek is naar een middelgrote SUV. De nieuwe Compass straalt elegantie uit en oogt luxueuzer dan voorheen. Het is duidelijk dat de wagen meer dan ooit een lifestyle publiek wil aantrekken. De verfijning die we aan de buitenkant terugvinden vinden we maar deels terug in het interieur. De gebruikte materialen mogen dan wel verbeterd zijn, er moet nog een grote stap gezet worden om ook de Duitse concurrenten in verlegenheid te brengen. Ook op motorisch vlak had het iets verfijnder gemogen, het dieselblok is iets te luidruchtig en ook het schakelen zou iets minder stroef mogen verlopen. Toch slaagt de Compass er snel in om het hart van de bestuurder te winnen, de Compass draagt toch mooi het Jeep imago uit, en dat viel ons moeilijker te missen dan verwacht.

Test Jeep Compass

Overzicht

+ Nieuwe look
+ Robuust
+ Freedom Drive I

– Zicht naar achter
– Lawaaierige motor
– Testverbruik 7,7 liter/100 km

Test Jeep Compass

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir