Rijtest: Jaguar XK Celebration

Jaguar XK Celebration
De Jaguar XK kreeg dit jaar een facelift, maar tegelijk kwam er ook een verjaardagsmodel ter ere van de E-Type. De XK Celebration!

De E-Type werd 50 jaar geleden op het autosalon van Genève voorgesteld en zo’n legendarisch model moet op gepaste wijze gevierd worden. Dat gebeurde op tal van evenementen en tevens ook met een verjaardagsmodel, de Jaguar XK Celebration. Standaard verwijst de Jaguar XK al naar de E-Type met zijn ovaalvormige grille, maar de XK Celebration doet daar nog wat bovenop. Zo vinden we op de 19″ Tamana velgen het Jaguar-logo terug van 50 jaar geleden, een logo dat we ook op de sierstroken terugvinden bij het instappen en op onze hoofdsteun gedrukt staat. Verder krijgt dit model een chroom pakket, zodat hij ook aan de buitenkant opvalt.

Jaguar XK Celebration

Aan de binnenkant lijkt de Jaguar XK Celebration identiek aan gelijk welke andere Jaguar XK, al biedt Jaguar wel enkele exclusieve kleurencombinaties aan. Wij reden rond met contrasterende zetels met de kleuren Charcoal en Ivory. Ongeveer alles wat we kunnen aanraken en zien is in het leder gestoken, wat toch een behaaglijk gevoel geeft. De wagen instappen kan zonder je sleutel boven te halen, gewoon in de broekzak/handtas houden volstaat. Even op de rood pulserende knop duwen en het 5.0 liter grote V8-blok schiet in actie met een zeer levendige brul. Tegelijk stijgt de Jaguar Drive Selector uit het dashboard, kwestie van de versnellingsmodus naar keuze te kunnen selecteren. Een zeer hoog gadgetgehalte dus, al willen we toch even aanstippen dat het touchscreen dat de navigatie bedient behoorlijk verouderd is. Maar hoe verouderd het entertainmentsysteem ook mag zijn, zelfs zonder een dergelijk systeem slaagt de XK erin je te entertainen.

Jaguar XK Celebration

Zoals we dat van de Jaguar XK gewoon zijn, valt de achterbank tegen. Zelfs het kleinste kind ter wereld kan amper plaats nemen op de achterbank, maar goed, een Jaguar XK dient helemaal niet om met vier inzittenden rond te rijden, we kunnen dit Jaguar dus moeilijk kwalijk nemen. De koffer daarentegen is voldoende groot voor dagelijks gebruik. De zetels zitten heerlijk en kunnen op elke mogelijke manier aangepast worden naar de wensen van de gebruiker. Dankzij de lage zitpositie voelt de XK redelijk sportief aan. Voor onze praktisch ingestelde lezers vermelden we er even bij dat het zicht naar achter niet optimaal is. Voor onze sportievere lezers, vertellen we er in één keer bij dat je in de Jaguar XK maar beter voor je kan kijken. Het ding kan namelijk angstaanjagend snel uit de hoek komen.

Jaguar XK Celebration

Onder de motorkap ligt er, zoals eerder vermeld, een 5.0 liter groot V8-blok dat 385 pk levert. Dankzij dat vermogen en dankzij een koppel van 515 Nm sprint de XK in 5,5 seconden naar 100 km/u. Op papier lijkt dat niet spectaculair voor een hedendaagse sportwagen, maar wanneer je in de realiteit het gaspedaal vloert, voelt de XK alles behalve traag aan. De versnellingsbak – die tussen 6 verzetten moet kiezen – schakelt behoorlijk accuraat terug. Daarna krijg je een duw in de rug en hoor je een diepe grom van de V8. Heerlijk! Volgens Jaguar zelf moet je per 100 km zo’n 11,2 liter benzine tanken, in de realiteit geraak je natuurlijk niet aan dergelijke waarden. Het is te zeggen, mocht je dat echt willen, zou het lukken. Maar de gasrespons en het uitdagende geluid van de V8 zorgen ervoor dat het gaspedaal indrukken net iets te aantrekkelijk wordt en dat je milieuvriendelijk rijden al snel vergeet. De Jaguar XK Celebration is enkel beschikbaar met deze motor, maar wie een XK wil met meer vermogen kan kiezen voor de XKR. Die beschikt over dezelfde motor, maar dankzij een supercharger levert die motor 510 pk. Echte snelheidsduivels gaan dan weer voor de XKR-S, die maar liefst 550 pk levert en de sprint van nul naar honderd in 4,4 seconden voltooit.

Jaguar XK Celebration

De sportieve en elegante looks van de XK doen vermoeden dat hij beenhard op de weg ligt. Maar niets is minder waar, want zelfs wanneer je de dynamische stand van de wagen activeert, is de XK redelijk comfortabel. Ideaal voor lange reizen, zeg maar. De XK blinkt vooral uit als comfortabele cruiser waarin je niets tekort zal komen als je op zoek bent naar een redelijke dosis sportiviteit. Want een overdosis krijg je niet. Het stuurgedrag is redelijk scherp en de feedback scoort meer dan voldoende. De motor drijft enkel de achterwielen aan, wat maakt dat de wagen in een bocht soms licht durft uitbreken, al voelt het geheel steeds controleerbaar aan. De XK hangt laag tegen de grond, waardoor hij zeer baanvast aanvoelt en tegelijkertijd voor een sportieve rijsensatie zorgt.

Jaguar XK Celebration

De E-Type zijn verjaardagsfeestje met dit model vieren kan vanaf €95.200 voor de coupé en €103.600 voor de cabrio. Een behoorlijk aantrekkelijke prijs op zich en als je de standaarduitrusting nog eens in beschouwing neemt, is de Jaguar XK Celebration eigenlijk een koopje als je hem vergelijkt met zijn concurrenten zoals de Aston Martin V8 Vantage en de Maserati GranTurismo. Hij beschikt onder meer over gekoelde en verwarmbare zetels, een verwarmbare voorruit, meedraaiende koplampen, keyless go en automatische airco.

Jaguar XK Celebration

Conclusie

De Jaguar XK Celebration viert de vijftigste verjaardag van de E-Type op een bescheiden, maar sympatieke manier. Aan de binnenkant baadt de wagen in luxueuze materialen, aan de buitenkant ziet hij er stralend uit dankzij zijn elegante lijnen. Zijn V8-motor maakt een heerlijke grom wanneer je de XK start, begin je te accelereren, wordt het er alleen maar beter op. Echt supersportief wordt de XK nooit, zelfs niet in zijn dynamische stand. Hij is steeds relatief comfortabel, maar weet toch een mooie dosis rijplezier te bieden. En bij dit verjaardagsmodel mag je elk jaar één week met een E-Type rijden, over rijplezier gesproken!

Jaguar XK Celebration

Overzicht

+ Motorgeluid
+ Afwerking
+ Comfortabele cruiser
+ Weekje E-Type rijden

– Nutteloze achterbank
– Zicht naar achter

Jaguar XK Celebration

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...