MINI Roadster
Na de Coupé stelt MINI vandaag officieel de open variant voor: de MINI Roadster.

In juni stelde MINI reeds de MINI Coupé voor, nu is het tijd voor zijn dakloze broertje. De MINI Roadster heeft het sportieve DNA van de Coupé, maar beschikt over een manueel te openen soft-top. Het design is typisch MINI. De Roadster beschikt over scherpe A-stijlen en een licht oplopende heuplijn die eindigt in een platte achterkant. In de koffer is er plaats voor 240 liter bagage. Het gekende MINI go-kart gevoel zal hier nog geprononceerder aanwezig zijn door een prestatiegerichte set-up van het chassis. De Roadster staat bovendien meer dan 20 mm lager dan de Cabrio, wat resulteert in een lager zwaartepunt. Vanaf 80 km/u rijst automatisch een spoiler omhoog om de kont tegen het wegdek te duwen.

Net zoals de MINI Coupé is de Roadster enkel beschikbaar met de krachtigste motoren uit het gamma. Dezelfde 1.6-liter benzinemotor levert in de Cooper Roadster 122 pk, in de Cooper S Roadster 184 pk en in de John Cooper Works topversie 211 pk. De snelste MINI Roadster sprint zo van 0-100 km/u in 6,5 seconden en topt bij 237 km/u. De enige diesel die in de Roadster komt te liggen is de 2.0-liter SD met een vermogen van 143 pk. Alles wordt in veilige banen geleid door een standaard Dynamic Stability Control, Dynamic Traction Control en een optioneel elektronisch sperdifferentieel (EDLC). Hoewel het met dat enorm lage zwaartepunt zo goed als onmogelijk moet zijn even om te rollen, word je beschermd door roll-over bars in roestvrij staal. Het elektronisch sper is standaard op de John Cooper Works, alsook een agressievere bodykit.

Lees hier onze rijtest met de Mini Cooper D Cabrio
Lees hier onze rijtest met de MINI John Cooper Works (+Video)