Audi A4 - S4 Facelift
Audi steekt de A4 in een nieuw jasje en maakt het motorenpallet iets zuiniger.

De Audi A4 is immens populair, zoveel is zeker. Om de verkoop draaiende te houden, voorziet Audi de middenklasser van een kleine facelift. Veel is er echter niet veranderd, wat had je ook verwacht ? Net zoals bij de A5 facelift werd de grille vooraan gewijzigd, is de motorkap voortaan meer geprononceerd en kregen de vier ringen een driedimensionale look. Verder werden de bumpers licht hertekend en zijn de mistlampen vooraan vanaf nu rechthoekig (behalve bij de A4 allroad quattro). Het meest opvallend zijn de gewijzigde koplampen met een andere LED-configuratie, alsook de vernieuwde achterlichten met LED-technologie. De afmetingen van de A4 namen tot slot ook minimaal toe.

Naast het exterieur werd ook het interieur opgefrist. Er is keuze uit een nieuw gamma stuurwielen, alles glanst iets meer en hier en daar werd wat chroom toegevoegd. Revolutionair: het MMI navigation plus systeem wordt nu bediend met 4 in plaats van 8 knoppen! Ook de bediening van de automatische transmissie, de airco, het Audi drive select en het multifunctionele stuurwiel kreeg een update. De interieurkleuren werden herschikt, de bekleding van de zetels herzien en er zijn nieuwe inlegplaatjes. De sedan biedt in de koffer nog steeds plaats aan 480 liter bagage, de Avant slechts aan 10 liter meer. Met de achterzetels plat kan je dat stouwvolume wel verhogen tot 1.430 liter.

Onder de motorkap krijgen we het gekende liedje: krachtiger, maar zuiniger en milieuvriendelijker. Het verbruik nam over het hele motorengamma gemiddeld met 11 procent af, alle benzinemotoren en TDI’s beschikken voortaan over een start/stop-systeem en energierecuperatie. De meest ecologische A4 uit de familie is de A4 2.0 TDI met een vermogen van 136 pk: het gemiddelde verbruik bedraagt bij de sedan slechts 4,2 l/100 km, de CO2-uitstoot amper 112 g/km. De 2.0-liter diesel is ook beschikbaar met 163 pk. Iets krachtiger zijn de V6 TDI’s met 204 pk of 245 pk. De lichtste 3.0-liter van de twee verbruikt echter gemiddeld slechts 4,9 l/100 km. Aan benzinezijde is er een nieuwkomer: de 1.8-liter TFSI levert 170 pk en 320 Nm koppel. De motor is ook beschikbaar met een lager vermogen van 120 pk. Het motorengamma wordt vervolledigd door een 2.0-liter TFSI met 211 pk en een 3.0-liter TFSI met 272 pk.

Tot slot is er natuurlijk de Audi S4, die eveneens de updates meekreeg. De S4 staat standaard op 18-inch velgen, beschikt over een sportophanging die de wagen 30 millimeter verlaagt en heeft een 3.0-liter TFSI onder de motorkap die een vermogen levert van 333 pk. Het motorkoppel bedraagt 440 Nm. Een sprint van 0-100 km/u voltooit de S4 in precies 5 seconden, de topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u. Andere luchtinlaten, wijzigingen aan de koplampen en de vier uitlaten achteraan helpen de S4 te onderscheiden van zijn bescheiden broertjes. De prijzen van de gefacelifte A4 zouden slechts minimaal wijzigen, ondanks de volgens Audi extensieve upgrades.