Rijtest: Hyundai ix35 1.7 CRDI Blue Drive

Test Hyundai ix35
Een milieuvriendelijke SUV? Hyundai bewijst met de ix35 Blue Drive dat het kan.

Hoewel we hierboven spreken van een SUV, is het juister de Hyundai ix35 als Crossover te bestempelen. Hij is minder groot dan de gemiddelde SUV en als gevolg ook een stuk minder lomp, wat hem in de stedelijke omgeving en bij het bochtenwerk ten goede komt. De rijhoogte daarentegen blijft SUV-waardig, een hoge zitpositie en een goed overzicht op de weg zijn dus verzekerd. Een SUV roept verder al snel een associatie op met een hoog verbruik, Hyundai wil echter komaf maken met die link en lanceerde daarom begin dit jaar twee Blue Drive versies van de ix35: de 1.6-liter GDI Blue Drive en de 1.7-liter CRDI  Blue Drive. Aangezien dieselwagens nog steeds het meest populair zijn in onze contreien en – al dan niet onterecht – het meest bevoordeeld worden door onze overheid, gingen wij op stap met de zelfontbrander.

Test Hyundai ix35

Dat de Hyundai ix35 een schot in de roos is, bewijst het aantal dat je er dagelijks tegenkomt. Zijn aantrekkelijke design zal er zonder twijfel voor iets tussenzitten, het vloeiende lijnenspel oogt Europees en dat is ook logisch gezien de ix35 het werk is van de Europese Hyundai designafdeling. Het stijlvolle silhouet met aflopende daklijn zorgen voor een verfijnde look, terwijl de kleine achterspoiler een sportief tintje aanbrengt. Vooraan geven de dubbele grille en scherpe koplampen de ix35 een stoer uitzicht, maar ook de achterlichten en de strakke achterkant laten een zekere indruk na. Langszij bemerken we tenslotte enkele dynamische karakterlijnen en standaard aluminium velgen van maatje 16 tot 18 inch, groeiend met het uitrustingsniveau.

Test Hyundai ix35

Ook binnenin richt Hyundai zich steeds meer naar de Europese klant, al blijft de Koreaanse invloed nog steeds zichtbaar. Spannend is het geheel niet te noemen, maar alles werd zeer overzichtelijk geordend. De bediening van alle knoppen verloopt als gevolg zeer intuïtief en behoeft geen gewenning, enkel het overschakelen tussen de verschillende boordcomputer-functies verloopt vrij ongelukkig. Deze wordt immers bediend door een knop achter het stuur, niet uiterst handig. Bovendien blijft het gissen naar het ogenblikkelijke verbruik, aangezien de staafbalk tussen 0 en 10 l/100 km geen maatstrepen bevat. Een ordinaire cijfervoorstelling zoals bij het gemiddelde verbruik was welkom geweest, zeker bij deze Blue Drive variant. Wel handig is de in twee richtingen functionerende schakelindicator, die zich herbergt in het hart van de snelheidsmeter. Deze en ook de andere tellers zijn duidelijk afleesbaar door een helderwitte cijferverlichting, terwijl de zacht blauwe achtergrondverlichting een aangename sfeer oproept. De materiaalkeuze van Hyundai gaat er tot slot steeds op vooruit, maar hier en daar vinden we helaas nog steeds wat goedkoper plastic terug.

Test Hyundai ix35

Zoals we eerder reeds vermeldden is de zitpositie in de ix35 vrij hoog, wat een goed overzicht op de weg biedt. Vooraan is er aan ruimte geen gebrek, achteraan evenmin. Volwassen passagiers op de achterbank genieten namelijk van voldoende beenruimte en een zeer royale hoofdruimte. Enigszins jammer is de nogal lage zitpositie en de vrij hoge ruiten, zodat het moeilijk is achteraan mee te volgen wat er zich voor de wagen afspeelt en voor kleine kinderen onmogelijk is naar buiten te kijken. De koffer van de Crossover is tot slot niet bijster groot, zonder de achterbank neer te klappen kan je slechts 591 liter bagage meenemen. De laadvloer is bovendien vrij hoog en de wielkasten zijn nu en dan eens hinderend. Relatief gezien doet de ix35 het hier nochtans niet slecht, de koffer van de Volkswagen Tiguan is namelijk veel kleiner en ook in de Sportage van zustermerk Kia zal je minder bagage kwijtraken. Eigenlijk geen reden tot klagen dus.

Test Hyundai ix35

We testten de Hyundai ix35 eerder reeds met de 2.0-liter CRDi en 136 pk, de 1.7-liter CRDi van de ix35 Blue Drive moet het stellen met 115 pk. Ook het motorkoppel is met 260 Nm een stuk lager dan de 320 Nm van eerstgenoemde, maar dat bleek nog steeds voldoende te zijn voor de kleine SUV. Bij rustig rijden voelt de wagen nooit underpowered aan, het schakelen met de manuele zesbak verloopt opmerkelijk vlot en het start/stop-systeem voerde haar werk uitmuntend uit. Een sprint van 0-100 km/u duurt 12,4 seconden, terwijl de ix35 reeds topt bij 173 km/u. De Hyundai ix35 Blue Drive koop je echter niet voor de sprinttijd of de topsnelheid, maar eerder voor zijn lagere verbruik. Hyundai belooft een gemiddelde van 5,2 l/100 km, de boordcomputer wees na een week testen bij ons 6,0 l/100 km aan. Opzet geslaagd dus: anderhalve liter per 100 km minder dan ons testverbruik bij de 2.0-liter CRDi. Specifiek op de snelweg hou je de snelheid best onder de 120 km/u: tot dan is de motor namelijk zuinig, maar daarboven wordt hij snel vrij gulzig. Een klim- en afdaalhulp behoort verder tot de standaarduitrusting. Echte terreinambities moet je van de ix35 echter niet verwachten, de Blue Drive is enkel met voorwielaandrijving beschikbaar en de bodemvrijheid is daarvoor onvoldoende.

Test Hyundai ix35

Op de gewone weg voelt de Hyundai ix35 zich wel aardig thuis in Europa, de invloed van de Hyundai-afdeling in het Duitse Rüsselheim is duidelijk aanwezig. De Crossover beschikt over een zeer stevige ophanging en helt nauwelijks over in de bochten. De ix35 beschikt dus ook over een sportief kantje en dat kon ons wel bekoren. Het comfort gaat er door de straffe vering wel iets op achteruit, maar met 17-inch velgen blijft de schade beperkt. Kasseien worden goed geabsorbeerd, plotse putten in het wegdek iets minder. Het stuurgevoel is verder vrij direct, maar roept toch enkele vraagtekens op. Vooral bij het cruisen over de snelweg reageert de wagen veel te nerveus op de stuurinput en lijkt het stuurwiel soms niet perfect te centraliseren. Aan de stuurkolom mag dus nog enige tijd gesleuteld worden, maar daarbuiten verraste de wegligging van de Hyundai ix35 ons zeer aangenaam.

Test Hyundai ix35

Valt de Hyundai ix35 in de smaak en wens je er een te kopen, dan kan dat vanaf 19.649 euro. Voor deze som geld krijg je de benzine 1.6-liter Blue Drive met 136 pk in de basisuitvoering, de 1.7-liter CRDi Blue Drive start pas vanaf 22.649 euro. Naast het Base uitvoeringsniveau heb je ook nog Lounge en Executive. Ons testmodel was de Lounge en gaat voor 26.149 euro de deur uit. Geweten dat het om een Hyundai gaat, lijkt dit op het eerste zicht niet goedkoop. De ix35 beschikt echter over een uitgebreide standaarduitrusting zodat de prijs/kwaliteitverhouding zeer competitief uitvalt. Aluminium velgen, bumpers in koetswerkkleur, elektrisch bediende ruiten vooraan en achteraan, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, lederen stuurwiel, geluidsinstallatie, audio stuurwielbediening, een aux- en usb-aansluiting…allemaal standaard. De Lounge voegt grotere velgen, zilverkleurige dakrails, een alarmsysteem, een manuele airco en enkele andere details daaraan toe. Tot slot beschikte ons testmodel over een metaalkleur (€500) en het Luxury Pack (€4.000). Dit laatstgenoemde pakket omvat een lederen interieur, verwarmde zetels vooraan EN achteraan, verdonkerde ruiten achteraan, parkeersensoren, cruise control, een automatische airco, elektrisch inklapbare buitenspiegels en finaal verchroomde deurgrepen. Value for money dus.

Test Hyundai ix35

Conclusie

De ix35 is een schot in de roos voor Hyundai. Een knap design had hij reeds, maar met de 1.7-liter CRDi Blue Drive werd hij nóg aantrekkelijker. Met een CO2-uitstoot van 135 g/km krijg je geen federale overheidskorting, maar het plaatje klopt volledig: de wagen heeft net voldoende vermogen, het schakelen met de manuele zesbak verloopt ongelooflijk soepel, de overbrengingsverhoudingen zijn spot-on voor dit model en het verbruik is voor een kleine SUV uitstekend. Verder werd de ix35 gezegend met een stevige ophanging, waardoor de wagen nauwelijks overhelt in de bochten. Het comfort moet er ietwat onder lijden, maar redenen tot klagen hebben we echt niet. Als we echt één negatief aspect moeten opnoemen, dan zal dat het stuurgevoel betreffen. Op de autosnelweg reageert de wagen te nerveus op de stuurinput en aan lagere snelheden mocht het iets scherper. De ix35 blijft echter een uitstekende wagen en ook deze Hyundai biedt een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Test Hyundai ix35

Overzicht

+ knap design
+ uitstekende wegligging
+ verbruik
+ prijs

– stuurgevoel
– comfort

Test Hyundai ix35

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir 

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Hyundai ix35 1.7 CRDI Blue Drive"

  1. claeys 20-10-2011 om 19:34

    Zat stiekem al wat te wachten op deze review. Had de ix35 op de oprit zien staan 🙂

    Heb   met deze ook eens een testritje gedaan en was mij ook heel erg bevallen!
    Zeer aangename wagen. 

  2. foxfifi 21-10-2011 om 8:34

    Het is een leuke post.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...