Rijtest: Citroën C4 1.6 HDi 110pk Exclusive
Na 2 positieve testen in het verleden was het uitkijken of de nieuwe Citroën C4 een hattrick kon scoren. We namen de proef op de som en trokken erop uit richting de zon.

Deze zomer hadden we in België bijzonder weinig zomerdagen waarmee er een trip zich aandrong naar een land waar de zon meer van de partij was. Voor een petrolhead is de keuze vervolgens snel gemaakt, namelijk het land van de pasta, espresso en de overblijfselen van oude beschavingen… maar vooral hét land van de supercars, beter bekend als Italië.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Om direct met de deur in huis te vallen, de Franse C4 heeft zijn taak meer dan glansrijk volbracht. Na trip van meer dan 2700 km langs Franse snelwegen, kwalitatieve Zwitserse asfalt en het drukke Italiaanse verkeer kijken we meer dan positief terug naar de tijd die we doorbrachten in de Citroën. Op alle vlakken scoorde de C4 goede punten, waarmee we meer dan tevreden kunnen terugdenken aan de geslaagde zonnetrip.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

We hadden alreeds de 2.0 HDi topmotorisatie getest, net zoals de C4 Picasso volumevariant met de eHDi-versnellingsautomaat, maar de 1.6 HDi lijkt meer te gaan verkopen wegens zijn fiscaal vriendelijkere uitvoering. Het bestaande 1.6 motorblok werd minuscuul aangepast maar toch werd het zuiniger, lichter en efficiënter zoals dat een wagen anno 2011 beaamt. Overigens werd de nieuwe Citroën C4 een stuk lichter, kreeg het een start/stop-systeem en wordt er energie gerecupereerd wanneer de wagen vertraagt. De 1.6 HDi met 6 verzetten en 110 pk stoot gemiddeld 119 gr CO2 per kilometer uit en valt daarmee net buiten het bereik van de ecopremie die de Belgische overheid nog steeds uitbetaalt, maar de geknepen versie met slechts 5 verzetten en 90pk haalt de 3% ecopremie wel binnen met slechts 109 gr. De uitvoeringen met de eHDi motoren zijn de groenste binnen hun soort en halen zelfs 15% ecopremie binnen, maar het is af te wachten hoelang we nog kunnen profiteren van deze bijzonder voordelige premie.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Tijdens onze rit richting de Zon behaalden we met deze opgefriste motor een verbruik van 5,2 liter per 100km, waarmee we toch akelig dicht in de buurt komen van het officieel opgegeven verbruik van 4,9 liter per 100 km. De eerlijkheid gebiedt ons wel te melden dat het overgrote deel van de trip bestond uit eindeloos lange autosnelwegen, maar onze Citroen C4 kreeg ook een groot aantal stadskilometers te verwerken. De optionele cruise-controle deed ook zijn duit in het zakje om zo efficiënt mogelijk te cruisen naar warmere oorden.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Behalve zeer ecologisch rijdt de nieuwe Citroen C4 ook zeer comfortabel. De zetels geven een kwalitatieve indruk en na dagenlang intensief gebruik bleven ze hun taak met verve volbrengen. Het Franse merk staat dan ook sinds jaar en dag garant voor een kwalitatieve ophanging en dito weggedrag. Verwacht geen sportief weggedrag – de sprintcijfers van 12,4 seconden bevestigen die stelling – maar dat hoeft niet voor een gebruiksvriendelijke gezinswagen zoals de C4. In bergachtige streken hadden we misschien wel iets meer werk en minder fun dan de voorliggende Clio RS, maar daarmee ga je ook nooit op vakantie. De bestuurder krijgt via het positieve weggedrag het volledige vertrouwen in de wagen en dat is een mooie eigenschap. Bovendien wordt dat veilig gevoel bevestigd door een resem bestaande én nieuwe actieve veiligheidssystemen waarmee de maximale score van 5 werd behaald bij de EuroNCAP crashtest. Een eervolle vermelding gaat overigens naar het dodehoeksysteem in de buitenspiegels en de meedraaiende koplampen, meermaals kregen we hiervan een interessante bijdrage in de duisternis.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

De Citroën C4 springt naast eerder genoemde voordelen ook nog eens uit qua handigheid. Met 408 liter bagageruimte is hij de beste van de klas, de laadoppervlakte is bovendien nog eens 100% bruikbaar door de kubusvormige opstelling. Mocht er meer plaats nodig zijn, kan de C4 Picasso of Grand C4 Picasso altijd wel een oplossing bieden. Behalve een voldoende grote koffer vinden we overal ook handige opbergvakjes terug, net zoals een skiluik voor langwerpige voorwerpen. Als we wat verder snuisteren, komen we nog een 2e 12V stopcontact tegen in de koffer en een volwaardig 230V contactpunt onder de armleuning. De ‘coming home’ verlichting aan de buitenzijde lijkt ons meer een gadget, maar de stopcontacten zijn echt een handige feature.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Als we plaatsnemen in de C4 merken we dat de stuurpost terug volledig gericht is op de bestuurders, waarmee alle bedieningselementen goed in de hand vallen. De meterset is goed leesbaar en kan met verschillende kleuren gepersonaliseerd worden. Voor langere afstanden tijdens de nacht kan de volledige interieurverlichting ook uitgeschakeld worden, wat we in het verleden enkel zagen bij Saab. Het stuur verliest in vergelijking met de vorige C4 zijn vaste naaf, maar Citroën kan niet blijven vasthouden aan het verleden. Zoals de critici terecht aanhaalden is het stuurwiel bezaaid met een grote hoeveelheid knoppen, maar na enkele uren cruisen en een portie goodwill kan je het systeem blindelings gebruiken en vooral het gebruiksgemak ervan ervaren.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

De materialen zijn van degelijke kwaliteit en het lijkt allemaal goed aan te sluiten op elkaar zonder dat het écht premium wordt. Gelukkig is dat niet de essentie van een Citroën, toch proberen de Fransen hun niveau steeds hoog te houden. Zo kan optioneel kiezen voor een Wi-Fi setup binnenin de wagen waarmee je draadloos kan surfen in de auto, een rijstrookassistent, een parkeerhulpsysteem en een elektrische parkeerrem. Allemaal features die we vroeger enkel zagen in het topklassement, maar nu toch hun weg vinden naar modellen voor een breder publiek.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Motorisch gezien heb je naast de door ons geteste Citroën C4 nog keuze uit 3 andere diesel- en 3 benzinemotoren waardoor voor iedereen wel een ideale C4 uit de bus kan komen voor zowel de familie- als de zakenman. De instapper aan benzinekant is de 1.4 VTi met 95 pk met 5 verzetten (€13.850), goed voor een gemiddeld verbruik van 6,1 liter benzine per 100 km. Naast een 1.6 VTi met 120 pk (zowel manueel als automaat – €16.890) heb je een 1.6 THP als topper met 155 pk (€20.607), met een sportief verbruik van 6,5 liter. De topsnelheid is ligt hier op 214 km/u, waarmee hij zichzelf tot de snelste C4 kroont.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Aan dieselzijde hebben we 3 soorten motoren met elk verschillende vermogenklasses, zo hebben we de 1.6 HDi met 90 pk (€15.946) de geteste versie met 110 pk (€19.254). Beiden goed voor een topsnelheid rond de 175 km/u en een respectievelijk verbruik van 4,3 en 4,9 liter diesel per 100km. De 1.6 dieselmotor is ook beschikbaar in de e-HDi trim (€20.327), waarmee we een elektronisch gestuurde manuele versnellingsbak krijgen. We konden dit systeem eerder testen in de C4 Picasso en waren niet geheel tevreden, maar de hypermilers onder ons konden deze motorisatie wel smaken. De topversie van de Citroen C4 stond eveneens al eens voor onze deur met zijn 2 liter grote dieselmotor, goed voor 150 pk en ook 6 verzetten (€22.660).

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Zoals het een moderne autoconstructuur betaamt, krijgt de C4 ook 5 verschillende uitrustingsniveau’s met hippe namen mee. We beginnen met attraction, waarna vitamin, seduction en collection volgen. Wij hadden het geluk dat onze testwagen met het topniveau exclusive werd uitgerust en dat zagen we ook wel aan de rijkelijke uitrusting. Niet elk niveau is voor elke motorisatie beschikbaar, de verschillen ertussen vallen ook goed mee. Citroën doet haar naam van veiligheidsspecialist wel terug eer aan, zo zijn bijna alle veiligheidssystemen op de verschillende niveau’s standaard. Alsof de toekomstige eigenaar nog niet genoeg heeft moeten cijferen en combineren, kan hij/zij nog eens kiezen uit 6 verschillende uitrustingspack’s. Daarop kan je nog kiezen uit 3 verschillende bekledingen voor het interieur, 9 koetswerkkleuren en 4 soorten velgen gaande van 15” tot 18”. Je moet dus je best al doen om eenzelfde C4 te configuren als je buurman.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

De opties die we graag wél aanraden zijn het uitstekend functionerende eMyWay GPS/multimediasysteem (€990), de parkeerhulp achteraan, de snelheidsregelaar en de regen/lichtsensor. Tijdens onze lange ritten richting Italië merkten we dat de GPS van Citroën echt degelijk werkt, net zoals het multimediasysteem naadloos overeenkomt met USB-sticks, mp3-cd’s en iPods. Eenmaal je deze laatste hebt aangesloten kan je met een eigen interface door je muziek bladeren, als je een iPhone aansluit kan je hem zelfs direct gebruiken met de handenvrije telefoonfunctie. Het panoramisch glazen dak (€850) heeft geen echte toegevoegde waarde, al is het leuk genieten van veel zonlicht binnenin.

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Conclusie

Na een zonnige periode in het heerlijke Italiaanse klimaat waren we blij om in de Citroën C4 te stappen voor de terugrit. Op een zeer aangename manier maalt deze Franse allrounder kilometers zonder enige wrevel op te wekken, zowel op de autosnelweg als in een stedelijke omgeving. De handgeschakelde versnellingsbak schakelt boterzacht, heeft een beperkte dorst en is nog eens financieel aantrekkelijk, waarmee we verwachten hem de komende tijd wel frequent tegen te komen. Zijn knappe looks en grote koffer maken hem overigens een geliefkoosde reisgezel, al is de achterbank voorbehouden voor kinderen wegens de beperkte beenruimte. De Citroen C4 is beschikbaar in meer dan 30 mogelijke varianten waardoor je een eigen gepersonaliseerde wagen kan samenstellen. Onze testwagen was goed voor bijna €25.000, maar je kan voor een grote som minder toch ook aan een droomwagen kopen. En ja, met al zijn positieve eigenschappen scoort de Citroen C4 zijn hattrick!

Rijtest Citroen C4 2011 - 1.6 HDi 110pk Exclusive

Overzicht:
+ Heerlijk rijcomfort
+ Noemenswaardige verbruikscijfers
+ Hoogstaand navigatie- en audiosysteem
+ Massa’s kofferruimte

– Te beperkte achterbank (enkel geschikt voor kinderen)
– Druk interieur