Dodehoekspiegel is geen succes

dodehoekspiegel
Volgens een nieuw onderzoek is het aantal dodehoekongevallen niet gedaald sinds de verplichte intrede van de dodehoekspiegel voor vrachtwagens.

Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid is het aantal dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers de laatste tien jaar niet gedaald, ondanks de verplichte intrede van de dodehoekspiegel voor vrachtwagens in 2003. In 1999 kwamen acht zwakke weggebruikers om, 9 fietsers raakten zwaargewond en 43 mensen lichtgewond. Tien jaar later kwamen vijf fietsers onder een vrachtwagen terecht omdat de chauffeur hen niet gezien had, eveneens werden nog 12 zwaargewonden gerapporteerd en 39 lichtgewonden. De dodehoekspiegel lijkt helaas zijn doel dus niet te bereiken.

Het was staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, die het onderzoek instelde. Bovendien liet hij twee nieuwe systemen uittesten door honderd chauffeurs van onder meer Colruyt en DHL. Helaas bleek ook de werking van deze moderne systemen, die gebruik maken van sensoren en geluidssignalen, niet feilloos. Schouppe kan naar eigen zeggen de sector dus niet verplichten een der beide systemen aan te schaffen. Extra voorzichtigheid is dus aangewezen.(Via:hbvl)

LexGuard

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...